Heliview Marketingservices
De zakelijke energiebesparingsmarkt in Nederland voor het eerst
gekwantificeerd!
24-01-2006
Leveranciers en advies
* 27% van de vestigingen heeft advies van de energieleverancier
gehad over besparing op het energieverbruik
* 18% is ontevreden over het uitblijven van energie besparingsadvies
door de energieleverancier
* De meerderheid van de vestigingen ziet het energiebedrijf dan ook
als een bedrijf dat gericht is op 'het verkopen van energie, niet
op energiebesparing'.
Bekendheid overheidsmaatregelen
Nog minder dan een derde van alle (20+) vestigingen weet spontaan een
overheidsmaatregel op het gebied van energiebesparing te noemen.
In totaal maakt 10% van de vestigingen (20+) gebruik van een
overheidsmaatregel voor energiebesparing, waarvan de helft financiële
regelingen betreft.
Houding energiebesparing
Aan de hand van enkele stellingen is gebleken dat een deel van de
vestigingen nog steeds een beperkte blik op energiebesparing heeft;
* Zo'n 11% vindt energiebesparing enkel relevant bij nieuwbouw
* 10% geeft aan dat energiebesparing alleen nuttig is als het
bedrijf eigenaar is van het gebouw
* Ongeveer 17% ziet energiebesparing als een hype die is ingeleid
door de hoogte van de olieprijs.
Maatregelen + adviseurs
Meer dan de helft van de vestigingen heeft op eigen initiatief
energiebesparende maatregelen genomen, terwijl ongeveer 14% een
externe adviseur hiervoor heeft ingeschakeld.
De gerealiseerde besparing ligt bij maatregelen op initiatief van een
derde (advies)partij over het algemeen iets hoger.
Effect
Ruim driekwart van de vestigingen die energie besparingsmaatregelen
hebben genomen, heeft een effect geconstateerd. Bij 85% van hen betrof
dit een kostenbesparing.
Als we verder kijken naar de effecten van deze energiebesparende
maatregelen blijkt dat vestigingen die maatregelen nemen zonder
hiervoor te investeren toch behoorlijke kostenbeparingen kunnen
realiseren. Bedrijven die wel planmatig investeren, besparen
aanzienlijk meer op hun energierekening.