AutoRai

Renault introduceert nieuwe 2.0 dieselmotoren

(1/31/2006)
Krachtig, soepel, stil, zuinig, milieuvriendelijk: de nieuwe Renault 2.0 dCi common-rail dieselmotor. Vanaf heden is de 150 pk(110 kW)-versie van deze motor ook leverbaar op Mégane Phase II en Scénic. Deze motor is al sinds oktober 2005 leverbaar op de Laguna. Aan het eind van het eerste kwartaal is de 175 pk(127 kW)-versie met roetfilter leverbaar op de Laguna. De 2.0 dCi dieselmotor, die door Renault en Nissan samen is ontwikkeld, biedt ongeacht het vermogen het hoogste rendement in zijn categorie en verenigt het rijplezier van een benzinemotor met het lage verbruik van een dieselmotor. Gekoppeld aan een nieuwe manuele zesversnellingsbak (PK4), voldoet deze dieseltechnologie aan de Euro 4-normen en beschikt over uitgekiende interne aërodynamische eigenschappen. De piëzo-elektrische verstuivers werken zodoende onder ideale omstandigheden en de diverse akoestische oplossingen zorgen voor een ongekend geluidscomfort. Daarnaast is het distributiesysteem ook bijzonder duurzaam en betrouwbaar.

De 2.0 dCi biedt de gunstigste verhouding
vermogen/verbruik/CO2-emissie, zoals blijkt uit de volgende voorbeelden: slechts 5,4 l/100 km brandstof bij gecombineerd verbruik, 144 g/km CO2-emissie voor Mégane II in de 150 pk-versie; 5,8 l/100 km en 154 g/km CO2 in de 150 pk-versie voor de Laguna ; 6 l/100 km en 159 g/km CO2 voor de 175 pk-versie. Deze motor zal ook worden aangeboden op de vernieuwde Espace, die vanaf april 2006 bij de Renault dealers staat.

2.0 dCi soepel en krachtig

De 2.0 dCi verenigt soepelheid met kracht. De 150 pk (110 kW)-versie op de Mégane II behoort, qua rendement, tot de beste in zijn segment. Hij ontwikkelt een maximumvermogen bij 4000 t/min en levert een maximumkoppel van 340 Nm bij 2000 t/min. Gekoppeld aan de nieuwe manuele zesversnellingsbak (PK4) heeft deze motor een veel breder nuttig toerentalbereik dan zijn concurrenten. Voornamelijk in de hoge toerentallen getuigt hij van een dynamische en sportief karakter dat men zelden aantreft in deze klasse. Met deze motor accelereert de Mégane II in slechts 8,7 seconden van 0 tot 100 km/u, het beste resultaat in dit segment. De Mégane 2.0 dCi met 150 pk is al leverbaar vanaf 31.045 euro.

De 150 pk (110 kW)-versie van deze motor is ook verkrijgbaar op de Laguna. Dankzij zijn maximumvermogen en koppel, levert hij de beste prestaties van zijn categorie. De Laguna accelereert in 8,9 seconden van 0 tot 100 km/u en legt hij vanuit stilstand in 30,3 seconden een kilometer af. Op de Laguna is de 2.0 dCi 150 pk dieselmotor leverbaar vanaf 33.695 euro.

De 175 pk (127 kW)-versie van de Laguna is nieuw in het segment van de gezinsauto's met een 2.0 liter dieselmotor. Geen enkel ander model beschikt over een motor met een zo gunstige verhouding tussen cilinderinhoud en vermogen. Het maximumvermogen is beschikbaar bij 3750 t/min en een maximumkoppel van 360 Nm bij 1750 t/min. De Laguna accelereert van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden en legt vanuit stilstand in 29,5 seconden een kilometer af. Prijzen voor de deze motor zijn nog niet bekend.

De motor heeft een zeer breed nuttig toerentalbereik en gedraagt zich bijzonder levendig vanaf het lagetoerengebied tot het maximale toerental van 5200 t/min, wat hem een dynamisch, comfortabel en veilig karakter geeft. Bij inhaal- of invoegmanoeuvres beschikt de bestuurder over een vermogensreserve zonder te schakelen.

De 2.0 dCi dankt zijn hoge prestatieniveau aan een common-rail systeem van de nieuwste generatie. Het werkt met een druk tot 1600 bar dat voor een hogere verbrandingskwaliteit zorgt. Een distributiesysteem met 4 kleppen per cilinder staat borg voor een optimaal lucht-brandstofmengsel. Deze motor onderscheidt zich door een zorgvuldig bestudeerde interne aërodynamica. De in- en uitlaatspruitstukken zijn tegenover elkaar geplaatst op de cilinderkop, en elke nokkenas bedient zowel in- als uitlaatkleppen. De inlaatbuizen, die aan weerszijden van de cilinder gemonteerd zijn, komen onder een verschillende hoek uit in de kamer. Zij zorgen voor een dubbel 'swirl'-effect dat een doeltreffende vermenging van lucht en brandstof bevordert. Met die verdeling zorgen de leidingen voor een efficiëntere cilindervulling en een betere afvoer van de verbrande gassen.

Om een zo hoog mogelijk rendement te verkrijgen, beschikt de 2.0 dCi-motor over een inspuitsysteem met piëzo-elektrische verstuivers van Bosch, die een snellere inspuiting van de brandstof toelaten. Dankzij de nauwkeurigheid en de snelheid van dit proces, tot vier keer hoger dan bij een inspuitsysteem met solenoïde, kunnen per cyclus tot vijf inspuitingen worden uitgevoerd: twee voorinspuitingen voor verhoogd geluidscomfort en een betere verbranding, een hoofdinspuiting om koppel en vermogen te optimaliseren, en twee na-inspuitingen om de roetuitstoot te beperken.

Ook de turbo met variabele geometrie draagt rechtstreeks bij tot het temperament van de 2.0 dCi. De vorm van de schoepen is geoptimaliseerd en de specifieke maatregelen om de wrijving ter hoogte van de lagers te beperken evenals de verbetering van de aërodynamische eigenschappen kwamen het algemene rendement ten goede.

De Piëzo-verstuiver

De piëzo-technologie gebruikt een elektrische stroom die door een constructie van elektroden en keramiek - de âstackâ - vloeit, om die langer te maken. Door die verlenging wordt de verstuivernaald gelicht. Wat deze technologie zo aantrekkelijk maakt is de snelheid van de uitvoering, waardoor de brandstof zeer nauwkeurig kan worden gedoseerd.

De brandstof van de voorinspuiting wordt ontstoken om de verbrandingskamer te verwarmen en zo de hoofdinspuiting voor te bereiden. De eerste na-inspuiting is bestemd voor de verbranding van de overgebleven roetdeeltjes, de tweede voor de regeneratie van het eventuele roetfilter.

De 2.0 dCi is een stille motor

De beperking van het geluidsniveau was een prioriteit bij het ontwerp van deze motor. De onderzijde van de motor, voorzien van een aluminium grondplaat, is zo ontworpen dat trillingen doeltreffend worden geabsorbeerd. Andere oplossingen die de trilling moeten beperken, zijn het gietijzeren blok met lange mantel, het oliecarter en het distributiehuis.

Twee balansassen draaien in tegengestelde richting van de krukas: zij neutraliseren de trillingen van de draaibeweging. Deze assen worden alleen op de krachtigste versie gemonteerd. Zij verminderen de trillingen, die specifiek zijn voor een dieselmotor en vooral bij hoog toerental storend zijn, aanzienlijk en maken het mogelijk het briljante karakter van de motor te benutten tot 5000 t/min. In combinatie met de voorinspuiting zorgen deze elementen voor voorbeeldig geluidscomfort.

Ook het vliegwiel met dubbele massa draagt bij tot een bijzonder stille en trillingsvrije werking. Het gedraagt zich als een trillingsfilter, dat de onbalanseffecten van de motor neutraliseert. Dit vliegwiel, een veermassasysteem tussen de motor en de koppeling van de versnellingsbak, compenseert de ongelijkmatige beweging van de krukas en beperkt zo het gebrom bij lage toerentallen.

Om het geluidscomfort te verhogen wordt deze motor gekoppeld aan een nieuwe PK4-versnellingsbak, die net zoals de 2.0 dCi in de mechaniekfabriek van Cléon (Frankrijk) wordt gemaakt. Deze drie-assige manuele zesversnellingsbak is afgeleid van de PK6, die momenteel wordt gebruikt voor de koppelrijke motorversies. Hij onderging diverse specifieke verbeteringen. Met zijn versterkte lagers en tandwielen kan de PK4 een koppel van 360 Nm overbrengen. Zijn aluminium huis maakt de versnellingsbak bijzonder licht (54,5 kg droog) en stevig. Bovendien wordt hij gecombineerd met een compacter sferisch differentieelhuis.

De PK4 beschikt over de meest recente ontwikkelingen om het kenmerkende geluid van een manuele versnellingsbak te verminderen. Gewelfde behuizingen, die dichter bij de assen en tandwielen gemonteerd zijn, beperken de akoestische resonantieverschijnselen tot een minimum. De achteruitversnelling is gesynchroniseerd en kan worden ingeschakeld zonder te wachten tot het voertuig volledig stilstaat, wat bijdraagt tot het algemene rijplezier dat deze nieuwe versnellingsbak verschaft.

De 2.0 dCi behoort tot de zuinigste motoren op de markt

Dankzij het gebruik van piëzo-elektrische verstuivers en de geometrie van de verbrandingskamer, die de lucht-brandstofverhouding optimaliseert, laat de 2.0 dCi motor de laagste verbruikswaarde op de markt zien. De Mégane 2.0 dCi 150 pk (110 kW) heeft voldoende aan 5,4 l/100 km bij gecombineerd verbruik. Bij de Laguna 2.0 dCi 150 pk (110 kW) is het verbruik het laagste in de categorie voor deze vermogensklasse, met 5,8 l/100 km bij gecombineerd verbruik. Ditzelfde geldt voor de 175 pk (127-kW)- versie die verkrijgbaar is op de Laguna 2.0 dCi, met slechts 6 l/100 km is deze krachtbron één van de zuinigste op de markt.

De 2.0 dCi behoort tot de meest milieuvriendelijke motoren

Alle versies van de 2.0 dCi motor voldoen aan de Europese Euro 4 emissienorm. Dankzij de nauwkeurige regeling van de inspuiting en de diverse systemen voor emissiebeperking vóór het uitlaatsysteem, blijven de verontreinigende emissies (NOx, koolwaterstoffen en deeltjes) tot een minimum beperkt. Zowel op de Mégane II als op de Laguna behoren de CO2-emmissies van de 2.0 dCi tot de laagste op de markt. Mégane II en de Laguna 2.0 dCi 150 pk (110 kW) stoten respectievelijk 144 g/km en 154 g/km CO2 uit, voor de 2.0 dCi 175 pk (127 kW)-versie van de Laguna bedraagt dit 159 g/km CO2. Dit resultaat wordt bereikt dankzij een geoptimaliseerd lucht-brandstofmengsel en de voorinspuitingen.

De 175 pk (127-kW)-versie van de 2.0 dCi is voorzien van een roetfilter met periodieke regeneratie. Om de verontreinigende emissies in een zo vroeg mogelijk stadium te behandelen, wordt een deel van de uitlaatgassen die de verbrandingskamer verlaten, onmiddellijk opgevangen en opnieuw naar het inlaatsysteem geleid. De hoeveelheid opnieuw gebruikte uitlaatgassen wordt geregeld door een klep die de afgegeven hoeveelheid aanpast aan de diverse motorparameters. Dankzij een koelproces kan de temperatuur geregeld worden van de gassen die opnieuw naar de verbrandingskamer worden geleid. Dit resulteert in een vermindering van de schadelijke emissies (NOx) en is voordelig voor de algemene milieuprestaties van de motor.

Op de Laguna zal in het tweede kwartaal de 2.0 dCi met roetfilter verkrijgbaar zijn met een maximumvermogen van 150 pk (110 kW). Prijzen voor deze motor zijn nog niet bekend.

De roetfilter met periodieke recycling

Deze filter, die in de uitlaatleiding is gemonteerd, vangt de roetdeeltjes op die worden gevormd bij de verbranding van de diesel. Wanneer de filter met deeltjes gevuld is, start de motor een recyclingcyclus. Deze recycling is elke 500 tot 1000 km en duurt 20 minuten. Een tweede na-inspuiting doet de temperatuur van de uitlaatgassen stijgen. Vanaf 570 ºC veroorzaakt de temperatuurstijging in de roetfilter een oxidatie van de roetdeeltjes, en dus neutralisering. De filter is opnieuw schoon en klaar om deeltjes op te vangen.

Doordachte investeringen

Met de ontwikkeling van deze nieuwe 2.0 dCi motor is een investering van 500 miljoen euro gemoeid: 200 miljoen in product- en procesontwikkeling, 250 miljoen in industriële investeringen en 50 miljoen in uitrusting bij de leveranciers.

De motor wordt gemaakt in de mechaniekfabriek van Renault in Cléon, Frankrijk, de grootste Renault-fabriek in zijn soort qua productievolume. De fabriek van Cléon neemt 40% van de productie van mechanische componenten bij de groep voor haar rekening.

BedrijfsautoRAI.nl