Eerste test McLaren-Mercedes MP4-21
(1/24/2006)
Testrijder Pedro de la Rosa legde gisteren (maandag 23 januari) om
9.15 uur op het circuit van Barcelona de eerste meters af met de
nieuwe McLaren Mercedes MP4-21, de Formule 1-bolide van het McLaren
Mercedes-team voor het komende seizoen.
Juan Pablo Montoya vervolgt het testwerk op dinsdag en woensdag, Kimi
Räikkönen rijdt donderdag en vrijdag met de nieuwe auto. Daarnaast
werken Pedro de la Rosa en zijn collega-testrijder Gary Paffett met
een interimversie van de MP4-20 aan de ontwikkeling van de
Michelin-banden. Vanaf 13 februari komt een tweede MP4-21 in actie bij
tests op het circuit van Valencia.
âIk ben er trots op, dat ik de allereerste test met de nieuwe MP4-21
mocht uitvoerenâ, aldus Pedro de la Rosa. âAl na een paar ronden had
ik er een goed gevoel over, maar het is natuurlijk nog te vroeg om
alle mogelijkheden van de auto in te schatten. Daarvoor moeten we
eerst heel wat kilometers afleggen. Totdat de autoâs op 3 maart naar
Bahrein worden vervoerd voor de eerste Grand Prix, hebben we circa
twintig testdagen gepland. Vandaag, bij de eerste test, moeten we
eerst wennen aan de nieuwe auto en de nieuwe
Mercedes-Benz-achtcilindermotor.â
Directeur Martin Whitmarsh van het McLaren Mercedes Formule 1-team
zegt: âMet de test van vandaag zijn we een belangrijk stuk verder
gekomen in onze voorbereidingen. Iedereen binnen het team heeft
hooggespannen verwachtingen ten aanzien van de auto, mede omdat onze
auto van vorig jaar erg snel was en we veel aandacht aan de
ontwikkeling en de constructie van de MP4-21 besteed hebben. Maar
eerst moeten we een omvangrijk testprogramma afwerken, waarbij we tot
aan de start van het WK in Bahrein diverse stappen in de ontwikkeling
willen maken.â
De constructie van de MP4-21 werd in belangrijke mate bepaald door het
nieuwe motorreglement, dat het gebruik van V8- in plaats van
V10-motoren voorschrijft. Het werk aan de nieuwe auto begon in
augustus 2004, toen ook de eerste concepten voor de V8-motor met 2,4
liter cilinderinhoud geformuleerd werden. Evenals in 2005 moeten de
motoren twee Grand Prix-weekeinden achter elkaar gebruikt worden.
De Mercedes-Benz-motor FO 108S werd volledig nieuw geconstrueerd en
gebouwd. Op 15 juni 2005 liep hij voor het eerst op de testbank en
drie maanden later, op 13 september, werd hij op Silverstone voor het
eerst op een circuit getest. Het reglement schrijft voor de motor
onder andere een blokhoek van 90 graden en maximaal twee in- en
uitlaatkleppen voor. Tot dusver waren alleen het aantal cilinders en
een maximum van vijf kleppen voorgeschreven. Verder moet een motor
minimaal 95 kilo wegen en zijn ook bepaalde constructiewaarden
voorgeschreven.
âDe uitdaging bij een nieuwe Formule 1-bolide is ieder jaar dezelfde,
maar dit jaar was de taak zwaarder dan andersâ, verklaart
Mercedes-Benz-sportdirecteur Norbert Haug. âHet reglement schrijft
nieuwe motoren voor en voorziet bovendien in een verdere reductie van
de aërodynamica, wat veel tijd en inzet gekost heeft. Het met meer
dan 150 pk verminderde vermogen van de nieuwe motoren dwong ons ertoe,
de luchtweerstand nog verder te verminderen en de neerwaartse druk
juist te vergroten of tenminste op het oude niveau te handhaven.
Daarom hadden we veel tijd nodig. Het debuut van de MP4-21 is
succesvol en de cijfers geven aan dat we op de goede weg zitten. Onze
nieuwe motor heeft zoân 6.500 kilometer op het circuit gelopen en meer
dan twee keer zoveel op de testbanken in Brixworth en in Stuttgart. Nu
is het onze taak om tijdens de resterende testdagen, waarbij we
grotendeels met twee MP4-21-chassis rijden, de auto zo voor Bahrein
voor te bereiden, dat we op onze prestaties van vorig jaar kunnen
voortbouwen.â
Het constructieteam begon in oktober 2004 met de ontwikkeling van het
nieuwe motorconcept. Het gewijzigde reglement bood vooral
mogelijkheden op het gebied van de koeling, de toevoer van lucht en
brandstof en het olieverbruik.
Teamdirecteur Martin Whitmarsh: âBij de ontwikkeling van de nieuwe
Mercedes-Benz V8-motor en alles eromheen heeft McLaren Racing nauw met
Mercedes-Benz High Performance Engines samengewerkt. Er vond
voortdurend uitwisseling van kennis tussen de fabrieken in Woking,
Brixworth en Stuttgart plaats.â
De ontwikkeling van de aërodynamica startte in april 2005, de exacte
uitvoering werd eind oktober en begin november 2005 vastgelegd.
Vanwege de kleinere motor kreeg het achterste gedeelte van de auto,
een belangrijke factor voor de aërodynamica, een andere vormgeving.
In april 2005 begon de ontwikkeling van de versnellingsbak en de
aandrijflijn en in mei maakte het constructieteam de eerste gegevens
van de MP4-21 bekend. In september startte de productie en in oktober
de bouw van het chassis.
Voor de achterkant van de auto heeft McLaren Mercedes een nieuwe
structuur van composietmateriaal ontwikkeld. Daarmee kan duidelijk
meer energie geabsorbeerd worden, wat ook nodig is, omdat het nieuwe
technische reglement aan de achterkant van de auto een 50% hogere
belastbaarheid bij crashtests voorschrijft. Eind december kwam de
MP4-21 zonder problemen door de eerste crashtest van de mondiale
autosportfederatie FIA.
Voor het seizoen 2006 worden de regels ten aanzien van de kwalificatie
gewijzigd en bovendien is het weer toegestaan om tijdens pitstops
gedurende de race de banden te wisselen. Bij tests in december en
januari werkte het team samen met Michelin aan de ontwikkeling van
nieuwe rubbercompounds en bandenconstructies voor 2006. Tot eind
december legde McLaren Mercedes meer dan 6.000 testkilometers met de
Mercedes-Benz V8-motor af.
âOp het eerste gezicht lijkt de MP4-21 erg op zijn voorganger, de
MP4-20â, zegt Jonathan Neale, directeur van McLaren Racing. âToch zijn
er niet alleen wijzigingen aan de smallere achterkant doorgevoerd. Ook
de lagere neus en gewijzigde aërodynamische componenten als de
zogeheten âbarge boardsâ en luchtgeleiders zijn zichtbaar.
Omdat de V8-motor minder koeling nodig heeft, konden we de
luchtinlaten en daarmee de openingen in het chassis kleiner maken. Dat
is gunstig voor de luchtweerstand. Het onderzoek en de ontwikkeling
van de afgelopen 16 maanden heeft tot meerdere belangrijke
veranderingen in de structuur, de geometrie en de aërodynamica van de
nieuwe auto geleid. Bij McLaren Racing werken 135 ingenieurs en die
hebben stuk voor stuk een grote bijdrage aan de nieuwe auto geleverd.
Nu, na de eerste test, gaat onze aandacht vooral uit naar de
duurzaamheid van de software, de systemen en de 11.500 afzonderlijke
onderdelen, waarvan er 90% anders is dan bij de MP4-20. Bovendien
willen we tot aan de start van het raceseizoen een aantal stappen in
de ontwikkeling zetten."
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai