Ingezonden persbericht


-Persbericht-

Functionaliteit belangrijkste criteria voor selectie servicemanagement tool.

Gebruiksvriendelijkheid Servicemanagement tools leidt volgens eindgebruikers niet tot kosten besparing.

Rotterdam, 31 januari 2006
De gebruiksvriendelijkheid van servicemanagement tools leidt niet tot kostenbesparing. Ook rapportagemogelijkheden van de oplossingen schieten volgens de gebruikers nog te kort. Gebruikers selecteren hun tool vooral op functionaliteit. Dit blijkt uit het innovatie onderzoek dat is uitgevoerd door Independenttool onder eindgebruikers van servicemanagement tools.

Geen kostenbesparing
In het onderzoek zijn de innovaties en verbeteringen op het gebied van servicemanagement tools in kaart gebracht. De eindgebruikers denken dat innovaties en verbeteringen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid de meeste invloed op hun organisatie hebben gehad. Deze invloed leidt tot een toename in klanttevredenheid en een gemiddeld tot groot effect op de tijdsbesparing.

Volgens Jordi van Herk van Independenttool is dat opmerkelijk: "gezien het grote effect op de tijdsbesparing zou er ook een kostenbesparing verwacht kunnen worden, maar vreemd genoeg denkt slecht de helft van de eindgebruikers dat de innovaties en verbeteringen hebben geleid tot een kostenbesparing."

Aansluiting op de bedrijfsprocessen
De leveranciers geven aan dat hun focus het minst is gericht op de innovaties en verbeteringen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Zij steken vooral veel energie in het aansluiten van hun oplossingen op de bedrijfsprocessen. Om dat te bereiken wordt veel energie gestoken in de integratie van de verschillende tools die door hen worden geleverd. Ondanks de inspanningen van de leveranciers, krijgen zij van de eindgebruikers toch het laagst gemiddelde rapportcijfer voor de innovaties en verbeteringen op het gebied van aansluiting op de bedrijfsprocessen.

Jordi van Herk: "Het zou de leveranciers goed doen om in de toekomst, naast de integratie en de bedrijfsprocessen, zich ook te richten op de rapportage functionaliteit van hun tool. Eindgebruikers geven met grote meerderheid aan dat de tools in de toekomst betere rapportagemogelijkheden moeten hebben. Daar ontbreekt het op dit moment volgens hen nog aan".

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.independenttool.nl


---

Over Independenttool
Als onafhankelijk media- en onderzoekbureau richt Independenttool zich op de deelmarkt van software beheertools. Met haar online oriëntatie- en selectietrajecten, whitepaperplatform, marktonderzoeken, weblogging en RSS-feeds voorziet zij in de toenemende behoefte van de individuele eindgebruiker naar specifieke informatie op het gebied van software beheertools. Voor meer informatie kunt u de website van Independenttool raadplegen: www.independenttool.nl

Independenttool is een label van Want2manage BV. Ook op het gebied van mobiele dataoplossingen en outsourcing is Want2manage actief. Kijk voor meer informatie op www.want2manage.nl.


- EINDE PERSBERICHT -

Een aantal onderzoekstabellen staan hieronder afgedrukt. Mocht u andere grafieken willen ontvangen of meer informatie over het onderzoek, dan kunt u contact opnemen met Remco van Dijk.

Voor meer informatie (