Centraal Bureau voor de Statistiek

Persbericht

PB06-006
24 januari 2006

Consumentenvertrouwen vrijwel onveranderd

Het consumentenvertrouwen is in januari vrijwel gelijk gebleven ten opzichte van december 2005. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid veranderde nauwelijks. Vanaf september 2005 vertoont het consumentenvertrouwen een stijgende lijn. De pessimisten vormen echter nog steeds de meerderheid. Dit blijkt uit voor seizoeninvloeden gecorrigeerde cijfers van het CBS.

Oordeel economisch klimaat nauwelijks veranderd Het oordeel over het economisch klimaat bleef in januari vrijwel ongewijzigd in vergelijking met een maand eerder. De consument veranderde nauwelijks van mening over zowel de economische situatie in de komende als in de afgelopen twaalf maanden. Over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden oordeelden consumenten per saldo positief. Dit is de derde maand op rij dat er meer optimisten dan pessimisten zijn.

Koopbereidheid blijft laag
De koopbereidheid van consumenten is in januari nauwelijks gewijzigd ten opzichte van december en is nog steeds laag. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financiële situatie van het huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Over de eigen financiën in de afgelopen twaalf maanden werden consumenten minder negatief. Consumenten veranderden nauwelijks van mening over de eigen financiën in de komende twaalf maanden en over het doen van grote aankopen.

ln.... Het consumentenvertrouwen vertoont vanaf september 2005 een duidelijk Stijgende lijn consumentenvertrouwen sbc.... daarentegen verbeterde in deze periode slechts weinig (5 punten). stijgende lijn. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door een verbeterd oordeel over het economisch klimaat. In vijf maanden tijd steeg het oordeel van consumenten over de economie fors (24 punten). De koopbereidheid


---
CBS Persbericht PB06-006 pagina 1 van 4

Technische toelichting
Meer informatie
Dit persbericht is een onderdeel van de berichtgeving van het CBS over de Nederlandse conjunctuur. Voor meer informatie verwijzen wij u naar het Conjunctuurbericht. Hierin wordt een actueel, totaal en samenhangend beeld van de conjunctuur gepresenteerd. Het Conjunctuurbericht wordt enkele uren na het uitkomen van dit persbericht bijgewerkt met de laatste stand van zaken. Via de CBS website (Informatie voor/Publiek/Abonnementen) kunt u zich ook aanmelden voor een gratis email-abonnement.

Algemeen
Het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) wordt uitgevoerd in de eerste tien werkdagen van de maand.
De index van het consumentenvertrouwen geeft aan in hoeverre huishoudens vinden dat het economisch gezien beter of slechter gaat. Het consumentenvertrouwen wordt bepaald op basis van de mening van huishoudens over het algemene economisch klimaat en over de eigen financiële situatie. Maandelijks worden hierover in het Consumenten Conjunctuuronderzoek (CCO) vijf vragen gesteld aan ongeveer duizend huishoudens. Daarnaast bevat het CCO onder andere vragen over de verwachtingen voor de werkloosheid en de inflatie en over het spaargedrag en aankoopplannen van huishoudens.
De geïnterviewden kunnen vinden dat het beter gaat (de `optimisten'), dat het slechter gaat (de `pessimisten') of dat de situatie gelijk blijft. De indicatoren worden berekend door het percentage optimisten te verminderen met het percentage pessimisten.
Naast het CBS, stelt ook de Europese Commissie (EC) op basis van het CCO voor Nederland een indicator van het consumentenvertrouwen samen. De EC hanteert daarbij echter deels andere vragen dan het CBS. In de EC- berekening ligt de nadruk geheel op de verwachtingen voor de toekomst, waar in de indicator van het CBS ook de huidige situatie van de consument en diens oordeel over de afgelopen twaalf maanden worden meegenomen. De EC publiceert haar indicator altijd later dan het CBS waardoor de meest recente maand niet zichtbaar is in de grafiek.

Achtergrondinformatie over de bijstelling
De berekening van de seizoeninvloeden wordt eenmaal per jaar geactualiseerd. Dat is nu gebeurd op basis van de cijfers tot en met december 2005. Hierdoor zijn de seizoengecorrigeerde uitkomsten vanaf 2003 herzien en zijn afwijkingen van eerder gepubliceerde uitkomsten mogelijk.

CBS Persbericht PB06-006                                               pagina 2 van 4


Tabel 1: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden (na
correctie voor seizoeninvloeden)
2005                                           2006
Jun      Jul   Aug Sep Okt        Nov Dec Jan
Consumenten-               -26    -23 -27#    -26#  -22#   -19 -16#     -15
vertrouwen
Oordeel                    -30    -28 -32#    -29#  -20#  -15#    -9#    -8
economisch
klimaat
Economisch               -47#   -48#   -49#  -48#  -37#  -31#    -23   -25
klimaat afgelopen
jaar
Economisch               -13#    -9#    -14   -10   -3#    1#     6#     8
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid             -23    -20    -24 -25#   -24#  -21#   -20#   -19
Financiële                -23 -25#     -27#  -28#   -25 -21#     -24   -18
situatie afgelopen
jaar
Financiële                -10     -3    -13 -13#   -12#  -11#   -10#    -8
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor       -36#   -31#   -31#  -32#  -34#  -32#   -27#   -29
grote aankopen
#)Deze cijfers zijn bijgesteld, achtergrondinformatie hierover staat onderaan de
technische toelichting
Bron: CBS

CBS Persbericht PB06-006                                                  pagina 3 van 4


Tabel 2: Consumentenvertrouwen, oordeel economisch klimaat,
koopbereidheid: saldo van positieve en negatieve antwoorden
(oorspronkelijke reeks)
2005                                       2006
Jun    Jul   Aug Sep Okt       Nov Dec Jan
Consumenten-            -26   -22   -26   -27   -25   -21   -18   -12
vertrouwen
Oordeel                 -31   -28   -31   -30   -25   -19   -12    -5
economisch
klimaat
Economisch             -50   -51   -50   -49   -40   -33   -26   -19
klimaat afgelopen
jaar
Economisch             -13    -4   -12   -10    -9    -5     2     8
klimaat komend
jaar
Koopbereidheid          -23   -19   -23   -26   -26   -23   -21   -17
Financiële             -25   -24   -27   -31   -25   -22   -23   -16
situatie afgelopen
jaar
Financiële             -12    -4   -12   -13   -15   -12    -9    -9
situatie
komend jaar
Gunstige tijd voor     -33   -29   -30   -34   -38   -35   -32   -25
grote aankopen
Bron: CBS

Grafiek 1: Consumentenvertrouwen volgens de definitie van het CBS en
de Europese Commissie (na correctie voor seizoeninvloeden)
20
10
0
  -10
  -20
  -30
  -40
  -50
2001         2002         2003         2004         2005     2006
Consumentenvertrouwen (definitie CBS)
Consumentenvertrouwen (definitie EC)
Bron: CBS, Europese Commissie
CBS Persbericht PB06-006                                             pagina 4 van 4

---- --