Renault F1 Team geeft in Monaco het startsein voor 2006
(1/31/2006)
Vandaag heeft het Renault F1 Team haar bolide voor 2006, de R26,
onthuld in Monaco. Daarbij werd bekend gemaakt dat de beide
wereldtitels die vorig jaar behaald zijn, fel verdedigd zullen worden.
De wereldkampioen, het Renault F1 Team, heeft in Monaco ten overstaan
van de internationale pers en talrijke VIPâs het startsein gegeven
voor 2006 met één duidelijk doel: de titel in 2006 op aanvallende
wijze verdedigen.
âWe hebben maar één doel: tijdens de laatste races strijden om het
kampioenschap,â aldus Patrick Faure, de directeur van het Renault F1
Team. âWe beginnen het seizoen met een ongewijzigde structuur van ons
management, onze coureurs en ons technische team. Iedereen heeft zowel
in Viry en in Enstone hard gewerkt om ons materiaal te leveren waarmee
we aan de top kunnen blijven. Nonchalance en laksheid horen bij
Renault niet thuis. We willen ons succes van 2005 graag nog eens over
doen.â
Voor 2006 heeft het Renault F1 Team zich aangepast aan de ingrijpende
veranderingen van het technische reglement. De teams moeten nu
namelijk een 2,4 liter V8-motor gebruiken in plaats van de
gebruikelijke 3,0 liter V10-motoren. Deze regel is ingevoerd om de
prestaties te verlagen en moet leiden tot een verlies van het
aanvankelijke vermogen van ongeveer 20% ten opzichte van 2005. Dit
reglement is opgesteld om de ontwikkelingen op de middellange en de
lange termijn te beperken en daarmee de kosten te verlagen. Door deze
verandering ontstond de behoefte aan een gloednieuwe motor, de RS26,
die gemaakt is door de mensen in Viry-Châtillon. Het project is in
september 2004 in gang gezet door Léon Taillieu onder leiding van de
technisch directeur van de motorenafdeling, Rob White.
âDe RS26 is een nieuwe motor die gemaakt is om al het mogelijke uit
het nieuwe reglement te halen, â legt Rob White uit. âDeze teksten
schrijven heel veel motorparameters voor, zoals een ondergrens voor
het gewicht, een vaste hoek en zelf de positie van het zwaartepunt. We
hebben veelvuldig en zo open mogelijk met onze collegaâs in Enstone
overlegd. Daardoor hebben we een optimaal totaalpakket kunnen maken.
We zijn het V8 project met grote ambities ingegaan.â
Het geheel dat rondom de V8 gebouwd is, is het R26 chassis. Dit
project is geleid door de Chef Designer Tim Densham onder leiding van
de technisch directeur van de chassisafdeling, Bob Bell. De nieuwe
auto is het resultaat van een uitdagende doorontwikkeling van de auto
die in 2005 de titel in de wacht sleepte, de R25. De
aërodynamicaregels zijn vrijwel onveranderd gebleven, hoewel het team
een totaal nieuw geheel heeft gemaakt om tot betere prestaties van het
chassis te kunnen komen.
âWe hebben op alle mogelijke gebieden ons uiterste best gedaan,â aldus
Bob Bell. âZo hebben we rekening gehouden met de problemen die de
komst van de V8 met zich meebracht en hebben we vastgehouden aan onze
filosofie voor wat betreft ontwikkeling. De grootst zichtbare
verandering betreft de kleinere sideskirts, hoewel alle andere
onderdelen die van invloed zijn op de aërodynamica ook gewijzigd
zijn. Bovendien gebruiken we nu een 7-versnellingsbak om het nieuwe
vermogen en het nieuwe koppel van de motor optimaal te benutten.
Natuurlijk hebben we er ook naar gestreefd om de positieve aspecten te
behouden van het gedrag van de R25, een auto die vorig jaar goed te
besturen was. De R26 geeft een duidelijk signaal af van het team. Hij
maakt duidelijk dat we ook dit jaar aan de top willen staan.â
De R26 heeft afgelopen 10 januari voor het eerst gereden in het
Spaanse Jerez. Sindsdien heeft hij alweer 2.700 km afgelegd in de
handen van twee titelcoureurs. De eerste resultaten waren zeer
veelbelovend voor wat betreft prestaties en betrouwbaarheid.
Het Renault F1 Team zal in 2006 dezelfde coureurs inzetten. Fernando
Alonso en Giancarlo Fisichella zullen samen één van de meest
gevreesde duoâs op het circuit zijn en worden komend seizoen gesteund
door Heikki Kovalainen, testcoureur en derde coureur. De Fin is in
2005 tweede geworden in het GP2-kampioenschap.
Wereldkampioen Fernando Alonso is de te kloppen man. Nadat hij in 2005
de jongste kampioen uit de geschiedenis werd, wil hij in 2006 zijn
troon met dezelfde vechtlust en precisie verdedigen. Hoewel het zijn
laatste seizoen bij het Renault F1 Team zal zijn, concentreert de
Spanjaard zich op de uitdaging hem te wachten staat.
âDit jaar is een nieuwe uitdaging voor mij,â zegt hij. âWe beginnen
weer helemaal op nul. In dit stadium is zéggen dat je de wereldtitel
wilt winnen nog nergens op gebaseerd, maar ik ga er absoluut voor
strijden. Renault heeft het potentieel om daarin te slagen en het team
heeft vorig jaar veel vertrouwen gewonnen. Mijn eerste indrukken na
het rijden in de nieuwe auto zijn zeer positief. Waarschijnlijk maken
wij weer net zo veel kans om te winnen als de andere snelle teams.
Mijn ambitie is om de nummer 1 positie op de neus van mijn R26 te
verdedigen.â
Voor zijn teammaat Giancarlo Fisichella wordt 2006 een jaar van
bevestiging. Na vorig jaar als 5e in het kampioenschap te zijn
geëindigd en een essentiële rol te hebben gespeeld bij het behalen
van de constructeurstitel door Renault, wil de Italiaan recht van
spreken hebben en voor de wereldtitel gaan.
âVoor mij is het simpel: ik ga voor de titel,â zegt hij. âHet team
gaat zijn wereldtitel verdedigen en daar moeten we hard aan werken. Ik
verwacht dus een goed seizoen. Er is sprake van een gezonde rivaliteit
tussen Fernando en mij. Ik wil punten halen, races winnen en om het
kampioenschap strijden.â
De puzzel wordt compleet gemaakt door dezelfde partners en
leveranciers als vorig jaar. In 2005 bood het Renault F1 Team het
hoogste rendement, waarbij iedereen die er vertrouwen in had meer dan
beloond werd. Flavio Briatore, algemeen directeur van het team, wil
dit punt graag benadrukken op het moment dat de uitdaging van 2006
wordt aangegaan.
âWe hebben een eenvoudige regel: we geven prioriteit aan alles wat de
auto sneller doet gaan. We zijn ontzettend trots op de efficiency van
het team. Vorig jaar heeft Renault het kampioenschap binnen gehaald
met drie keer minder budget dan sommige rivalen. We moeten niet
vergeten dat er altijd een bepaalde druk is op het moment dat het
nieuwe kampioenschap van start gaat. 2005 was een geweldig jaar voor
ons en we hopen dat 2006 dat ook zal zijn.â
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai