EnergieNed

31 januari 2006

Energiebedrijven bereid heraansluitkosten bij schuldhulpverlening te betrekken

Energiebedrijven zijn bereid de kosten voor heraansluiting na afsluiting te betrekken bij de schuldsanering van individuele klanten. Voor de energiebedrijven is daarbij wel voorwaarde dat de consument wettelijke schuldsanering heeft aangevraagd. Het beleid van de energiebedrijven is erop gericht dat schuldhulpverlening tot stand komt en wordt voorkomen dat klanten worden afgesloten. Ook zijn energiebedrijven bereid afspraken te maken met sociale diensten om hen in een vroeg stadium te informeren over betalingsproblemen van klanten. Hiertoe moeten er ruimere mogelijkheden komen in de privacywetgeving. Dat stelt EnergieNed de federatie van energiebedrijven in Nederland.

Steeds meer mensen raken de laatste tijd in ernstige betalingsproblemen. Energiebedrijven (netbeheerders en energieleveranciers) ondervinden dit in de praktijk. Zij gaan ervan uit dat ook anderen zoals woningbouwverenigingen dit ervaren en bijvoorbeeld zorgverzekeraars dit in de toekomst ook zullen gaan merken. Energiebedrijven erkennen dat energie voor consumenten een eerste levensbehoefte is. Zij doen er alles aan om afsluiting van energie zoveel mogelijk te voorkomen, binnen hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden. Energiebedrijven willen en kunnen niet treden in de financiering van ontstane schulden. De verantwoordelijkheid ligt bij de overheid voor een sociaal beleid waarin iedereen in staat moet zijn eerste levensbehoeften te kunnen betalen. De overheid bepaalt ook de mogelijkheden voor schuldhulpverlening bij huishoudens die in de problemen zijn geraakt.

In het position paper 'Incasso-, af- en heraansluiting consumenten elektriciteit en gas'* zet EnergieNed het gevoerde beleid uiteen. Ook heeft EnergieNed onlangs met de Consumentenbond en de DTe afspraken hierover gemaakt. Deze zijn opgenomen in 'Kernpunten incasso-, einde levering- en afsluitbeleid consumenten elektriciteit en gas'*.