AutoRai

Renault F1 Team geeft in Monaco het startsein voor 2006

(1/31/2006)
Vandaag heeft het Renault F1 Team haar bolide voor 2006, de R26, onthuld in Monaco. Daarbij werd bekend gemaakt dat de beide wereldtitels die vorig jaar behaald zijn, fel verdedigd zullen worden. De wereldkampioen, het Renault F1 Team, heeft in Monaco ten overstaan van de internationale pers en talrijke VIPâs het startsein gegeven voor 2006 met één duidelijk doel: de titel in 2006 op aanvallende wijze verdedigen.

âWe hebben maar één doel: tijdens de laatste races strijden om het kampioenschap,â aldus Patrick Faure, de directeur van het Renault F1 Team. âWe beginnen het seizoen met een ongewijzigde structuur van ons management, onze coureurs en ons technische team. Iedereen heeft zowel in Viry en in Enstone hard gewerkt om ons materiaal te leveren waarmee we aan de top kunnen blijven. Nonchalance en laksheid horen bij Renault niet thuis. We willen ons succes van 2005 graag nog eens over doen.â

Voor 2006 heeft het Renault F1 Team zich aangepast aan de ingrijpende veranderingen van het technische reglement. De teams moeten nu namelijk een 2,4 liter V8-motor gebruiken in plaats van de gebruikelijke 3,0 liter V10-motoren. Deze regel is ingevoerd om de prestaties te verlagen en moet leiden tot een verlies van het aanvankelijke vermogen van ongeveer 20% ten opzichte van 2005. Dit reglement is opgesteld om de ontwikkelingen op de middellange en de lange termijn te beperken en daarmee de kosten te verlagen. Door deze verandering ontstond de behoefte aan een gloednieuwe motor, de RS26, die gemaakt is door de mensen in Viry-Châtillon. Het project is in september 2004 in gang gezet door Léon Taillieu onder leiding van de technisch directeur van de motorenafdeling, Rob White.

âDe RS26 is een nieuwe motor die gemaakt is om al het mogelijke uit het nieuwe reglement te halen, â legt Rob White uit. âDeze teksten schrijven heel veel motorparameters voor, zoals een ondergrens voor het gewicht, een vaste hoek en zelf de positie van het zwaartepunt. We hebben veelvuldig en zo open mogelijk met onze collegaâs in Enstone overlegd. Daardoor hebben we een optimaal totaalpakket kunnen maken. We zijn het V8 project met grote ambities ingegaan.â

Het geheel dat rondom de V8 gebouwd is, is het R26 chassis. Dit project is geleid door de Chef Designer Tim Densham onder leiding van de technisch directeur van de chassisafdeling, Bob Bell. De nieuwe auto is het resultaat van een uitdagende doorontwikkeling van de auto die in 2005 de titel in de wacht sleepte, de R25. De aërodynamicaregels zijn vrijwel onveranderd gebleven, hoewel het team een totaal nieuw geheel heeft gemaakt om tot betere prestaties van het chassis te kunnen komen.

âWe hebben op alle mogelijke gebieden ons uiterste best gedaan,â aldus Bob Bell. âZo hebben we rekening gehouden met de problemen die de komst van de V8 met zich meebracht en hebben we vastgehouden aan onze filosofie voor wat betreft ontwikkeling. De grootst zichtbare verandering betreft de kleinere sideskirts, hoewel alle andere onderdelen die van invloed zijn op de aërodynamica ook gewijzigd zijn. Bovendien gebruiken we nu een 7-versnellingsbak om het nieuwe vermogen en het nieuwe koppel van de motor optimaal te benutten. Natuurlijk hebben we er ook naar gestreefd om de positieve aspecten te behouden van het gedrag van de R25, een auto die vorig jaar goed te besturen was. De R26 geeft een duidelijk signaal af van het team. Hij maakt duidelijk dat we ook dit jaar aan de top willen staan.â

De R26 heeft afgelopen 10 januari voor het eerst gereden in het Spaanse Jerez. Sindsdien heeft hij alweer 2.700 km afgelegd in de handen van twee titelcoureurs. De eerste resultaten waren zeer veelbelovend voor wat betreft prestaties en betrouwbaarheid.

Het Renault F1 Team zal in 2006 dezelfde coureurs inzetten. Fernando Alonso en Giancarlo Fisichella zullen samen één van de meest gevreesde duoâs op het circuit zijn en worden komend seizoen gesteund door Heikki Kovalainen, testcoureur en derde coureur. De Fin is in 2005 tweede geworden in het GP2-kampioenschap.

Wereldkampioen Fernando Alonso is de te kloppen man. Nadat hij in 2005 de jongste kampioen uit de geschiedenis werd, wil hij in 2006 zijn troon met dezelfde vechtlust en precisie verdedigen. Hoewel het zijn laatste seizoen bij het Renault F1 Team zal zijn, concentreert de Spanjaard zich op de uitdaging hem te wachten staat.

âDit jaar is een nieuwe uitdaging voor mij,â zegt hij. âWe beginnen weer helemaal op nul. In dit stadium is zéggen dat je de wereldtitel wilt winnen nog nergens op gebaseerd, maar ik ga er absoluut voor strijden. Renault heeft het potentieel om daarin te slagen en het team heeft vorig jaar veel vertrouwen gewonnen. Mijn eerste indrukken na het rijden in de nieuwe auto zijn zeer positief. Waarschijnlijk maken wij weer net zo veel kans om te winnen als de andere snelle teams. Mijn ambitie is om de nummer 1 positie op de neus van mijn R26 te verdedigen.â

Voor zijn teammaat Giancarlo Fisichella wordt 2006 een jaar van bevestiging. Na vorig jaar als 5e in het kampioenschap te zijn geëindigd en een essentiële rol te hebben gespeeld bij het behalen van de constructeurstitel door Renault, wil de Italiaan recht van spreken hebben en voor de wereldtitel gaan.

âVoor mij is het simpel: ik ga voor de titel,â zegt hij. âHet team gaat zijn wereldtitel verdedigen en daar moeten we hard aan werken. Ik verwacht dus een goed seizoen. Er is sprake van een gezonde rivaliteit tussen Fernando en mij. Ik wil punten halen, races winnen en om het kampioenschap strijden.â

De puzzel wordt compleet gemaakt door dezelfde partners en leveranciers als vorig jaar. In 2005 bood het Renault F1 Team het hoogste rendement, waarbij iedereen die er vertrouwen in had meer dan beloond werd. Flavio Briatore, algemeen directeur van het team, wil dit punt graag benadrukken op het moment dat de uitdaging van 2006 wordt aangegaan.

âWe hebben een eenvoudige regel: we geven prioriteit aan alles wat de auto sneller doet gaan. We zijn ontzettend trots op de efficiency van het team. Vorig jaar heeft Renault het kampioenschap binnen gehaald met drie keer minder budget dan sommige rivalen. We moeten niet vergeten dat er altijd een bepaalde druk is op het moment dat het nieuwe kampioenschap van start gaat. 2005 was een geweldig jaar voor ons en we hopen dat 2006 dat ook zal zijn.â

BedrijfsautoRAI.nl