Reclame Code Commissie

Aanprijzing van `Chronicles of Narnia'- film misleidend De Reclame Code Commissie heeft een advertentie waarin The Chronicles of Narnia, The Lion, The Witch, and The Wardrobe wordt aangeprezen en die gestaan heeft in het oktobernummer van Jetix Magazine, misleidend geacht.

De in het Jetix magazine aangeprezen film is een release van de BBC-serie die dezelfde titel heeft als Disneys nieuwste en grootste bioscoop film die sinds 21 december 2005 in de bioscoop te zien is. De opmaak van de advertentie in Jetix vertoont qua kleurstelling, de plaats en vormgeving van de titel en de in het oog springende afbeelding van een leeuwenkop, sterke gelijkenis met de advertentie die door Disney is ontwikkeld.
Hierdoor is de uiting verwarrend en misleidend, mede omdat de advertentie in Jetix en de advertenties over de Disney-film rond dezelfde tijd worden gebruikt om de producten aan te prijzen. Het valt te verwachten dat de consument in de veronderstelling zal zijn dat het om één en hetzelfde product gaat.

Aangezien de adverteerster zich schuldig heeft gemaakt aan nabootsing van de door Disney voor de aanprijzing van de gelijknamige film gebruikte uitingen, is de Commissie van mening dat de uiting in Jetix Magazine misleidend is.
Gelet op de ernst en omvang van de overtreding heeft de Commissie besloten deze uitspraak openbaar te maken.

Kenmerk: Dossier 05.0556 d.d. 31 januari 2006