AutoRai

Nissan presenteert twee studiemodellen op Autosalon van Genève

(1/31/2006)
Op de Autosalon van Genève introduceert Nissan twee spectaculaire studiemodellen. De stoere Terranaut beleeft zijn werelddebuut op de Zwitserse beurs, de Pivo zijn Europese debuut.
De Terranaut is ontworpen voor één specifieke functie: het model fungeert als mobiel laboratorium voor wetenschappers. De cabine van de Nissan Terranaut biedt plaats aan drie personen en is achterin uitgerust met een boordlaboratorium met de modernste onderzoeksapparatuur, een computer en geavanceerde communicatiemiddelen.

De belangrijkste elektronica van het boordlaboratorium is tegen de rechter zijwand geplaatst. Om de ruimte voor het laboratorium te creëren, heeft de Terranaut aan de passagierszijde maar één portier. Aan de andere zijde bevinden zich twee deuren, waarvan de een naar links en de ander naar rechts opent. De instap is hierdoor erg makkelijk, mede doordat er zich tussen de portieren geen B-stijl bevindt.

Ontdekkingsreiziger
Nissans nieuwe studiemodel staat op grote lichtmetalen 19-inchwielen met daaromheen speciale, door Goodyear ontworpen banden die niet lek kunnen rijden. Op de openbare weg functioneren ze als gewone banden. Door de interne luchtdruk te veranderen, zijn ze te transformeren tot offroadbanden met grof profiel.

Binnen in de Terranaut domineert het cirkelvormige laboratorium de ruimte in het achterste gedeelte van de cabine. Een draaibare stoel stelt de wetenschapper in staat alle werkstations van het laboratorium te gebruiken. Het geheel ligt onder een grote glazen koepel in het dak van de Nissan Terranaut.

Nissan Pivo
Van een compleet andere orde is de Pivo. Deze compacte stadsauto wordt aangedreven door Nissans eigen elektrische Super Motor, die zijn stroom krijgt van een compacte Lithium-ion-batterij.

Nissans designteam in Japan heeft met de Pivo een extreem compacte auto ontworpen van slechts 2,7 meter lang. Toch biedt het model plaats aan drie personen: de beide passagiers zitten achter de bestuurder. Dankzij de eveneens beperkte breedte â 1,6 meter â is de Pivo met gemak door drukke straten te sturen. De geringe afmetingen van het model zijn ook handig bij het parkeren.

Gemakkelijk inparkeren
Het meest opvallende kenmerk van de Pivo is zijn volledig draaibare cabine. Dit betekent dat de bestuurder nooit achteruit hoeft te rijden. Hij kan de auto recht een parkeervak inrijden, de cabine 180 graden draaien en vooruit weer wegrijden.

De eivormige cabine heeft echter meer voordelen. De hoge, elektrisch aangedreven schuifdeuren zorgen ervoor dat in- en uitstappen erg gemakkelijk gaat. Dankzij de doorzichtige raamstijlen en Nissans Around View Monitor behoren dode hoeken tot het verleden.

Cameraâs op de A-stijlen filmen de omgeving achter de Pivo en geven die beelden door via monitoren die links en rechts van de bestuurder zijn geplaatst. Deze monitoren functioneren zo als achteruitkijkspiegels. Aanvullende cameraâs op de voor- en achterzijde van de Pivo geven het beeld van de omgeving rond de Pivo door. Door middel van innovatieve verwerkingstechnologie converteert de Pivo de opnamen van beide cameraâs tot één beeld.

Naast de Terranaut en de Pivo zal Nissan in Genève ook zes productiemodellen tentoonstellen die in 2005 zijn geïntroduceerd: de Murano, de 350Z Roadster, de Pathfinder, de Navara King Cab en de Navara Double Cab, de Micra C+C en de NOTE. Deze laatste is Nissans nieuwe compacte familieauto, waarvan de verkoop in maart start.

BedrijfsautoRAI.nl