Nieuw Covide CMS 5 biedt zoekmachine-optimalisatie

Barneveld, 31 januari 2006 - De nieuwe versie van Covide's opensource CMS biedt gebruikers de mogelijkheid om de zelf beheerde websites te optimaliseren voor de robots van zoekmachines als Google. Daarmee speelt Covide met haar content management systeem in op de ontwikkelingen in de markt.

Covide heeft in de afgelopen periode haar CMS (systeem om een website te beheren) vernieuwd. Op 1 februari zal de nieuwe versie beschikbaar komen en de broncode ook op SourceForge worden geplaatst onder de ruime GPL-licentie. Met versie 5 biedt Covide als een van de eerste CMS-systemen de mogelijkheid om de eigen site voor zoekmachines te optimaliseren. Dat blijkt nodig, want de belangrijkste zoekmachine Google heeft in haar nieuwste richtlijnen voor webmasters een aantal regels opgenomen, die het gebruik van dynamische pagina's afraadt, zo niet probleemvol maakt.
In het nieuwe Covide content management systeem kan per pagina een titel worden meegegeven aan een pagina en een alias worden meegegeven, die in de url-regel een statische html-paginanaam oplevert. Daarnaast is een sitemap met die door zoekmachines graag gewilde htm-pagina's in plaats van id's standaard opgenomen en is een linkchecker mogelijk, die alle links binnen de site en naar externe pagina's controleert.

Hoe werkt SEM ofwel zoekmachinemarketing?
SEM werkt langs twee wegen. Ten eerste via optimalisatie van een website en ten tweede via een betaalde campagne. Optimalisatie houdt in, dat naar een website wordt gekeken vanuit de positie van een potentiele klant. Om die site daarna met de nieuwste technieken ook zo in te richten, dat hij optimaal indexeerbaar is voor de robots van de zoekmachines. Daardoor wordt de site op de best mogelijke manier opgenomen in de natuurlijke resultaten en is daarmee ook het best vindbaar voor potentiele klanten. Het natuurlijke gebied is in Google aan de linkerkant geplaatst. Optimalisering van een website is vooral van structureel belang.
Rechts zijn bij Google de gesponsorde links geplaatst. Die links worden ook getoond op partnersites van Google en zijn gemaakt via AdWords, de betaalde dienst van Google. Vooral interessant voor korte campagnes. Door beide vormen goed op elkaar aan te laten sluiten wordt natuurlijk het beste resultaat bereikt.

Het internet inzetten voor marketing via CRM of zoekmachines?
CRM staat voor Customer Relation Management. In goed Nederlands het actief onderhouden van contacten met bestaande relaties. Covide biedt met CRM-Groupware een nieuwe visie op klantcontact (CRM) en samenwerken, een onafhankelijke werkplek en de mogelijkheid van een geïntegreerde VoIP-telefooncentrale; alles via het internet. Voor wie niet actief contact onderhoudt met de eigen klantenkring is de inzet van de zoekmachines - en dan met name Google - door anderen een reeële bedreiging. Men kan die bedreiging tegengaan met behulp van CRM en via zoekmachinemarketing ook omzetten in een nieuwe kans. Bij zoekmachinemarketing gaat het namelijk om het contact leggen met potentiele klanten. Dat kunnen dus ook de bestaande klanten zijn van de concurrent.
CRM en zoekmachinemarketing kunnen daarom het beste beide en tegelijk worden ingezet. CRM om actief in contact te blijven met de bestaande klant (en daarmee eventuele aanvallen van de concurrent via SEM af te slaan) en SEM om de markt van nieuwe klanten te betreden.