Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 24 januari 2006

Detailhandel pleit voor een digitaal loket
Wirwar aan 'wettelijk verplichte heffingen' niet meer te overzien

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) luidt de noodklok over het grote aantal 'wettelijk verplichte heffingen' waarmee winkeliers jaarlijks worden geconfronteerd.

In de maanden januari en februari vallen veel acceptgiro's met 'wettelijk verplichte heffingen' bij winkeliers door de bus. Gezamenlijk kost het grote aantal heffingen de detailhandel jaarlijks vele tientallen miljoenen euro's.

Veel overheidsinstituten sturen winkelbedrijven zogenaamde wettelijk verplichte heffingen. Het lijkt alsof de detailhandel een melkkoe is geworden voor Kamers van Koophandel, Productschappen, Bedrijfschappen, Waterschappen, Sociale Fondsen, BUMA, STEMRA, Sena, Videma en Reprorecht.

Het blijkt dat er veel fouten worden gemaakt door de instituten die de heffingen opleggen. Soms worden zelfs volslagen onterecht heffingen opgelegd. Winkeliers dienen daarom de heffingsgrondslag, de kortingen en de onduidelijkheden goed te controleren.

De Regering doet voortdurend beloftes om de administratieve rompslomp en bureaucratie voor winkeliers aan te pakken, maar concrete resultaten blijven uit. De RND steunt het voorstel van minister Donner voor het starten van een digitaal loket, waar (winkel)bedrijven zelf kunnen nagaan hoeveel de 'verplichte heffingen' op jaarbasis zijn.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 11 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 14.000 vestigingen, 250.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 36 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.



Ingezonden persbericht