24 januari 2006
'Rem het virus' remt de kipconsumptie
Deze week publiceerde de PVE de onthullende kip-consumptiecijfers van
afgelopen november en begin december 2005. Een zeer opmerkelijke
daling in de kipconsumptie van maar liefst 9,3%! Vooral als je dat
vergelijkt met de consumpties in de maanden ervoor is de daling
spectaculair. Begin 2005 steeg de kipconsumptie (vergelijken met
dezelfde periode van het jaar ervoor) nog met meer dan 10%. Tijdens de
toenemende aandacht voor de oprukkende vogelpest in Rusland in de
zomer stokte de stijging. In de maanden juli tot en met oktober was de
verandering in consumptie respectievelijk -1.0, +3.0, -2.7, -0.0. In
november was sprake van een duidelijke trendbreuk: de consumptie
daalde met maar liefst 9.3%. Aha. Dat verklaart een hoop: opeens zijn
de mensen van Wakker Dier die campagne voeren onder het motto `rem het
virus, eet geen kip' aan te duiden als `Terroristen' en leden van een
`Criminele organisatie' (rechter heeft inmiddels uitspraak gedaan dat
e.e.a. gerectificeerd moet worden). Een (vergeefse) rechtzaak werd
gevoerd om de campagne stil te leggen, politici (met
bio-industriebanden) gingen in strijd met de rechterlijke uitspraak
feitelijke onzin over onze campagne roepen. De weerstand is ongekend
en moet haast wel samenhangen met het succes van de campagne. Een
daling van 9.3% is de grootste daling sinds de vogelpestuitbraak in
2003. In de jaarplanning van het PVE voor het jaar 2006 stond nog het
voornemen dat alle promoties erop gericht waren om bij vlees `een
positieve beleving' te creëren. Tja, vogelpest, kippen die levend
worden verbrand of begraven, kinderen die overlijden, de WHO die zegt
dat een pandemie onafwendbaar is, de VN die waarschuwt dat een
pandemie mogelijk 150 miljoen mensen het leven gaat kosten, honderden
miljoenen kippen die `geruimd' worden, een wereldbank die waarschuwt
voor een wereldwijde economische crises die 550 miljard dollar gaat
kosten .... En dan sta je als kippensector voor de taak om dit jaar
`een positieve beleving' bij het product kip te gaan creëren ....
`Eerst de mensen die opkomen voor dieren maar eens in een kwaad
daglicht stellen', moet daar gedacht zijn. Daarmee handelen ze
volledig in lijn met het vleespromotieplan 2006-2007 van de
vleessector welke pleit voor 'emotie in plaats van rationaliteit'.
LET OP: Wakker Dier heeft een nieuw telefoonnummer 020 - 460 4210 en
een nieuw faxnummer 020 - 460 4219.
Stichting Wakker Dier