Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Antwoorden op kamervragen van Vendrik over het rechtstreeks overmaken van de nominale rekenpremie

Kamerstuk, 24-1-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

DBO-K-U-2646800

24 januari 2006

De antwoorden van minister Hoogervorst op de vragen van het Kamerlid Vendrik (GroenLinks) over het rechtstreeks overmaken van de nominale rekenpremie (2050605100).

Vraag 1
Waarom is de nominale rekenpremie nog steeds EUR 1106?

Antwoord 1
Ik ben bang dat er sprake is van enige onduidelijkheid rond begrippen. De rekenpremie is de door VWS geraamde nominale premie die verzekeraars zouden dienen te heffen ter dekking van de zorgkosten die niet worden vergoed uit het zorgverzekeringsfonds. Deze rekenpremie is in de Begroting 2007 vastgesteld op 970 euro. De nominale premie die verzekeraars totaal berekenen bevat naast een zorgcomponent ook een deel ter dekking van beheerskosten en noodzakelijke exploitatiesaldi. Mijn raming in de Begroting 2006 was dat de nominale premie gemiddeld op EUR 1106 zou uitkomen.
In uw vraag duidt u waarschijnlijk op de standaardpremie die bepalend is voor de hoogte van de zorgtoeslag. Die standaardpremie is conform de wet op de zorgtoeslag voorlopig vastgesteld op basis van de ramingen in de MEV 2006 op 1015 euro (1106 minus 91 euro, waarbij dus rekening werd gehouden met een gemiddelde no claimteruggave van 91 euro). Conform de wet op de zorgtoeslag wordt de standaardpremie opnieuw vastgesteld na het verschijnen van het CEP (in voorjaar 2006) en heeft effect op de zorgtoeslag die wordt uitgekeerd vanaf juli.

Vraag 2
Heeft dat tot gevolg dat mensen de komende maanden teveel zorgtoeslag krijgen, die ze later moeten terug betalen?

Antwoord 2
Gevolg zal zijn dat de zorgtoeslag per 1 juli neerwaarts zal worden aangepast.

Vraag 3
Deelt u de mening dat daardoor de verwachte betalingsproblemen voor grote groepen mensen alleen maar zullen toenemen?

Antwoord 3
In de ogen van het kabinet hoeven met de zorgtoeslag zoals die op Prinsjesdag was bepaald geen betalingsproblemen op te treden. Op grond van de meest recente koopkrachtcijfers van het CPB waarin rekening is gehouden met de lagere zorgtoeslag, resulteert er voor 2006 een positiever beeld dan zoals verwerkt in de Prinsjesdagstukken. Ik zie dan ook geen reden waarom de betalingsproblemen zullen toenemen.

Vraag 4
Heeft de te hoge nominale rekenpremie verder tot gevolg dat verzekerden in het buitenland een te hoge bijdrage gaan betalen aan het College voor Zorgverzekeringen, nl. EUR 1106 minus de no claim van EUR 255?

Vraag 5
Wat gaat u doen om beide problemen op te lossen?

Antwoord 4 en 5
Wordt na het verschijnen van het CEP de standaardpremie op een ander niveau vastgesteld dan heeft dit ook gevolgen voor de in het buitenland wonende verdragsgerechtigde verzekerden. Het ligt dan in de rede de nominale component van de premievervangende bijdrage van verdragsgerechtigden aan te passen. Dit zal dan worden meegenomen in een wijziging op de Regeling zorgverzekering.