Nieuwsbrief 24 januari 2006
Aanmelden nieuwsbrief
Jaarlijks volume nadert 30 miljoen ton
Railion Nederland heeft in 2005 circa 29,2 miljoen ton goederen per
spoor vervoerd, een record. Het is ruim 6,5 % meer dan in 2004. In
2006 zet Railion het beleid voort om het wagenladingverkeer te
concentreren op 6 grote industriële centra in Nederland. Dat vertaalde
zich al in een verhoging van de bezettingsgraad van het
wagenladingnetwerk van 72% in 2004 naar 74% in 2005.
Als de spoortax de vergoeding voor het gebruik van de
railinfrastructuur de komende 6 à 7 jaar zich gematigd ontwikkelt, zet
die groei zich de komende jaren versterkt door. Dan zal het
bedrijfsleven, via onder meer de Betuweroute, de modaliteit spoor
steeds meer weten te benutten. Deze verwachting sprak algemeen
directeur van Railion Nederland, Carel Robbeson, uit op de
nieuwjaarsreceptie in de Rotterdamse Kuip.
Containershuttle Rotterdam Wels
Sinds januari rijdt 6 dagen per week een nieuwe containershuttle
tussen Rotterdam en het Oostenrijkse Wels. Operator is Intercontainer
Austria. Het bedrijf werkt nauw samen met het Duitse Kombiverkehr.
Railion Nederland verzorgt de tractie. Vanaf 6 februari gaat de
shuttle naar het Slowaakse Sladkovicovo 4 maal per week rijden. Op dit
moment rijden deze treinen 2 keer per week.
Railion Nederland is onderdeel van DB Logistics, de transport en
logistiek divisie van Deutsche Bahn AG.