--------------------------------------------------------------------------
       KBC vereenvoudigt integratie banktoepassingen en boekhouding       
--------------------------------------------------------------------------
RDJ-software van Axway zorgt voor snellere time-to-market en meer controle

Zaltbommel, 24/01/2006

Bankverzekeraar KBC heeft een contract afgesloten met integratiespecialist

Axway om de communicatie tussen zijn bankverzekeringstoepassingen en zijn

boekhoudsystemen te automatiseren. KBC heeft de RDJ-integratiesoftware van

Axway al in gebruik genomen in zijn Corporate Banking-activiteiten en is

volop bezig met de implementatie in het directoraat Retail- en Private

bankverzekeren. Daarna volgen stapsgewijs andere activiteiten. Dankzij de

automatisering zal KBC tijd en geld besparen bij de introductie van nieuwe

producten en het doorvoeren van nieuwe financiële en accountingstandaarden.

De strategische samenwerking met Axway past in het sterk uitgewerkt

corporate governance-programma van KBC. Het voortdurend op elkaar afstemmen

van zakelijke doelstellingen en de IT-infrastructuur maakt daarvan immers

een belangrijk deel uit.

Zoals vermeld voert KBC de RDJ-software stapsgewijs in. Zijn Corporate

Banking-divisie startte met RDJ de integratie van het nieuwe systeem voor

de Over-The-Counter (OTC) derivatenmarkt, waar vragers en aanbieders direct

met elkaar in verbinding staan, en voor zijn systeem voor waarborgenbeheer

(collateral management). In de Retailafdeling gebruikt Centea, een

dochteronderneming van KBC, RDJ nu al voor zijn commissiesysteem. RDJ wordt

ook de link tussen KBC's boekhoudsystemen en Orbay, de joint venture voor

de effectenverwerking tussen KBC en Rabobank.

Vòòr de invoering van RDJ-integratiesoftware werden de banktoepassingen en

financiële rapportering- & boekhoudsystemen telkens op maat ontwikkeld.

Productlanceringen en wijzigende accountingregels vergden telkens

ontwikkelingstijd en -budget. Met RDJ wordt de boekhouding nu

"losgekoppeld" van de producttoepassingen, in een toekomstgerichte

architectuur die iedere aanpassing in KBC's producten eenvoudig kan

vertalen naar de boekhouding toe, en omgekeerd.

RDJ is voor KBC een bedrijfskritische toepassing die verschillende

voordelen biedt. KBC beheert boekingsschema's voortaan in één centrale

plaats, daar waar deze vroeger verspreid zaten in de operationele systemen.

Het centraal beheer verkort de aanloop naar productlanceringen en het

versterkt de controle over het beheer van boekingschema's en financiële

rapportering, wat de onderneming benut bij de invoering van nieuwe normen

en standaarden zoals IAS en Basel II. Bovendien kunnen de gebruikers van

RDJ nu zelf boekingsparameters en -regels instellen, zonder beroep te doen

op ICT-specialisten.

KBC koos RDJ als integratieplatform en Axway als leverancier, maar niet

zomaar. In de eerste plaats praatte de bankverzekeraar met ICT- en

boekhoudafdelingen van andere banken die het product al gebruikten. Axway

werd als onderneming onder de loep genomen, want KBC verkiest een stabiele

partner voor bedrijfskritische toepassingen zoals RDJ. Ook naar de

schaalbaarheid en performatie van de software werd gekeken. Vooral in de

retailafdeling moeten IT-toepassingen immers voldoende volume aankunnen.

Tot slot koos KBC voor RDJ omdat die oplossing in de sector gereputeerd is

als de facto standaardinterface om veranderingen in financiële

gegevensformaten te beheren en automatiseren, datastromen te sturen en op

die manier financiële en boekhoudkundige processen te integreren. De

software kende zijn oorsprong in de financiële wereld en werd tot op heden

al in zo'n 500 instellingen geïmplementeerd, waaronder een tiental in

België en Luxemburg.

"Voor KBC is de automatisering en verbetering van de IT-infrastructuur erg

belangrijk, " zegt Geert Vanwaesberghe, Business Analist bij KBC. "Niet

alleen om als bankverzekeraar te voldoen aan alle bestaande en toekomstige

reguleringen op vlak van boekhouding en financiële rapportering, maar ook

om dit zo efficiënt mogelijk te kunnen doen zodat er zo veel mogelijk tijd

en middelen overblijven om de best mogelijke service aan onze klanten te

kunnen leveren. De RDJ-integratiesoftware van Axway biedt ons meer

flexibiliteit en de basis voor een toekomstgerichte architectuur."

--------------------------------------------------------------------------
                                   END                                    
--------------------------------------------------------------------------
Over Axway
Axway is een grote speler op het gebied van applicatie-integratie en levert softwareoplossingen en ?diensten aan grote en kleine bedrijven in verschillende sectoren. De oplossingen zorgen voor veilige, geautomatiseerde en waardevolle uitwisselingen tussen informatiesystemen en voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen. Axway is in 19 landen vertegenwoordigd en telt 6000 klanten wereldwijd. Het Axway Integration Platform (XIP) levert alle softwarecomponenten die nodig zijn voor het bouwen van een service-georiënteerde architectuur (SOA), het integreren van bedrijfsprocessen, voor het bewaken van bedrijfsactiviteiten en het koppelen van handelspartners en bedrijfsapplicaties.

Meer dan 700 specialisten begeleiden klanten om integratieprojecten te succesvol te maken met de oplossingen van Axway. Wij adviseren bedrijven op het gebied van architectuurkeuze, helpen bij het bepalen en uitvoeren van applicatie-integratieprojecten en begeleiden klanten in het optimaal inzetten van het product.
Organisaties verbeteren de stroom en het prestatievermogen van hun informatie-uitwisseling, waardoor ze hun klanten nog beter kunnen bedienen. Bovendien zijn zij in staat hun B2B-partnernetwerk te ontwikkelen en kosten met betrekking tot bedrijfsprocessen te verminderen.

Axway is 100% dochter van Sopra Group (EURONEXT: SOP), een toonaangevende Europese consulting- en serviceorganisatie.

Voor meer informatie ga naar www.axway.com.

Axway Nederland, Anne van Houten, tel. +31 (0)418 57 6090, e-mail: avanhouten@axway.com

Voor journalisten
NewsEngine PR, Marije Schwitters, tel. +31 (0)20 567 21 70, e-mail: marije.schwitters@newsenginepr.com
Ref.:0035-3C02AA