Renault introduceert nieuwe 2.0 dieselmotoren
(1/31/2006)
Krachtig, soepel, stil, zuinig, milieuvriendelijk: de nieuwe Renault
2.0 dCi common-rail dieselmotor. Vanaf heden is de 150 pk(110
kW)-versie van deze motor ook leverbaar op Mégane Phase II en
Scénic. Deze motor is al sinds oktober 2005 leverbaar op de Laguna.
Aan het eind van het eerste kwartaal is de 175 pk(127 kW)-versie met
roetfilter leverbaar op de Laguna. De 2.0 dCi dieselmotor, die door
Renault en Nissan samen is ontwikkeld, biedt ongeacht het vermogen het
hoogste rendement in zijn categorie en verenigt het rijplezier van een
benzinemotor met het lage verbruik van een dieselmotor. Gekoppeld aan
een nieuwe manuele zesversnellingsbak (PK4), voldoet deze
dieseltechnologie aan de Euro 4-normen en beschikt over uitgekiende
interne aërodynamische eigenschappen. De piëzo-elektrische
verstuivers werken zodoende onder ideale omstandigheden en de diverse
akoestische oplossingen zorgen voor een ongekend geluidscomfort.
Daarnaast is het distributiesysteem ook bijzonder duurzaam en
betrouwbaar.
De 2.0 dCi biedt de gunstigste verhouding
vermogen/verbruik/CO2-emissie, zoals blijkt uit de volgende
voorbeelden: slechts 5,4 l/100 km brandstof bij gecombineerd verbruik,
144 g/km CO2-emissie voor Mégane II in de 150 pk-versie; 5,8 l/100 km
en 154 g/km CO2 in de 150 pk-versie voor de Laguna ; 6 l/100 km en
159 g/km CO2 voor de 175 pk-versie. Deze motor zal ook worden
aangeboden op de vernieuwde Espace, die vanaf april 2006 bij de
Renault dealers staat.
2.0 dCi soepel en krachtig
De 2.0 dCi verenigt soepelheid met kracht. De 150 pk (110 kW)-versie
op de Mégane II behoort, qua rendement, tot de beste in zijn segment.
Hij ontwikkelt een maximumvermogen bij 4000 t/min en levert een
maximumkoppel van 340 Nm bij 2000 t/min. Gekoppeld aan de nieuwe
manuele zesversnellingsbak (PK4) heeft deze motor een veel breder
nuttig toerentalbereik dan zijn concurrenten. Voornamelijk in de hoge
toerentallen getuigt hij van een dynamische en sportief karakter dat
men zelden aantreft in deze klasse. Met deze motor accelereert de
Mégane II in slechts 8,7 seconden van 0 tot 100 km/u, het beste
resultaat in dit segment. De Mégane 2.0 dCi met 150 pk is al
leverbaar vanaf 31.045 euro.
De 150 pk (110 kW)-versie van deze motor is ook verkrijgbaar op de
Laguna. Dankzij zijn maximumvermogen en koppel, levert hij de beste
prestaties van zijn categorie. De Laguna accelereert in 8,9 seconden
van 0 tot 100 km/u en legt hij vanuit stilstand in 30,3 seconden een
kilometer af. Op de Laguna is de 2.0 dCi 150 pk dieselmotor leverbaar
vanaf 33.695 euro.
De 175 pk (127 kW)-versie van de Laguna is nieuw in het segment van de
gezinsauto's met een 2.0 liter dieselmotor. Geen enkel ander model
beschikt over een motor met een zo gunstige verhouding tussen
cilinderinhoud en vermogen. Het maximumvermogen is beschikbaar bij
3750 t/min en een maximumkoppel van 360 Nm bij 1750 t/min. De Laguna
accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden en legt vanuit
stilstand in 29,5 seconden een kilometer af. Prijzen voor de deze
motor zijn nog niet bekend.
De motor heeft een zeer breed nuttig toerentalbereik en gedraagt zich
bijzonder levendig vanaf het lagetoerengebied tot het maximale
toerental van 5200 t/min, wat hem een dynamisch, comfortabel en veilig
karakter geeft. Bij inhaal- of invoegmanoeuvres beschikt de bestuurder
over een vermogensreserve zonder te schakelen.
De 2.0 dCi dankt zijn hoge prestatieniveau aan een common-rail systeem
van de nieuwste generatie. Het werkt met een druk tot 1600 bar dat
voor een hogere verbrandingskwaliteit zorgt. Een distributiesysteem
met 4 kleppen per cilinder staat borg voor een optimaal
lucht-brandstofmengsel. Deze motor onderscheidt zich door een
zorgvuldig bestudeerde interne aërodynamica. De in- en
uitlaatspruitstukken zijn tegenover elkaar geplaatst op de
cilinderkop, en elke nokkenas bedient zowel in- als uitlaatkleppen. De
inlaatbuizen, die aan weerszijden van de cilinder gemonteerd zijn,
komen onder een verschillende hoek uit in de kamer. Zij zorgen voor
een dubbel 'swirl'-effect dat een doeltreffende vermenging van lucht
en brandstof bevordert. Met die verdeling zorgen de leidingen voor een
efficiëntere cilindervulling en een betere afvoer van de verbrande
gassen.
Om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, beschikt de 2.0
dCi-motor over een inspuitsysteem met piëzo-elektrische verstuivers
van Bosch, die een snellere inspuiting van de brandstof toelaten.
Dankzij de nauwkeurigheid en de snelheid van dit proces, tot vier keer
hoger dan bij een inspuitsysteem met solenoïde, kunnen per cyclus tot
vijf inspuitingen worden uitgevoerd: twee voorinspuitingen voor
verhoogd geluidscomfort en een betere verbranding, een hoofdinspuiting
om koppel en vermogen te optimaliseren, en twee na-inspuitingen om de
roetuitstoot te beperken.
Ook de turbo met variabele geometrie draagt rechtstreeks bij tot het
temperament van de 2.0 dCi. De vorm van de schoepen is geoptimaliseerd
en de specifieke maatregelen om de wrijving ter hoogte van de lagers
te beperken evenals de verbetering van de aërodynamische
eigenschappen kwamen het algemene rendement ten goede.
De Piëzo-verstuiver
De piëzo-technologie gebruikt een elektrische stroom die door een
constructie van elektroden en keramiek - de âstackâ - vloeit, om die
langer te maken. Door die verlenging wordt de verstuivernaald gelicht.
Wat deze technologie zo aantrekkelijk maakt is de snelheid van de
uitvoering, waardoor de brandstof zeer nauwkeurig kan worden
gedoseerd.
De brandstof van de voorinspuiting wordt ontstoken om de
verbrandingskamer te verwarmen en zo de hoofdinspuiting voor te
bereiden. De eerste na-inspuiting is bestemd voor de verbranding van
de overgebleven roetdeeltjes, de tweede voor de regeneratie van het
eventuele roetfilter.
De 2.0 dCi is een stille motor
De beperking van het geluidsniveau was een prioriteit bij het ontwerp
van deze motor. De onderzijde van de motor, voorzien van een aluminium
grondplaat, is zo ontworpen dat trillingen doeltreffend worden
geabsorbeerd. Andere oplossingen die de trilling moeten beperken, zijn
het gietijzeren blok met lange mantel, het oliecarter en het
distributiehuis.
Twee balansassen draaien in tegengestelde richting van de krukas: zij
neutraliseren de trillingen van de draaibeweging. Deze assen worden
alleen op de krachtigste versie gemonteerd. Zij verminderen de
trillingen, die specifiek zijn voor een dieselmotor en vooral bij hoog
toerental storend zijn, aanzienlijk en maken het mogelijk het
briljante karakter van de motor te benutten tot 5000 t/min. In
combinatie met de voorinspuiting zorgen deze elementen voor
voorbeeldig geluidscomfort.
Ook het vliegwiel met dubbele massa draagt bij tot een bijzonder
stille en trillingsvrije werking. Het gedraagt zich als een
trillingsfilter, dat de onbalanseffecten van de motor neutraliseert.
Dit vliegwiel, een veermassasysteem tussen de motor en de koppeling
van de versnellingsbak, compenseert de ongelijkmatige beweging van de
krukas en beperkt zo het gebrom bij lage toerentallen.
Om het geluidscomfort te verhogen wordt deze motor gekoppeld aan een
nieuwe PK4-versnellingsbak, die net zoals de 2.0 dCi in de
mechaniekfabriek van Cléon (Frankrijk) wordt gemaakt. Deze
drie-assige manuele zesversnellingsbak is afgeleid van de PK6, die
momenteel wordt gebruikt voor de koppelrijke motorversies. Hij
onderging diverse specifieke verbeteringen. Met zijn versterkte lagers
en tandwielen kan de PK4 een koppel van 360 Nm overbrengen. Zijn
aluminium huis maakt de versnellingsbak bijzonder licht (54,5 kg
droog) en stevig. Bovendien wordt hij gecombineerd met een compacter
sferisch differentieelhuis.
De PK4 beschikt over de meest recente ontwikkelingen om het
kenmerkende geluid van een manuele versnellingsbak te verminderen.
Gewelfde behuizingen, die dichter bij de assen en tandwielen
gemonteerd zijn, beperken de akoestische resonantieverschijnselen tot
een minimum. De achteruitversnelling is gesynchroniseerd en kan worden
ingeschakeld zonder te wachten tot het voertuig volledig stilstaat,
wat bijdraagt tot het algemene rijplezier dat deze nieuwe
versnellingsbak verschaft.
De 2.0 dCi behoort tot de zuinigste motoren op de markt
Dankzij het gebruik van piëzo-elektrische verstuivers en de geometrie
van de verbrandingskamer, die de lucht-brandstofverhouding
optimaliseert, laat de 2.0 dCi motor de laagste verbruikswaarde op de
markt zien. De Mégane 2.0 dCi 150 pk (110 kW) heeft voldoende aan 5,4
l/100 km bij gecombineerd verbruik. Bij de Laguna 2.0 dCi 150 pk (110
kW) is het verbruik het laagste in de categorie voor deze
vermogensklasse, met 5,8 l/100 km bij gecombineerd verbruik. Ditzelfde
geldt voor de 175 pk (127-kW)- versie die verkrijgbaar is op de Laguna
2.0 dCi, met slechts 6 l/100 km is deze krachtbron één van de
zuinigste op de markt.
De 2.0 dCi behoort tot de meest milieuvriendelijke motoren
Alle versies van de 2.0 dCi motor voldoen aan de Europese Euro 4
emissienorm. Dankzij de nauwkeurige regeling van de inspuiting en de
diverse systemen voor emissiebeperking vóór het uitlaatsysteem,
blijven de verontreinigende emissies (NOx, koolwaterstoffen en
deeltjes) tot een minimum beperkt. Zowel op de Mégane II als op de
Laguna behoren de CO2-emmissies van de 2.0 dCi tot de laagste op de
markt. Mégane II en de Laguna 2.0 dCi 150 pk (110 kW) stoten
respectievelijk 144 g/km en 154 g/km CO2 uit, voor de 2.0 dCi 175 pk
(127 kW)-versie van de Laguna bedraagt dit 159 g/km CO2. Dit resultaat
wordt bereikt dankzij een geoptimaliseerd lucht-brandstofmengsel en
de voorinspuitingen.
De 175 pk (127-kW)-versie van de 2.0 dCi is voorzien van een
roetfilter met periodieke regeneratie. Om de verontreinigende emissies
in een zo vroeg mogelijk stadium te behandelen, wordt een deel van de
uitlaatgassen die de verbrandingskamer verlaten, onmiddellijk
opgevangen en opnieuw naar het inlaatsysteem geleid. De hoeveelheid
opnieuw gebruikte uitlaatgassen wordt geregeld door een klep die de
afgegeven hoeveelheid aanpast aan de diverse motorparameters. Dankzij
een koelproces kan de temperatuur geregeld worden van de gassen die
opnieuw naar de verbrandingskamer worden geleid. Dit resulteert in een
vermindering van de schadelijke emissies (NOx) en is voordelig voor de
algemene milieuprestaties van de motor.
Op de Laguna zal in het tweede kwartaal de 2.0 dCi met roetfilter
verkrijgbaar zijn met een maximumvermogen van 150 pk (110 kW). Prijzen
voor deze motor zijn nog niet bekend.
De roetfilter met periodieke recycling
Deze filter, die in de uitlaatleiding is gemonteerd, vangt de
roetdeeltjes op die worden gevormd bij de verbranding van de diesel.
Wanneer de filter met deeltjes gevuld is, start de motor een
recyclingcyclus. Deze recycling is elke 500 tot 1000 km en duurt 20
minuten. Een tweede na-inspuiting doet de temperatuur van de
uitlaatgassen stijgen. Vanaf 570 ºC veroorzaakt de
temperatuurstijging in de roetfilter een oxidatie van de roetdeeltjes,
en dus neutralisering. De filter is opnieuw schoon en klaar om
deeltjes op te vangen.
Doordachte investeringen
Met de ontwikkeling van deze nieuwe 2.0 dCi motor is een investering
van 500 miljoen euro gemoeid: 200 miljoen in product- en
procesontwikkeling, 250 miljoen in industriële investeringen en 50
miljoen in uitrusting bij de leveranciers.
De motor wordt gemaakt in de mechaniekfabriek van Renault in Cléon,
Frankrijk, de grootste Renault-fabriek in zijn soort qua
productievolume. De fabriek van Cléon neemt 40% van de productie van
mechanische componenten bij de groep voor haar rekening.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai