Stichting Wakker Dier

24 januari 2006

'Rem het virus' remt de kipconsumptie

Deze week publiceerde de PVE de onthullende kip-consumptiecijfers van afgelopen november en begin december 2005. Een zeer opmerkelijke daling in de kipconsumptie van maar liefst 9,3%! Vooral als je dat vergelijkt met de consumpties in de maanden ervoor is de daling spectaculair. Begin 2005 steeg de kipconsumptie (vergelijken met dezelfde periode van het jaar ervoor) nog met meer dan 10%. Tijdens de toenemende aandacht voor de oprukkende vogelpest in Rusland in de zomer stokte de stijging. In de maanden juli tot en met oktober was de verandering in consumptie respectievelijk -1.0, +3.0, -2.7, -0.0. In november was sprake van een duidelijke trendbreuk: de consumptie daalde met maar liefst 9.3%. Aha. Dat verklaart een hoop: opeens zijn de mensen van Wakker Dier die campagne voeren onder het motto `rem het virus, eet geen kip' aan te duiden als `Terroristen' en leden van een `Criminele organisatie' (rechter heeft inmiddels uitspraak gedaan dat e.e.a. gerectificeerd moet worden). Een (vergeefse) rechtzaak werd gevoerd om de campagne stil te leggen, politici (met bio-industriebanden) gingen in strijd met de rechterlijke uitspraak feitelijke onzin over onze campagne roepen. De weerstand is ongekend en moet haast wel samenhangen met het succes van de campagne. Een daling van 9.3% is de grootste daling sinds de vogelpestuitbraak in 2003. In de jaarplanning van het PVE voor het jaar 2006 stond nog het voornemen dat alle promoties erop gericht waren om bij vlees `een positieve beleving' te creëren. Tja, vogelpest, kippen die levend worden verbrand of begraven, kinderen die overlijden, de WHO die zegt dat een pandemie onafwendbaar is, de VN die waarschuwt dat een pandemie mogelijk 150 miljoen mensen het leven gaat kosten, honderden miljoenen kippen die `geruimd' worden, een wereldbank die waarschuwt voor een wereldwijde economische crises die 550 miljard dollar gaat kosten .... En dan sta je als kippensector voor de taak om dit jaar `een positieve beleving' bij het product kip te gaan creëren .... `Eerst de mensen die opkomen voor dieren maar eens in een kwaad daglicht stellen', moet daar gedacht zijn. Daarmee handelen ze volledig in lijn met het vleespromotieplan 2006-2007 van de vleessector welke pleit voor 'emotie in plaats van rationaliteit'.

LET OP: Wakker Dier heeft een nieuw telefoonnummer 020 - 460 4210 en een nieuw faxnummer 020 - 460 4219.