Consument zoekt nieuw soort makelaar

Vereniging eigen huis

http://www.eigenhuis.nl

Consument zoekt nieuw soort makelaar

'Niet pandgericht maar klantgericht' lijkt de laatste slogan in makelaarsland. Nieuwe initiatieven van makelaars die de traditionele werkwijze overboord zetten buitelen over elkaar heen. Een gezonde ontwikkeling, vindt Vereniging Eigen Huis.

Wie in de jaren negentig een huis wilde kopen of verkopen móest bijna wel een makelaar inschakelen. Dankzij het onderlinge informatiesysteem hadden makelaars als eerste informatie over het nieuwe woningaanbod. Hun voornaamste taak was die informatie te ordenenen en hun klanten goed te adviseren. Lange tijd was de consument bereid daar fors voor te betalen. Maar in 2000 kwam de economische groei tot stilstand. Het aantal transacties op de woningmarkt stabiliseerde, net als de woningprijzen. Daar kwam bij dat huizeninformatie door de snelle ontwikkeling van internet en websites als Funda inzichtelijk werd voor iedereen. Klanten stonden niet langer te dringen voor de deur en makelaars moeten wel met scherpere tarieven en nieuwe diensten komen, waarbij de klant en niet het pand centraal staat.

Deeldiensten
Het aanbieden van deeldiensten is voor veel makelaars het antwoord op het verlies aan klanten die een huis willen kopen. De traditionele zoekopdracht bestaat vrijwel niet meer. Zoeken doet nu bijna iedereen zelf met behulp van woningwebsites op internet. Pas als een interessant huis is gevonden wordt een makelaar ingeschakeld om het uitgezochte huis te beoordelen en om te onderhandelen over de verkoopprijs. Door dergelijke deeldiensten aan te bieden kunnen makelaars hun grote kennisvoorsprong blijven benutten. Nog belangrijker is dat de klant serieus wordt genomen en in het hele proces van koop of verkoop wordt betrokken. Bijvoorbeeld bij het opstellen van de advertentietekst, bij het maken van de foto's en door hem toegang te geven tot zijn eigen websitepagina.

Nieuwe initiatieven
Opvallend is de recente stroom vernieuwende 'doe-het-zelf' initiatieven waarmee makelaars de markt overspoelen. Twee springen er uit: Makelaarsland.nl en Zoekallehuizen.nl. Beide webdiensten breken met een traditie. Makelaarsland door particulieren toegang te geven tot Funda, de grootste huizensite die voorheen voorbehouden was aan (dure) NVM-makelaars. Zoekallehuizen is uniek omdat deze zoekmachine advertenties vindt in bijna alle websites van makelaars en particulieren en daarmee een soort Google is voor de huizenbranche. Door het invullen van een plaats en een prijscategorie komt het totale woningaanbod in beeld. Door daarna een interessante advertentie aan te klikken wordt je meteen doorgelinkt naar de makelaar of de particulier die de woning aanbiedt. Bovendien kun je zien hoe lang een huis al te koop staat en dat kan belangrijk zijn bij onderhandelingen over de prijs. Vereniging Eigen Huis is enthousiast over deze nieuwe ontwikkelingen. 'Nu kan de consument zelf alle benodigde informatie verzamelen en zijn huis te koop aanbieden. Daardoor is hij zelfbewuster geworden. Een initiatief als Zoekallehuizen.nl is in onze ogen een prachtig voorbeeld van slim gebruik maken van beschikbare, maar vaak moeilijk vindbare informatie, waar de koper en verkoper hun voordeel mee kunnen doen', aldus Frank van Loon, directeur ledenbelang bij Vereniging Eigen Huis. De consumentenorganisatie geeft zelf het goede voorbeeld met de Aankoopmakelaar, waarbij ruim 150 makelaars drie door Vereniging Eigen Huis zelf ontwikkelde deeldiensten aanbieden.


------------------------