Nissan presenteert twee studiemodellen op Autosalon van Genève
(1/31/2006)
Op de Autosalon van Genève introduceert Nissan twee spectaculaire
studiemodellen. De stoere Terranaut beleeft zijn werelddebuut op de
Zwitserse beurs, de Pivo zijn Europese debuut.
De Terranaut is ontworpen voor één specifieke functie: het model
fungeert als mobiel laboratorium voor wetenschappers. De cabine van de
Nissan Terranaut biedt plaats aan drie personen en is achterin
uitgerust met een boordlaboratorium met de modernste
onderzoeksapparatuur, een computer en geavanceerde
communicatiemiddelen.
De belangrijkste elektronica van het boordlaboratorium is tegen de
rechter zijwand geplaatst. Om de ruimte voor het laboratorium te
creëren, heeft de Terranaut aan de passagierszijde maar één
portier. Aan de andere zijde bevinden zich twee deuren, waarvan de een
naar links en de ander naar rechts opent. De instap is hierdoor erg
makkelijk, mede doordat er zich tussen de portieren geen B-stijl
bevindt.
Ontdekkingsreiziger
Nissans nieuwe studiemodel staat op grote lichtmetalen 19-inchwielen
met daaromheen speciale, door Goodyear ontworpen banden die niet lek
kunnen rijden. Op de openbare weg functioneren ze als gewone banden.
Door de interne luchtdruk te veranderen, zijn ze te transformeren tot
offroadbanden met grof profiel.
Binnen in de Terranaut domineert het cirkelvormige laboratorium de
ruimte in het achterste gedeelte van de cabine. Een draaibare stoel
stelt de wetenschapper in staat alle werkstations van het laboratorium
te gebruiken. Het geheel ligt onder een grote glazen koepel in het dak
van de Nissan Terranaut.
Nissan Pivo
Van een compleet andere orde is de Pivo. Deze compacte stadsauto wordt
aangedreven door Nissans eigen elektrische Super Motor, die zijn
stroom krijgt van een compacte Lithium-ion-batterij.
Nissans designteam in Japan heeft met de Pivo een extreem compacte
auto ontworpen van slechts 2,7 meter lang. Toch biedt het model plaats
aan drie personen: de beide passagiers zitten achter de bestuurder.
Dankzij de eveneens beperkte breedte â 1,6 meter â is de Pivo met
gemak door drukke straten te sturen. De geringe afmetingen van het
model zijn ook handig bij het parkeren.
Gemakkelijk inparkeren
Het meest opvallende kenmerk van de Pivo is zijn volledig draaibare
cabine. Dit betekent dat de bestuurder nooit achteruit hoeft te
rijden. Hij kan de auto recht een parkeervak inrijden, de cabine 180
graden draaien en vooruit weer wegrijden.
De eivormige cabine heeft echter meer voordelen. De hoge, elektrisch
aangedreven schuifdeuren zorgen ervoor dat in- en uitstappen erg
gemakkelijk gaat. Dankzij de doorzichtige raamstijlen en Nissans
Around View Monitor behoren dode hoeken tot het verleden.
Cameraâs op de A-stijlen filmen de omgeving achter de Pivo en geven
die beelden door via monitoren die links en rechts van de bestuurder
zijn geplaatst. Deze monitoren functioneren zo als
achteruitkijkspiegels. Aanvullende cameraâs op de voor- en achterzijde
van de Pivo geven het beeld van de omgeving rond de Pivo door. Door
middel van innovatieve verwerkingstechnologie converteert de Pivo de
opnamen van beide cameraâs tot één beeld.
Naast de Terranaut en de Pivo zal Nissan in Genève ook zes
productiemodellen tentoonstellen die in 2005 zijn geïntroduceerd: de
Murano, de 350Z Roadster, de Pathfinder, de Navara King Cab en de
Navara Double Cab, de Micra C+C en de NOTE. Deze laatste is Nissans
nieuwe compacte familieauto, waarvan de verkoop in maart start.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai