Lijst Pim Fortuyn
LPF wil nationale onderwijstoets naar Amerikaans model
Den Haag, 24/01/2006 -
De LPF pleit vandaag in de Tweede Kamer voor de
invoering van een nationale onderwijstoets naar het model van de
Amerikaanse SAT-score. In het debat over de profielen in de Tweede
Fase van vwo en havo brengt LPF-onderwijswoordvoerder Margot
Kraneveldt naar voren, dat er voor het primair onderwijs de Cito-toets
bestaat, maar dat er niet iets vergelijkbaars is voor het voortgezet
onderwijs. De SAT heeft in Amerika de algemene ontwikkeling van
scholieren meetbaar gemaakt én heeft geleid tot daadwerkelijke
verbeteringen van het niveau van leerlingen.
Nu de Tweede Fase en het Studiehuis ongeveer zeven jaar draaien, is
het een vaak gehoorde klacht in het vervolgonderwijs dat de
inhoudelijke vakkennis van de vwo- en havo-scholieren hard achteruit
is gegaan. Scholieren zouden zich veel nuttige vaardigheden hebben
eigen gemaakt, maar wéten van alle vakken veel minder. Het probleem
is, zo erkent ook minister van Onderwijs Maria van der Hoeven, dat het
moeilijk is om wetenschappelijk vast te stellen of dat nu ook
daadwerkelijk zo is. Iedereen kent de anekdotes over gebrekkige kennis
van de geschiedenis, het niet meer kunnen rekenen en spellen, zo stelt
Margot Kraneveldt, maar: méten is wéten!. Ook de Onderwijsraad heeft
recentelijk gepleit voor het beter meetbaar maken van de effectiviteit
van het onderwijs.
Kraneveldt, die de minister eerder al heeft opgeroepen om een groot
onderzoek te laten doen naar de effecten van 40 jaar
onderwijsvernieuwing, pleit nu via een motie voor de invoering van een
nationale onderwijstoets naar Amerikaans model: In Amerika kende men
dezelfde teloorgang van de algemene ontwikkeling van scholieren. In
1983 verscheen een rapport getiteld A nation at risk dat waarschuwde
tegen de enorme effecten van deze achteruitgang. Omdat men daar al
sinds het midden van de jaren zestig werkte met de nationale
scholastic aptitude test (SAT) aan het einde van de middelbare school
kon men de veronderstelde achteruitgang empirisch onderbouwen. Heel
veel mensen zijn van mening dat ook Nederland at risk is, maar de
verontruste geluiden van docenten en werkgevers worden maar moeilijk
opgepikt. We moeten het meetbaar maken, dan kunnen de beleidsmakers er
ook op sturen. In Amerika heeft men succesvol de trend weten te keren.
Dat brengt wel met zich mee: hogere exameneisen, meer huiswerk, meer
discipline, langere schooldagen en jaren, strengere normen voor
bevordering naar een hogere klas. Niet zaken die we in Nederland graag
horen, maar het móet wél!.
In een tweede motie zal de Lijst Pim Fortuyn vandaag pleiten voor een
jaarlijkse opfriscursus in rekenkundige vaardigheden voor scholieren.
Het is bijvoorbeeld bekend, dat meer dan de helft van de scholieren
die beginnen aan een lerarenopleiding aan een pabo, slechter kan
rekenen dan de beste leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs.
Kraneveldt: De basale rekenkundige vaardigheden die in het primair
onderwijs geleerd zijn, zakken gewoon weg tijdens het voortgezet
onderwijs. Natuurlijk komt daar van alles voor in de plaats, maar het
lijkt mij een goed idee dat leerlingen gewoon ieder jaar aan het begin
van het schooljaar even een korte opfriscursus krijgen: hoe ging het
ook al weer met al die breuken, procenten, staartdelingen en
hoofdrekenen, hoe zit het ook alweer met de basale formules Kort en
krachtig, dat alle neuzen weer even in dezelfde richting staan. We
móeten onze scholieren beter uitrusten voor hun toekomst!