Gemeente Arnhem

Arnhem stelt detailhandelsbeleid bij

Economische en planontwikkelingen aanleiding tot aanpassing Het Arnhemse detailhandelsbeleid, vervat in de uit 2001 daterende Beleidsnota Detailhandel, wordt op punten bijgesteld. Aanleiding hiervoor zijn, naast de economische ontwikkeling en vooruitzichten, ook de planontwikkeling in Arnhem en in de regio. Met name de ontwikkelingen in Arnhem in relatie tot het Rijnboog-project en Centrum-Zuid zijn aanleiding om het detailhandelsbeleid te herijken.

De gemeente Arnhem wil de gronden rondom Gelredome (Centrum-Zuid) eerder tot ontwikkeling brengen, bijvoorbeeld door de vestiging van een moderne en grootschalige woonboulevard. In regionaal verband is deze wens van de gemeente Arnhem binnen het Knooppunt Arnhem Nijmegen (KAN) inmiddels ook kenbaar gemaakt.

Nieuwe plannen zijn noodzakelijk om de dynamiek (te denken valt bv. aan vestiging van nieuwe winkels) in de detailhandel mogelijk te maken. Maar de economische ontwikkelingen en vooruitzichten zijn aanleiding om uit te gaan van een scenario dat voorziet in een bescheiden economische groei. Daarom wordt het detailhandelsprogramma in Rijnboog beperkt tot 15.000 m², waarbij afscheid genomen gaat worden van grootschalige detailhandelsbedrijven. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor de ontwikkeling van genoemde woonboulevard in Centrum-Zuid.

Actieve regierol
Inez Pijnenburg, wethouder Economische Zaken van Arnhem: Uiteraard voert de gemeente Arnhem met ondernemersorganisaties overleg over de grootschalige detailhandelsplannen in Rijnboog en in Centrum-Zuid. En ook deze organisaties hebben oog voor de spanning tussen enerzijds de behoefte aan vernieuwing en dynamiek door realisatie van nieuwe projecten en anderzijds het risico van overaanbod en leegstand. Beide laatste factoren kunnen namelijk negatieve gevolgen hebben voor de bestaande detailhandelsstructuur.

De gemeente gaat dan ook een actieve regierol spelen in de detailhandelsontwikkelingen in de binnenstad en in Centrum Zuid, aldus Pijnenburg. Ook willen we als gemeente meer sturing geven aan de vestiging van gewenste detailhandel in combinatie met andere functies, zoals recreatieve voorzieningen en horeca, zowel in de binnenstad als in Centrum-Zuid. Daarnaast worden zogeheten gebiedsprofielen geformuleerd, die aan moeten geven welk type detailhandel een aanvulling voor de binnenstad betekent. Vervolgens zullen de gemeentelijke accountmanagers de verschillende marktpartijen actief gaan benaderen. Tevens wordt de uitvoering van een regionaal koopstromenonderzoek gewenst geacht, onderzoek dat aangeeft waar klanten in de binnenstad vandaan komen.
24-01-2006