Ingezonden persbericht


Persbericht

Hoogenbosch Retail Group verhoogt efficiency in supply chain met CheckNet van Checkpoint Meto

Nieuwegein, 24 januari 2006 - Checkpoint Meto Benelux, toonaangevend leverancier van oplossingen voor dervingreductie, productidentificatie en verkooppromotie in de retail en zijn supply chain, heeft een CheckNet-overeenkomst gesloten met Hoogenbosch Retail Group. Hoogenbosch Retail Group richt zich met de formules Dolcis, Manfield, Invito en PRO sport op de Nederlandse schoenenmarkt en heeft in totaal 226 winkels op A-1 locaties. De overeenkomst houdt in dat Checkpoint per jaar miljoenen artikelidentificatielabels en verpakkingslabels gaat leveren. Hoogenbosch bespaart hiermee jaarlijks zo'n 5% op de logistieke kosten in de supply chain.

De reden voor de Hoogenbosch Retail Groep om te kiezen voor CheckNet is tweeledig. De eerste is een kwetsbaarheids- / continuïteitsprobleem. Van oudsher werden de barcodelabels door Hoogenbosch in eigen huis geproduceerd. Echter, de komst van nieuwe printertechnologieën zorgde ervoor dat de drieploegendienst kon worden teruggebracht tot een dagdienst. "Hierdoor stond meteen de continuïteit ter discussie. Tevens bleek de kwetsbaarheid van werken met één persoon, zeker in piekperiodes die kenmerkend zijn voor schoenenmode. Dat kunnen wij ons niet permitteren", stelt Frans van Engelen, ICT-manager bij de Hoogenbosch Retail Group.

Logistieke besparing

Een tweede reden om voor CheckNet te kiezen is dat steeds meer producten van de Hoogenbosch Retail Groep uit het verre Oosten komen, waardoor logistieke kosten een serieuze factor werden. In tegenstelling tot de eigen printlocatie van Hoogenbosch (die zich in Nederland bevind) zijn de printshops van CheckNet verspreid over de hele wereld dus kan er strategisch worden gekozen voor een die dicht bij de fabrikant ligt. Dit betekent dat de labels niet langer in Nederland geproduceerd hoeven te worden om ze vervolgens per koerier naar de landen in het verre Oosten te sturen. Dit levert een belangrijke kostenbesparing op in de supply chain van Hoogenbosch.

Van Engelen: "De redenen om een en ander uit te besteden moge duidelijk zijn. Door met één partij in zee te gaan is het risico gespreid en de kwaliteit gewaarborgd. Ook dit laatste is voor ons van groot belang aangezien onze barcodelabels altijd en overal goed leesbaar moeten zijn. De keuze is op Checkpoint gevallen vanwege hun goede prijs/prestatie-verhouding - minimaal concurrerend met Hoogenbosch zelf."

Checkpoint Meto Benelux BV, Coltbaan 21, 3439 NG NIEUWEGEIN

Telefoon: 030 - 609 41 11 - fax: 030 - 609 41 00

Wereldwijde outsourcing oplossing: CheckNet

Dit gebruikersvriendelijke, wereldwijde printshopconcept van Checkpoint lost voor de schoenen-, kleding-, en textielindustrie alle logistieke problemen op met betrekking tot labelling en ticketing. CheckNet is een one-stop-shop voor 'branding, tracking en securing' ongeacht waar de artikelen worden geproduceerd. Dit betekent voor de toeleveringsketen van fabrikanten, distributeurs en retailers een tijd- en kostenbesparing. Bij de productie van de labels wordt rekening gehouden met de specifieke wensen van de fabrikant of retailer. De blanco labels kunnen via internet besteld en binnen 24 uur bezorgd worden op meer dan 1.500 locaties, dicht bij de productielocatie in 60 verschillende landen. De retailer verstuurt zijn opdracht via internet naar de printshop waar vervolgens de variabele data op de labels worden geprint tegen lokale kosten. Om consistente kwaliteit te waarborgen, gebruikt CheckNet meerdere printtechnologieën. CheckNet is sterk vertegenwoordigd in Azië, Europa, Noord-, Zuid- en Latijns-Amerika. De Benelux-vestiging bevindt zich in Terborg (NL).

Over Checkpoint Meto

Checkpoint Meto - onderdeel van het Amerikaanse Checkpoint Systems, Inc., - is een internationale organisatie die gespecialiseerd is in productidentificatie en oplossingen voor dervingsreductie voor de retailindustrie en zijn supply chain. De oplossingen van Checkpoint bieden klanten verhoogde efficiëntie vanaf het moment van productie tot en met het moment van verkoop en verbetert de winkelervaring van de consument. Checkpoint is beursgenoteerd op de New York Stock Exchange (NYSE) en heeft meer dan 4000 werknemers wereldwijd, directe verkoop in 30 landen en distributeurs in 50 landen. Checkpoint is wereldwijd marktleider op het gebied van EM (Elektro Magnetische) en RF (Radio Frequency) technologie en produceert jaarlijks miljarden labels en installeert tienduizenden terminals. Het uitgebreide productportfolio bestaat onder meer uit: digitale EM en RF EAS (elektronische artikelbeveiliging) en RFID (Radio Frequente IDentificatie) systemen, EM & RF bronbeveiliging, etiketteringssystemen - inclusief een wereldwijd netwerk van 31 servicebureaus - en retailverkoopsystemen. Checkpoint ondersteunt bovendien pionierend academisch onderzoek naar consumententrends en derving via de jaarlijkse publicatie van de 'European Retail Theft Barometer', een uitbreiding op haar consultancy aan veel van 's werelds toonaangevende retailmerken.

Meer informatie via de Europese website: www.checkpointeurope.com

Over Hoogenbosch Retail Group

Hoogenbosch Retail Group is onderdeel van de Macintosh Retail Group en exploiteert de werkmaatschappijen Dolcis, Manfield, Invito en PRO sport. Er zijn circa 2.100 mensen werkzaam bij Hoogenbosch.

Kenmerkend voor Dolcis is een uitgebreide schoenencollectie voor het hele gezin. Deze wordt verkocht tegen scherpe prijzen,met een uitstekende kwaliteit en vriendelijke service. Dolcis richt zich op het middensegment van de Nederlandse schoenenmarkt met winkels van circa 150 m2. Manfield biedt kwalitatieve schoenen voor veeleisende dames en heren die representativiteit belangrijk vinden. De winkels van Manfield hebben een oppervlakte van circa 120 m2. Invito biedt voor spontane mensen, die bovenal zichzelf zijn, een verrassend eigenzinnige collectie. Invito biedt originele, hippe, trendy, uitbundige en eigenzinnige schoenen. De eigenzinnige en verrassende winkels van Invito zijn circa 100 m2 groot. Met een geheel vernieuwd concept biedt PRO sport de coolste merken en modellen voor jongeren die hun eigen weg gaan. De vernieuwde PRO sport winkels zijn circa 80 m2 groot.

Meer informatie: www.macintosh.nl