Provincie Gelderland

|                                            |Nr.   |2005-043       |
|                                            |Arnhem|31 januari 2006|
|                                            |,     |               |
aanbesteding gelderse regiotaxi een stap dichterbij

Gedeputeerde Staten besluiten om de samenwerking over de exploitatie van Regiotaxi met de Gelderse gemeenten definitief vorm te geven.

Het herontwerp van het Gelderse regiotaxisysteem heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Dinsdag 31 januari 2005 hebben Gedeputeerde Staten (GS) van Gelderland hun akkoord gegeven aan de bestuursovereenkomst van het nieuwe regiotaxisysteem. De provincie verplicht zich tot een aanbesteding van regiotaxi volgens een nieuw model. Hiermee is een bedrag gemoeid van maximaal E 69,5 miljoen. Dit bedrag geldt voor de jaren 2007, 2008 en 2009, inclusief uitvoeringsorganisatie en toetredende gemeenten. De gemeenten verplichten zich tot inkoop van een nog nader te bepalen aantal WVG-zones (Wet Voorzieningen Gehandicapten) bij de provincie. Gedeputeerde voor Infrastructuur en Openbaar Vervoer, Marijke van Haaren: "Ik ben blij met deze mijlpaal. Met dit Gelderse model verbetert het openbaar vervoer. Nu we als provincie gaan aanbesteden, krijgen we een uniforme regeling, die helderheid geeft voor de reiziger. Bovendien kunnen ook andere groepen gebruikmaken van de Regiotaxi. Gedeputeerde voor Welzijn en Zorg, Hans Esmeijer: "Dit is een echte verbetering voor de reiziger; zo blijft de Gelderlander mobiel, ook in landelijk gebied. Het bevordert bovendien de integratie van mensen met een beperking." Na vaststelling door GS ontvangen de betrokken regio's en gemeenten de bestuursovereenkomst. Omdat het om een bedrag van E69,5 miljoen gaat, buigen ook Provinciale Staten van Gelderland zich over dit besluit. Ze kunnen wensen en bedenkingen binnen 5 werkdagen na dit GS-besluit indienen. Naar verwachting kan deze bestuursovereenkomst tussen GS en gemeenten medio maart worden getekend. Hierna kan de provinciale aanbesteding starten, zodat per 1 januari 2007 de nieuwe Regiotaxi zal rijden.

Gelderse model
In het Gelderse model besteedt de provincie Regiotaxi aan, terwijl dat nu de regio's zijn. Het aan te besteden regiotaxivervoer omvat een Openbaar Vervoer (OV-)deel en een Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG-)deel. Gelderland is verantwoordelijk voor de nieuw op te zetten uitvoeringsorganisatie. Daarnaast is de provincie ook financieel verantwoordelijk voor de vervoerszones die worden gereden door de OV-reiziger. De provincie stelt het OV-tarief vast. Het WVG-deel bestaat uit het regiotaxi-vervoer dat gemeenten bij Gelderland gaan inkopen in het kader van de WVG. In de bestuursovereenkomst verplichten gemeenten zich tot inkoop van een vooraf vastgesteld volume. Gelderland draagt ook een deel bij aan de kosten van het ingekochte WVG-vervoer. De overgang van het oude naar het nieuwe systeem verloopt hierdoor kostenneutraal. Behalve voor gemeenten is ook inkoop van ander doelgroepenvervoer mogelijk. Bijvoorbeeld om AWBZ-vervoer, Zittend-ziekenvervoer en vervoer in het kader van de Wet Sociale werkvoorziening. Het Gelderse model sluit met deze inkoopconstructie ook goed aan op de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Onbetaalbaar
Sinds 2004 werken de provincie Gelderland en de Gelderse gemeenten intensief samen aan de vernieuwing en behoud van regiotaxi. Het huidige systeem dreigt onbetaalbaar te worden. In oktober 2005 hebben Gedeputeerde Staten hun akkoord gegeven aan de voorgestelde verbeteringen. Deze gaan over de exploitatie en aanbesteding van Regiotaxi. De provincie wordt aanbieder van (openbaar) regiotaxivervoer. De gemeenten/regio's kopen dan vervoer in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) in bij de provincie.