Raad van de Europese Unie

P E R S

5387/06 (Presse 11) 1
NL
RAAD VAN
DE EUROPESE UNIE
NL
5387/06 (Presse 11)
(OR. en)

PERSMEDEDELING
2704e zitting van de Raad
Economische en Financiële Zaken

Brussel, 24 januari 2006
Voorzitter de heer Karl-Heinz GRASSER
Minister van Financiën van Oostenrijk
24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 2
NL

Voornaamste resultaten van de Raadszitting
De Raad heeft een akkoord bereikt, in afwachting van de bevestiging van drie delegaties, over de door de lidstaten gehanteerde verlaagde BTW-tarieven. De Raad heeft besloten dat er een buitensporig overheidstekort bestaat in het Verenigd Koninkrijk en heeft maatregelen aanbevolen om daaraan te verhelpen.
De Raad heeft tevens zijn goedkeuring gehecht aan 33,5 miljoen euro macrofinanciële bijstand aan Georgië, zulks ter ondersteuning van de economische hervormingen en teneinde de houdbaarheid van de schuld te helpen verbeteren.
24.I.2006

1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens. De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad http://ue.eu.int.
Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst. 5387/06 (Presse 11) 3
NL
INHOUD1
DEELNEMERS ............................................................................................................................ 5 BESPROKEN PUNTEN
WERKPROGRAMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP............................................................ 7 STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S ............................................................ 8
- Finland, Tsjechische Republiek, Denemarken, Hongarije, Slowakije en Zweden.................... 8 PROCEDURE BIJ BUITENSPORIGE TEKORTEN...................................................................... 9
- Verenigd Koninkrijk .............................................................................................................. 9 VOORBEREIDING VAN DE VOORJAARSBIJEENKOMST VAN DE RAAD ......................... 10
- Lissabonstrategie voor economische hervorming ................................................................. 10
- Kwaliteit van de overheidsfinanciën..................................................................................... 10 VERLAAGDE BTW-TARIEVEN................................................................................................ 12 ENERGIEMARKTEN................................................................................................................. 13 ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN

- Georgië - Financiële bijstand* .........................................................................................................................14
- BTW - Letland - Houttransacties.....................................................................................................................14 EXTERNE BETREKKINGEN

- Betrekkingen met Oekraïne - Uitbreiding van de EU........................................................................................14 DOUANE-UNIE

- Tariefcontingenten voor landbouw- en industrieproducten................................................................................15 24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 4
NL
BENOEMINGEN

- Comité van de Regio's - Nieuw mandaat ..........................................................................................................15 24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 5
NL
DEELNEMERS
De regeringen van de lidstaten en de Europese Commissie waren als volgt vertegenwoordigd: België:
de heer Didier REYNDERS vice-eerste minister en minister van Financiën Tsjechië:
de heer Bohuslav SOBOTKA eerste vice-minister-president en minister van Financiën Denemarken:
de heer Thor PEDERSEN minister van Financiën
Duitsland:
de heer Peer STEINBRÜCK minister van Financiën
Estland:
de heer Aivar SÕERD minister van Financiën
Griekenland:
de heer Georgios ALOGOSKOUFIS minister van Nationale Economie en Financiën Spanje:
de heer Pedro SOLBES MIRA tweede vice-minister-president en minister van Economische Zaken en Financiën
Frankrijk:
de heer Thierry BRETON minister van Economische Zaken, Financiën en Industrie Ierland:
de heer Brian COWEN minister van Financiën
Italië:
de heer Giulio TREMONTI vice-minister-president
Cyprus:
de heer Michalis SARRIS minister van Financiën
Letland:
de heer Oskars SPURDZIhS minister van Financiën
Litouwen:
de heer Zigmantas BALÈYTIS minister van Financiën
Luxemburg:
de heer Jeannot KRECKÉ minister van Economische Zaken en Buitenlandse Handel, minister van Sport
Hongarije:
de heer János VERES minister van Financiën
Malta:
de heer Lawrence GONZI minister-president en minister van Financiën Nederland:
de heer Gerrit ZALM vice-minister-president, minister van Financiën Oostenrijk:
de heer Karl-Heinz GRASSER minister van Financiën
de heer Alfred FINZ staatssecretaris, ministerie van Financiën Polen:
de heer Zbigniew DYNAK onderstaatssecretaris, ministerie van Financiën Portugal:
de heer Fernando TEIXEIRA DOS SANTOS minister van Financiën Slovenië:
de heer Andrej BAJUK minister van Financiën
24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 6
NL
Slowakije:
de heer Ivan MIKLOS vice-minister-president en minister van Financiën Finland:
de heer Eero HEINÄLUOMA vice-minister-president, minister van Financiën Zweden:
de heer Pär NUDER minister van Financiën
Verenigd Koninkrijk:
mevrouw Dawn PRIMAROLO Thesaurier-Generaal
Commissie:
de heer Joaquín ALMUNIA lid
de heer László KOVÁCS lid
Overige deelnemers:
de heer Philippe MAYSTADT president van de Europese Investeringsbank de heer Xavier MUSCA voorzitter van het Economisch en Financieel Comité de heer Joe GRICE voorzitter van het Comité voor de Economische Politiek De regeringen van de toetredende staten waren als volgt vertegenwoordigd: Bulgarije:
de heer Lubomir DATZOV onderminister van Financiën Roemenië:
mevrouw Alice Cezarina BÎTU staatssecretaris, ministerie van Financiën 24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 7
NL
BESPROKEN PUNTEN
WERKPROGRAMMA VAN HET VOORZITTERSCHAP
Het huidige Oostenrijkse voorzitterschap en het toekomstige Finse voorzitterschap hebben een werkprogramma voor economische en financiële zaken voor 2006 gepresenteerd (16088/05). De voornaamste prioriteiten van het programma zijn:
* het stimuleren van de economische groei en de werkgelegenheid in Europa: coördinatie van het economisch beleid, houdbare overheidsfinanciën, betere regelgeving, integratie van de financiële markten en fiscale coördinatie;

* het versterken van de rol van Europa als wereldspeler;
* het versterken van de bijdrage van de Europese Investeringsbank tot groei en werkgelegenheid;
* het uitbreiden van de eurozone;

* het vernieuwen van het mandaat van de Europese Investeringsbank voor leningen buiten de Gemeenschap;

* het voorzien van de EU met passende begrotingsmiddelen: budgettair kader voor de periode 2007-2013, begroting 2007, financieel beheer.
24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 8
NL
STABILITEITS- EN CONVERGENTIEPROGRAMMA'S

- Finland, Tsjechische Republiek, Denemarken, Hongarije, Slowakije en Zweden De Raad heeft adviezen aangenomen over een eerste reeks actualiseringen van de stabiliteits- en convergentieprogramma's van de lidstaten, namelijk
* het geactualiseerde stabiliteitsprogramma van Finland;
* de geactualiseerde convergentieprogramma's van de Tsjechische Republiek, Denemarken, Hongarije, Slowakije en Zweden.
Krachtens het stabiliteits- en groeipact van de EU zijn de lidstaten die de euro als munt hebben verplicht stabiliteitsprogramma's in te dienen en zijn de lidstaten die niet aan de euro deelnemen verplicht convergentieprogramma's in te dienen. Doel is te zorgen voor deugdelijke openbare financiën als middel om de voorwaarden te verbeteren voor prijsstabiliteit en voor duurzame groei die werkgelegenheid schept.
De programma's bestaan uit de middellangetermijndoelstelling voor de begrotingssituatie van de betrokken lidstaat, de belangrijkste veronderstellingen omtrent de verwachte economische ontwikkelingen en belangrijke economische variabelen, een beschrijving van de budgettaire en andere economische beleidsmaatregelen en een analyse van de wijze waarop wijzigingen in de veronderstellingen de begrotings- en de schuldsituatie nadelig zouden kunnen beïnvloeden. 24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 9
NL
PROCEDURE BIJ BUITENSPORIGE TEKORTEN

- Verenigd Koninkrijk
De Raad heeft op grond van artikel 104, lid 6, van het EU-Verdrag een besluit aangenomen betreffende het bestaan van een buitensporig overheidstekort in het Verenigd Koninkrijk. Tevens heeft de Raad op grond van artikel 104, lid 7, een aanbeveling aangenomen over de maatregelen die moeten worden genomen om het tekort te corrigeren. Het besluit is gebaseerd op de vaststelling van de Commissie dat het tekort van het UK, dat de in het EU-Verdrag gestelde maximumreferentiewaarde sedert het begrotingsjaar 2003-2004 lichtjes overschrijdt, hoger zal blijven dan 3% van het bruto binnenlands product en in 2006-2007 zal uitkomen op ongeveer 3,1%, niettegenstaande de begrotingsmaatregelen die in december werden aangekondigd. In deze omstandigheden kan de overschrijding niet langer worden beschouwd als van uitzonderlijke en tijdelijke aard.
In de aanbeveling van de Raad wordt een termijn van zes maanden bepaald waarbinnen het UK corrigerende maatregelen moet voorstellen, en wordt verlangd dat uiterlijk in het begrotingsjaar 2006-2007 een einde wordt gemaakt aan het buitensporige tekort, waarbij het structurele evenwicht tussen de begrotingsjaren 2005-2006 en 2006-2007 met ten minste 0,5% van het BBP moet worden verbeterd.
24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 10
NL
VOORBEREIDING VAN DE VOORJAARSBIJEENKOMST VAN DE RAAD
- Lissabonstrategie voor economische hervorming De Raad heeft een bespreking gewijd aan de procedurele aspecten van de follow-up van het jaarlijkse voortgangsverslag van de Commissie over de in 2000 in Lissabon vastgestelde strategie voor economische hervorming; deze follow-up moet in de aanloop naar de bijeenkomst van de Europese Raad op 23 en 24 maart geschieden.
De Raad zal het verslag tijdens zijn zitting van 14 februari bespreken. In een tussentijdse evaluatie van de strategie van Lissabon in maart heeft de Europese Raad een akkoord bereikt over wijzigingen in de bepalingen inzake governance, teneinde de bijdrage tot de groei en de werkgelegenheid in de EU te vergroten. Op basis van dit akkoord hebben de lidstaten op hun eigen behoeften en specifieke situaties toegesneden nationale hervormingsprogramma's opgesteld als antwoord op de door de Raad vastgestelde richtsnoeren inzake economisch beleid en werkgelegenheid; de Commissie, van haar kant, heeft een "Lissabonprogramma van de Gemeenschap" opgesteld dat alle op EU-niveau te ondernemen acties bestrijkt. De Raad heeft op 6 december conclusies aangenomen over de eerste nationale hervormingsprogramma's die door de lidstaten zijn ingediend en de Commissie zal deze programma's beoordelen in haar jaarlijks voortgangsverslag, dat binnenkort beschikbaar zal zijn. Vervolgens zal het voorzitterschap een kernpuntennota opstellen, die op 14 februari en 14 maart door de Raad zal worden besproken.

- Kwaliteit van de overheidsfinanciën
De Raad heeft op basis van een verslag van het Comité voor de economische politiek van gedachten gewisseld over de kwaliteit van de overheidsfinanciën en de volgende conclusies aangenomen: "Het verbeteren van de kwaliteit van de overheidsfinanciën kan, conform de gedachtegang van de Lissabonstrategie, tot meer groei en werkgelegenheid leiden; ook in het hervormde stabiliteits- en groeipact wordt dit verband erkend. De Raad (ECOFIN) is ingenomen met het verslag van het Comité voor de economische politiek (EPC) over de problematiek van het verbeteren van de kwaliteit van de overheidsuitgaven en de vooruitgang die op dat gebied is geboekt. De Raad beklemtoont dat de samenstelling van de overheidsfinanciën, de begrotingswetgeving, budgettaire kaders en voor begroting bevoegde instellingen nationale bevoegdheden zijn, maar wijst erop dat de kwaliteit van de overheidsfinanciën een steeds grotere rol speelt in de vorming van het economisch beleid op nationaal en EU-niveau.
24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 11
NL
De Raad wijst met nadruk op het belang van nationale begrotingsvoorschriften en voor begroting bevoegde instellingen voor de uiteindelijke begrotingsresultaten: beide factoren zijn van groot gewicht voor het verbeteren van de samenstelling van de overheidsfinanciën. Lidstaten die erin geslaagd zijn begrotingsdiscipline aan te houden, hebben meer aandacht kunnen besteden aan een efficiënte toewijzing van de middelen. Nationale regelgeving inzake uitgaven en regelingen voor het begroten op basis van prestaties op middellange termijn lijken lidstaten te helpen hun uitgaven op hun prioriteiten te richten. Het analyseren van deze vraagstukken en de uitwisseling van beste praktijken tussen EU-lidstaten kan bijdragen tot een verbetering van de budgettaire governance. De Raad verzoekt de Commissie dan ook om in samenwerking met het EPC een alomvattende studie te maken van de budgettaire regelgeving en de voor begroting bevoegde instellingen in de EU. De Raad wijst er voorts op dat er meer aandacht moet worden besteed aan bepaalde uitgaventendensen, om te voorkomen dat groeibevorderende uitgaven wegvallen, of dat er opnieuw onhoudbare begrotingstekorten ontstaan. Hij verzoekt Eurostat en de nationale bureaus voor de statistiek om, in samenwerking met het EPC, nog meer inspanningen te leveren op het gebied van de beschikbaarheid van gegevens, zodat het makkelijker wordt de tendensen in de samenstelling van overheidsuitgaven te analyseren. Dit zal de uitvoering van zowel de Lissabonstrategie als de richtsnoeren inzake de vorm en de inhoud van de stabiliteits- en convergentieprogramma's ten goede komen.
De Raad beklemtoont dat de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de overheidsuitgaven verder moeten worden verbeterd om de kwaliteit van de overheidsfinanciën te vergroten. Hij verzoekt het EPC om het meten van de doelmatigheid van overheidsuitgaven verder te ontwikkelen door de lidstaten te helpen het informatieve gehalte van de begroting te verhogen en de uitwisseling van beste praktijken voor de evaluatie van overheidsuitgaven te bevorderen. De Raad komt overeen deze vraagstukken opnieuw te bespreken in het najaar van 2006." 24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 12
NL
VERLAAGDE BTW-TARIEVEN
Het voorzitterschap heeft geconcludeerd dat de Raad, in afwachting van bevestiging door de Tsjechische Republiek, Polen en Cyprus vóór 29 januari, overeenstemming heeft bereikt over het volgende:
"De Raad heeft, indachtig de conclusies van de Europese Raad van december 2005, een diepgaande bespreking gewijd aan het vraagstuk in verband met de verlaagde BTW-tarieven en heeft een politiek akkoord bereikt over het volgende:
Teneinde het experiment met de verlaagde BTW-tarieven voor arbeidsintensieve diensten te verlengen, wordt de geldigheidsduur van bijlage K bij Richtlijn 77/388/EEG verlengd van
1 januari 2006 tot en met 31 december 2010. Het zal alle lidstaten worden toegestaan voor de toepassing van bijlage K te kiezen. Lidstaten die de bepalingen van bijlage K willen toepassen, kunnen vóór 31 maart 2006 om een machtiging daartoe verzoeken. Stadsverwarming zal worden opgenomen in de keuzemogelijkheid waarin artikel 12, lid 3, onder b), van de zesde BTW-richtlijn voorziet.
De Raad heeft de Commissie verzocht vóór eind juni 2007 bij de Raad en het Europees Parlement een verslag in te dienen met een alomvattende beoordeling van het effect van de toepassing van de verlaagde tarieven op plaatselijk verstrekte diensten, waaronder restaurantdiensten, met name in termen van schepping van werkgelegenheid, economische groei en de interne markt, zulks op basis van een door een onafhankelijke economische denktank verrichte studie." 24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 13
NL
ENERGIEMARKTEN
De Raad heeft kort van gedachten gewisseld over vraagstukken in verband met de energiemarkten, in het licht van een memorandum van de Franse delegatie. Het voorzitterschap is voornemens tijdens de Raadszitting op 14 maart te zorgen voor een follow-up van de bespreking, op basis van een door de Commissie te presenteren groenboek.
*

* *
Tijdens de lunch werden de ministers op de hoogte gebracht van de resultaten van de bijeenkomst van de eurogroep op 23 januari. Zij namen nota van een presentatie door de president van de Europese Investeringsbank over de mogelijkheid de EIB verder te betrekken bij het stimuleren van groei en werkgelegenheid; de Raad zal deze aangelegenheid verder bespreken tijdens zijn zitting van 14 februari.
24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 14
NL
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
ECONOMISCHE EN FINANCIËLE ZAKEN
Georgië - Financiële bijstand*
De Raad heeft een besluit aangenomen tot toekenning van macrofinanciële bijstand aan Georgië ten belope van maximum 33,5 miljoen euro, om de economische hervormingen te ondersteunen en het land te helpen de houdbaarheid van de schuld te verbeteren (14840/05 en 15711/05 ADD 1). De financiële bijstand van de EU, in de vorm van leningen, wordt beschikbaar gesteld voor twee jaar, met een mogelijke verlenging van één jaar. De aan de bijstand verbonden voorwaarden op het gebied van economisch beleid en de financiële voorwaarden zullen in een memorandum van overeenstemming worden opgenomen.
BTW - Letland - Houttransacties
De Raad heeft een beschikking aangenomen waarbij Letland wordt gemachtigd om tot 31 december 2009 terzake van houttransacties de ontvanger te blijven aanmerken als de tot voldoening van de BTW gehouden persoon (15653/05). Deze speciale maatregel, waarmee van de gemeenschappelijke EU-voorschriften inzake omzetbelasting wordt afgeweken, heeft tot doel Letland in staat te stellen het risico op BTWontduiking te verminderen en de procedure voor heffen van belastingen op de houtmarkt te vereenvoudigen.
EXTERNE BETREKKINGEN
Betrekkingen met Oekraïne - Uitbreiding van de EU
De Raad heeft een besluit aangenomen betreffende de sluiting van een protocol bij de Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst tussen de EU en Oekraïne om rekening te houden met de toetreding van tien nieuwe lidstaten tot de EU in mei 2004, en betreffende aanpassingen van de overeenkomst (14889/05).
De overeenkomst is op 14 juni 1994 ondertekend en is op 1 maart 1998 in werking getreden. 24.I.2006
5387/06 (Presse 11) 15
NL
DOUANE-UNIE
Tariefcontingenten voor landbouw- en industrieproducten De Raad heeft een verordening aangenomen betreffende het beheer van communautaire tariefcontingenten voor de invoer van bepaalde landbouw- en industrieproducten en tot wijziging van Verordening nr. 2505/96 (15812/05).

1
5
In de verordening worden tariefcontingenten geopend tegen verlaagd recht of nulrecht en wordt de geldigheid verlengd van bepaalde bestaande contingenten, om tegen de gunstigste voorwaarden te voldoen aan de communautaire vraag naar deze producten, zonder de markt van deze producten hierbij te verstoren.
Tevens worden in deze verordening bepaalde producten waarvoor voor 2006 geen communautair tariefcontingent wordt gehandhaafd, uit Verordening nr. 2505/96 geschrapt. BENOEMINGEN
Comité van de Regio's - Nieuw mandaat
De Raad heeft een besluit aangenomen waarbij de leden en plaatsvervangers voor het Comité van de Regio's worden benoemd voor de periode van 26 januari 2006 tot en met 25 januari 2010. De leden of plaatsvervangende leden van het Comité van de Regio's zijn, afgezien van het feit dat zij vertegenwoordigers van de regionale en lokale gemeenschappen zijn, ofwel in een regionaal of lokaal lichaam gekozen, ofwel politiek verantwoording verschuldigd aan een gekozen vergadering. Zij worden benoemd door de Raad op voordracht van de lidstaten. Het Comité van de Regio's telt momenteel 317 leden en hetzelfde aantal plaatsvervangers. De volledige lijst staat in document 15368/3/05.

We t s t r a a t 1 7 5 B - 1 0 4 8 B R U S S E L T e l . : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 5 6 0 8 3 / 6 3 1 9 F a x : + 3 2 ( 0 ) 2 2 8 5 8 0 2 6 press.office@consilium.eu.int http://ue.eu.int/Newsroom