Gemeente Waterland


onderzoek naar klanttevredenheid

In juni 2004 is er een regionale omnibusenquête naar wensen en achtergronden van inwoners gehouden in acht gemeenten, waaronder de Gemeente Waterland. Hieruit zijn op het gebied van dienstverlening enkele punten naar voren gekomen waarvan de Gemeente Waterland vindt dat die beter kunnen én moeten. Daartoe is het actieprogramma Waterlanders Wensen opgezet, waarvan een aantal punten inmiddels is omgezet naar concrete veranderingen. Om er een paar te noemen:
* Het gemeentelijke belastingloket heeft veel diensten gedigitaliseerd. Sinds januari 2005 kunnen inwoners zaken rondom de OZB-belasting via het internet regelen: zij kunnen bijvoorbeeld online hun taxatieverslag opvragen. En natuurlijk kan dat ook nog steeds op de oude vertrouwde telefonische wijze
* In het kader van transparantie en openheid zijn alle raadsstukken op de gemeentelijke website te vinden. Niet alleen de raadsleden hebben hiervan profijt, ook andere geïnteresseerden kunnen zo eenvoudig achterhalen wat er op de agenda staat en desgewenst daarop invloed uitoefenen door gebruik te maken van hun spreekrecht

* Nog een geste naar de burgers is de opening van een derde publieksbalie bij Burgerzaken, die binnen enkele maanden gerealiseerd gaat worden.

De Gemeente Waterland wil graag weten wat de bezoekers van het gemeentehuis van de dienstverlening vinden. Daarom is de gemeente op woensdag 25 januari met een klanttevredenheidsonderzoek gestart. Met een klanttevredenheidsmeter wil de gemeente achterhalen of bezoekers tevreden zijn over de manier waarop ze zojuist geholpen zijn en/of te woord zijn gestaan door de medewerker(s) van de Gemeente Waterland. Bezoekers kunnen na afloop van een bezoek aan het gemeentehuis een balletje achterlaten in de Ja, ik ben tevreden- of de Nee, ik ben niet tevreden-buis die in de hal van het gemeentehuis staan. Uiteraard hoopt de gemeente Waterland op een hoog tevredenheidsgehalte, als bevestiging van een verbeterde dienstverlening. Maar natuurlijk zijn we ook geïnteresseerd in de mening van een ontevreden klant. Daarom vragen we in zon geval de (ontevreden) bezoeker om in een kort vragenformulier aan te geven wat de oorzaak is van die ontevredenheid: want misschien kunnen we daar wat aan doen.

Tussentijds zal de gemeente een tussenstand publiceren en aan het eind van de onderzoeksperiode, halverwege maart, worden de reacties gebundeld en wordt een voorstel met verbetersuggesties opgesteld.