Gemeente Hoorn
Hoorn gaat samen met inwoners werken aan oplossingen verkeersproblemen
Persbericht d.d.: 31 januari 2006
Het gemeentebestuur van Hoorn gaat dit jaar zijn visie om Hoorn
bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden, vastleggen in een
Masterplan Hoofdinfrastructuur. Deze visie moet uitmonden in concrete
maatregelen die de komende jaren ten uitvoer komen.
Bij het maken van het plan is een belangrijke rol weggelegd voor een
klankbordgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van plaatselijke
organisaties en belangengroeperingen. Inwoners van Hoorn en de regio
kunnen bovendien een bijdrage leveren door hun ervaringen met
onveilige oversteekplaatsen, onacceptabele verkeersdrukte, ontbrekende
fietspaden, te hoge snelheden, slecht bereikbare voorzieningen met de
gemeente te delen. Dat kan door het invullen van een enquête, die op
woensdag 1 februari in het Westfries Weekblad alsmede op de
gemeentelijke website www.hoorn.nl staat.
Mobiliteit, bereikbaarheid, verkeersveiligheid zijn termen die we vaak
gebruiken om de kwaliteit van onze woonomgeving aan te duiden. Uit
onderzoek blijkt dat het autoverkeer op de bestaande hoofdwegen in
Hoorn over tien, vijftien jaar steeds vaker gaat vastlopen. Dit brengt
de nodige problemen op het gebied van de verkeersveiligheid en de
reistijden met zich mee. De bereikbaarheid van de stad komt onder druk
te staan.
De gemeente Hoorn wil de bereikbaarheid zo goed mogelijk
veiligstellen. Hoorn streeft naar een integraal en samenhangend
beleid. Daarbij gaat het er vooral om de verkeersstromen zo goed
mogelijk over het beschikbare wegennet te verdelen, om
verkeersaantrekkende functies zo goed mogelijk over de stad te
spreiden en om het gebruik van fiets en openbaar vervoer te
stimuleren.
Masterplan
Het gemeentebestuur wil zijn visie om Hoorn bereikbaar, verkeersveilig
en leefbaar te houden, vastleggen in een Masterplan
Hoofdinfrastructuur. Een plan, dat zal aansluiten op de Stadsvisie
zoals die in 2005 is vastgesteld, en moet uitmonden in een aantal
concrete maatregelen die de komende jaren uitgevoerd worden.
Voor de ontwikkeling van dit plan is inmiddels een ambtelijke
werkgroep ingesteld, die ondersteuning krijgt vanuit het bureau
Goudappel Coffeng. Daarnaast komt er een klankbordgroep die meedenkt
en op de ideeën van de werkgroep reageert. Deze klankbordgroep bestaat
uit inwoners van Hoorn namens diverse organisaties en
belangengroeperingen.
Enquête
Inwoners van Hoorn maken dagelijks gebruik van de wegen in en rond de
stad. Zij kennen de verkeerssituatie als geen ander. Maar ook mensen
die in de regio wonen of werken, hebben ervaring met de hoofdwegen van
Hoorn. Zij kunnen knelpunten signaleren en weten misschien
oplossingen. Het gemeentebestuur van Hoorn vindt het daarom belangrijk
dat zij in een vroeg stadium suggesties en ideeën kunnen aandragen,
nog voordat er één letter van het plan op papier staat.
Later dit jaar kunnen inwoners en andere belangstellenden op 4
momenten meedenken en reageren op het denkwerk van ambtenaren en
deskundigen. Iedereen die belangstelling heeft, kan dan in gesprek
gaan met de makers en op de ontwerpen reageren. De data staan al vast:
donderdag 11 mei, donderdag 15 juni en donderdag 13 juli. Plaats en
tijdstip worden later bekend gemaakt.
Klankbordgroep
Een twintigtal organisaties is uitgenodigd een bijdrage aan het plan
te leveren door een deelnemer af te vaardigen naar de klankbordgroep.
De groep komt vier keer in actie. Allereerst op donderdag 13 april.
Tijdens een lunchbijeenkomst presenteert Goudappel Coffeng met behulp
van kaarten een probleemanalyse, die mede tot stand is gekomen op
basis van een enquête onder de bevolking. De klankbordgroep bespreekt
de problematiek, kiest een aantal probleempunten en bezoekt die per
fiets. De resultaten van deze eerste bijeenkomst worden samengevat in
kaarten.
De feitelijke planvorming vindt plaats in een drietal werkateliers.
Elk atelier bestaat uit drie onderdelen. `s Ochtends bedenkt de
ambtelijke werkgroep oplossingsrichtingen en werkt die uit in
schetsen. De resultaten van de ochtendsessie worden `s middags aan de
klankbordgroep gepresenteerd, die commentaar en aanvullingen kan
geven. Later op de middag is er een inloopspreekuur, waar inwoners en
belangstellenden de gemaakte schetsen kunnen bekijken.
Alle resultaten worden verwerkt in een conceptplan. Tijdens een
stadsgesprek op donderdag 21 september kan iedereen daarover van
gedachten wisselen. Daarna wordt het Masterplan afgerond en
uiteindelijk door de gemeenteraad vastgesteld.
---