Gemeente Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht

24 januari 2006 060124R

Nijmegen pakt parkeerdruk binnenstad aan

Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen gaat het parkeerprobleem van de Nijmeegse binnenstad tijdens de pieken aanpakken. Daarvoor wil het college maximaal 1900 parkeerplaatsen op afstand van het centrum inzetten. Eerder heeft de gemeenteraad al besloten twee nieuwe parkeergarages in het centrum te bouwen. Dit levert nog eens vijfhonderd extra parkeerplaatsen op. De gemeenteraad besluit op 22 februari over het plan.

Het aantal parkeerplaatsen in de Nijmeegse binnenstad is al sinds 1993 niet meer gegroeid. Daaraan ligt een besluit van de toenmalige gemeenteraad ten grondslag. Met dit stringente beleid wilde de raad de verleiding om onnodig met de auto naar het centrum te gaan afremmen.

In de afgelopen dertien jaar zijn het aantal winkels, voorzieningen, woningen en straten echter fors gegroeid. Daarmee is ook het aantal bezoekers en het aantal bezoekers dat met de auto naar het centrum gaat gegroeid. Het aantal bestaande parkeerplaatsen voldoet daardoor niet meer aan de huidige vraag.

Op dit moment kampt de Nijmeegse binnenstad vooral op koopavonden en op zaterdag met een gebrek aan parkeerplaatsen. Om aan de totale parkeerbehoefte op de koopavonden te voldoen zouden er 1900 extra parkeerplaatsen bij moeten komen. Op de zaterdag is de parkeerdruk aanzienlijk minder. Op deze marktdag komt Nijmegen nu zo'n 840 parkeerplaatsen tekort.

Een belangrijk deel van deze parkeerdruk wordt opgevangen door de bouw van twee nieuwe parkeergarages in het centrum. Het gaat daarbij om parkeergarages bij de Hezelpoort en de Van Schaeck Mathonsingel. Samen leveren deze parkeergarages vijfhonderd extra parkeerplaatsen op.

Daarnaast wil het college de bestaande 550 exclusieve parkeerplaatsen voor vergunninghouders, vervangen door openbare parkeerplaatsen. Vergunninghouders moeten dan een openbare parkeerplaats zoeken. Hierdoor blijven 'exclusieve parkeerplaatsen' niet langer onbenut.

Op enige afstand van het centrum komen er op plekken waarvan je snel en gemakkelijk met het openbaar vervoer naar het stadscentrum kunt, nog eens maximaal 1900 parkeerplaatsen. Deze zijn vooral bedoeld om de korte pieken in het bezoek op te vangen, zoals de koopavond. Een deel van deze parkeergelegenheid is er al, maar wordt nu niet door bezoekers van het centrum gebruikt. Door de verbeterde openbaarvervoerverbindingen moeten deze parkeerplaatsen beter worden benut.

Het gaat daarbij om grote transferia bij Station Heyendaal, de Winckelsteegh, Nijmegen-West in de omgeving van de nieuwe Stadsbrug en bij Ressen (Nijmegen-Noord). Door deze transferia op enige afstand van het centrum te plaatsen, wil het college voorkomen dat het centrum dichtslibt en de leefbaarheid ernstig wordt aangetast.

Om diezelfde reden zullen er geleidelijk verkeersplaatsen in de openbare ruimte verdwijnen. Met name binnenhofjes zullen ingezet worden voor speel- en verblijfmogelijkheden.

Om de nadelige gevolgen van het autogebruik voor luchtkwaliteit in het centrum te beperken, wil het college op termijn forse kortingen invoeren voor auto's die op schone brandstof rijden. Het gaat dan om auto's die op LPG, biodiesel of waterstof rijden. De korting kan oplopen tot 50 procent.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Persvoorlichting, doorkiesnummer 024-3292380