Gemeente Hoorn


Hoorn gaat samen met inwoners werken aan oplossingen verkeersproblemen

Persbericht d.d.: 31 januari 2006

Het gemeentebestuur van Hoorn gaat dit jaar zijn visie om Hoorn bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden, vastleggen in een Masterplan Hoofdinfrastructuur. Deze visie moet uitmonden in concrete maatregelen die de komende jaren ten uitvoer komen. Bij het maken van het plan is een belangrijke rol weggelegd voor een klankbordgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van plaatselijke organisaties en belangengroeperingen. Inwoners van Hoorn en de regio kunnen bovendien een bijdrage leveren door hun ervaringen met onveilige oversteekplaatsen, onacceptabele verkeersdrukte, ontbrekende fietspaden, te hoge snelheden, slecht bereikbare voorzieningen met de gemeente te delen. Dat kan door het invullen van een enquête, die op woensdag 1 februari in het Westfries Weekblad alsmede op de gemeentelijke website www.hoorn.nl staat.

Mobiliteit, bereikbaarheid, verkeersveiligheid zijn termen die we vaak gebruiken om de kwaliteit van onze woonomgeving aan te duiden. Uit onderzoek blijkt dat het autoverkeer op de bestaande hoofdwegen in Hoorn over tien, vijftien jaar steeds vaker gaat vastlopen. Dit brengt de nodige problemen op het gebied van de verkeersveiligheid en de reistijden met zich mee. De bereikbaarheid van de stad komt onder druk te staan.
De gemeente Hoorn wil de bereikbaarheid zo goed mogelijk veiligstellen. Hoorn streeft naar een integraal en samenhangend beleid. Daarbij gaat het er vooral om de verkeersstromen zo goed mogelijk over het beschikbare wegennet te verdelen, om verkeersaantrekkende functies zo goed mogelijk over de stad te spreiden en om het gebruik van fiets en openbaar vervoer te stimuleren.

Masterplan
Het gemeentebestuur wil zijn visie om Hoorn bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar te houden, vastleggen in een Masterplan Hoofdinfrastructuur. Een plan, dat zal aansluiten op de Stadsvisie zoals die in 2005 is vastgesteld, en moet uitmonden in een aantal concrete maatregelen die de komende jaren uitgevoerd worden. Voor de ontwikkeling van dit plan is inmiddels een ambtelijke werkgroep ingesteld, die ondersteuning krijgt vanuit het bureau Goudappel Coffeng. Daarnaast komt er een klankbordgroep die meedenkt en op de ideeën van de werkgroep reageert. Deze klankbordgroep bestaat uit inwoners van Hoorn namens diverse organisaties en belangengroeperingen.

Enquête
Inwoners van Hoorn maken dagelijks gebruik van de wegen in en rond de stad. Zij kennen de verkeerssituatie als geen ander. Maar ook mensen die in de regio wonen of werken, hebben ervaring met de hoofdwegen van Hoorn. Zij kunnen knelpunten signaleren en weten misschien oplossingen. Het gemeentebestuur van Hoorn vindt het daarom belangrijk dat zij in een vroeg stadium suggesties en ideeën kunnen aandragen, nog voordat er één letter van het plan op papier staat. Later dit jaar kunnen inwoners en andere belangstellenden op 4 momenten meedenken en reageren op het denkwerk van ambtenaren en deskundigen. Iedereen die belangstelling heeft, kan dan in gesprek gaan met de makers en op de ontwerpen reageren. De data staan al vast: donderdag 11 mei, donderdag 15 juni en donderdag 13 juli. Plaats en tijdstip worden later bekend gemaakt.

Klankbordgroep
Een twintigtal organisaties is uitgenodigd een bijdrage aan het plan te leveren door een deelnemer af te vaardigen naar de klankbordgroep. De groep komt vier keer in actie. Allereerst op donderdag 13 april. Tijdens een lunchbijeenkomst presenteert Goudappel Coffeng met behulp van kaarten een probleemanalyse, die mede tot stand is gekomen op basis van een enquête onder de bevolking. De klankbordgroep bespreekt de problematiek, kiest een aantal probleempunten en bezoekt die per fiets. De resultaten van deze eerste bijeenkomst worden samengevat in kaarten.
De feitelijke planvorming vindt plaats in een drietal werkateliers. Elk atelier bestaat uit drie onderdelen. `s Ochtends bedenkt de ambtelijke werkgroep oplossingsrichtingen en werkt die uit in schetsen. De resultaten van de ochtendsessie worden `s middags aan de klankbordgroep gepresenteerd, die commentaar en aanvullingen kan geven. Later op de middag is er een inloopspreekuur, waar inwoners en belangstellenden de gemaakte schetsen kunnen bekijken.

Alle resultaten worden verwerkt in een conceptplan. Tijdens een stadsgesprek op donderdag 21 september kan iedereen daarover van gedachten wisselen. Daarna wordt het Masterplan afgerond en uiteindelijk door de gemeenteraad vastgesteld.
---