Ingezonden persbericht


24 januari 2006

De zakelijke energiebesparingsmarkt in Nederland voor het eerst gekwantificeerd!

De zakelijke energiebesparingsmarkt in Nederland is 1,7 miljard groot. 1,5 Miljard betreft de ingezette maatregelen, 200 miljoen wordt betaald aan de externe (gespecialiseerde) dienstverleners.

Leveranciers en advies

- 27% van de vestigingen heeft advies van de energieleverancier gehad over besparing op het energieverbruik
- 18% is ontevreden over het uitblijven van energie besparingsadvies door de energieleverancier
- De meerderheid van de vestigingen ziet het energiebedrijf dan ook als een bedrijf dat gericht is op 'het verkopen van energie, niet op energiebesparing'.

Bekendheid overheidsmaatregelen
Nog minder dan een derde van alle (20+) vestigingen weet spontaan een overheidsmaatregel op het gebied van energiebesparing te noemen. In totaal maakt 10% van de vestigingen (20+) gebruik van een overheidsmaatregel voor energiebesparing, waarvan de helft financiële regelingen betreft.

Houding energiebesparing
Aan de hand van enkele stellingen is gebleken dat een deel van de vestigingen nog steeds een beperkte blik op energiebesparing heeft;
- Zo'n 11% vindt energiebesparing enkel relevant bij nieuwbouw
- 10% geeft aan dat energiebesparing alleen nuttig is als het bedrijf eigenaar is van het gebouw
- Ongeveer 17% ziet energiebesparing als een hype die is ingeleid door de hoogte van de olieprijs.

Maatregelen + adviseurs
Meer dan de helft van de vestigingen heeft op eigen initiatief energiebesparende maatregelen genomen, terwijl ongeveer 14% een externe adviseur hiervoor heeft ingeschakeld. De gerealiseerde besparing ligt bij maatregelen op initiatief van een derde (advies)partij over het algemeen iets hoger.

Effect
Ruim driekwart van de vestigingen die energie besparingsmaatregelen hebben genomen, heeft een effect geconstateerd. Bij 85% van hen betrof dit een kostenbesparing. Als we verder kijken naar de effecten van deze energiebesparende maatregelen blijkt dat vestigingen die maatregelen nemen zonder hiervoor te investeren toch behoorlijke kostenbeparingen kunnen realiseren. Bedrijven die wel planmatig investeren, besparen aanzienlijk meer op hun energierekening.

Over Heliview:

Heliview Research is een full-service marktonderzoekbureau gespecialiseerd in business to business-onderzoek op het gebied van Informatietechnologie, Telecommunicatie, Mobiliteit, HRM, Charitatief, Financieel, Facilitair en Milieu. Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview of onze producten kunt u contact opnemen met:

Thanassis Vassiliadis, Business Unit Manager Research (thanassis.vasssiliadis@heliview.nl)

Heliview, Lage Mosten 1-5, 4822 NJ Breda, tel: 076-548 40 00

Of bekijk onze website: www.heliview.com.