Dienstenbond CNV

Overleg kantoorpersoneel vertraagd
31-01-2006

Het overleg met de klankbordgroep kantoorpersoneel op 25 januari heeft vele extra vragen opgeroepen. Daarnaast bekroop ons het gevoel dat de voorstellen van de werkgever slecht zouden uitpakken voor het kantoorpersoneel. Tijdens het laatste overleg met OCN van afgelopen maandag hebben wij dan ook onze zorgen geuit en gevraagd om totaaloverzichten. Over twee of drie weken zal CNV Dienstenbond weer met OCN om tafel gaan.

Door een groot aantal nieuwe vragen bleek het niet mogelijk de onderhandelingen afgelopen maandag af te ronden. Voordat dit kan gebeuren moet er eerst meer informatie boven tafel komen en worden uitgezocht.

Uitkomsten klankbordgroep
De klankbordgroep kantoorpersoneel heeft inzage gekregen in de voorstellen van de werkgever. Daaruit blijkt dat er nog een groot aantal aanvullende punten moeten worden meegenomen. Daarnaast bekroop de klankbordgroep het gevoel dat de harmonisatie voor het kantoorpersoneel onevenredig negatieve gevolgen zou hebben. Terwijl de accountmanagers en chauffeurs nog een aantal nieuwe/vervangende bonussen en regelingen krijgen als compensatie, is dat nog onvoldoende het geval bij het kantoorpersoneel.

Overleg met werkgever
CNV Dienstenbond heeft de zorgen aan de directie kenbaar gemaakt. Met de benen op tafel is vergaderd over de verdere procedure en welke gegevens verder noodzakelijk zijn. Ook is er gesproken over de wijze van communicatie en de einddoelstellingen. Tot nu toe zijn de verschillende regelingen (reiskosten, overuren, telefoon, etc.) los van elkaar bekeken. Wij hebben zonder totaaloverzichten nu te weinig inzicht in de precieze gevolgen per groep/werknemer. Alleen met die informatie kan CNV Dienstenbond een goede afweging maken voordat we het eindvoorstel positief of negatief aan u zullen voorleggen ter stemming.

De verdere planning
Hoewel bovenstaande negatief klinkt, is het tegenovergestelde eerder het geval. De afgelopen maanden zijn zeer vele nog onbekende regelingen tevoorschijn gekomen. Hierdoor duren de onderhandelingen steeds langer en wordt het steeds complexer. Als een jaar geleden was geharmoniseerd was een chaos niet te vermijden. Door de intensieve onderhandelingen met de werkgever lijkt dit nu te worden voorkomen. Hoewel er nog principiële onderhandelingspunten openstaan is de verhouding met de werkgever goed en verwachten wij er uit te kunnen komen zolang OCN de oorspronkelijke uitgangspunten voor de harmonisatie respecteert. De komende weken zal de werkgever een overzicht maken van de gevolgen per groep/werknemer. Met deze gegevens in de hand zal verder onderhandeld worden. De belangrijkste punten zijn de duur van de persoonlijke toeslagen (3 of 5 jaar), de reiskosten en bonusregelingen. Daarnaast worden de door de klankbordgroep ingebrachte punten meegenomen en lopen een aantal individuele zaken.

Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen met uw bestuurder Harrie de Vaan. U kunt hem bereiken op telefoonnummer 010-2651111 of per email op het adres h.devaan@cnvdibo.nl