Ingezonden persbericht


Persbericht

IJsselmuiden, 31 januari 2006

Groot data-offensief van Dekatel moet binnenvaart 'always online' krijgen

Binnenvaart dreigt digitale boot te missen

IJSSELMUIDEN - Veel Nederlandse binnenvaartschepen hebben nog steeds geen permanente (mobiele) internettoegang. Daardoor gaan online technologische ontwikkelingen minder snel dan mogelijk. Een data-offensief van nautisch telecomspecialist Dekatel (www.dekatel.nl) in samenwerking met Telfort moet daar verandering in brengen. "Binnenvaartschippers kunnen bijna een jaar lang voor een kleine bijdrage een permanente mobiele internet- en dataverbinding krijgen. Zijn ze niet tevreden, dan kunnen ze er zonder verplichtingen weer vanaf", aldus Dekatel-directeur Erik-Jan Dekker.

"Er is sprake van een kip-ei-situatie", stelt Dekker. "Doordat veel binnenvaartschepen niet permanent online zijn, worden applicaties, zoals het automatisch online updaten van elektronische vaarkaarten, niet ontwikkeld of krijgt het opzetten van een grootschalige online vrachtbeurs onvoldoende vaart. Maar omdat deze toepassingen er niet zijn, vinden veel binnenvaartschippers het niet zinvol om permanent online te zijn." Er zijn echter wel degelijk veel zinvolle toepassingen die schippers mét een permanente internetverbinding aan boord een betere concurrentiepositie opleveren: "Denk aan internetbankieren", zegt Dekker. "Daarmee kun je stante pede controleren of een vrachtbetaling binnen is. Maar denk ook aan actuele vaarweginformatie van het RIS of het lezen van de bekende vakbladen voor de binnenvaart. Allemaal beschikbaar via het web. Verder heb je met een permanente internetverbinding ook realtime e-mail aan boord, dat kan de communicatie met opdrachtgevers aanzienlijk versnellen", stelt Dekker. Dekatel, dat sinds jaar en dag marktleider is in mobiele communicatie voor de binnenvaart, heeft samen met Telfort een uniek aanbod ontwikkeld dat deze status quo moet doorbreken. "Het komt erop neer dat schippers bijna een jaar lang kunnen testen wat voor hen de voordelen van permanent Internet zijn, tegen een fractie van de normale kosten." Gedurende de testperiode is er praktisch geen datalimiet van kracht. Wél is er een maximum gesteld aan het aantal deelnemers: "We kunnen maximaal 1.000 klanten van dit aanbod laten profiteren", vertelt Dekker. "Het totale voordeel voor de klant is meer dan ¤ 500,-."

Dekatel heeft een unieke positie in de Nederlandse telecommarkt. Het bedrijf levert zowel apparatuur en service als de abonnementen. Daarnaast regelt Dekatel ook de facturering. Hierdoor heeft het bedrijf, in tegenstelling tot veel andere spelers, een langetermijnrelatie met haar klanten. Dekatel heeft een raamovereenkomst met KPN en is met meer dan 26.000 gsm-nummers voor ruim 7.700 bedrijven (waarvan 4.250 in de nautische sector) de grootste klant en de grootste onafhankelijke dealer van KPN. Daarnaast werkt Dekatel samen met Vodafone (Duitsland en Nederland), Proximus (België) en Telfort. Meer informatie over het speciale aanbod van Dekatel en Telfort is te vinden op www.dekatel.nl



Ingezonden persbericht