Overleg kantoorpersoneel vertraagd
31-01-2006
Het overleg met de klankbordgroep kantoorpersoneel op 25 januari heeft
vele extra vragen opgeroepen. Daarnaast bekroop ons het gevoel dat de
voorstellen van de werkgever slecht zouden uitpakken voor het
kantoorpersoneel. Tijdens het laatste overleg met OCN van afgelopen
maandag hebben wij dan ook onze zorgen geuit en gevraagd om
totaaloverzichten. Over twee of drie weken zal CNV Dienstenbond weer
met OCN om tafel gaan.
Door een groot aantal nieuwe vragen bleek het niet mogelijk de
onderhandelingen afgelopen maandag af te ronden. Voordat dit kan
gebeuren moet er eerst meer informatie boven tafel komen en worden
uitgezocht.
Uitkomsten klankbordgroep
De klankbordgroep kantoorpersoneel heeft inzage gekregen in de
voorstellen van de werkgever. Daaruit blijkt dat er nog een groot
aantal aanvullende punten moeten worden meegenomen. Daarnaast bekroop
de klankbordgroep het gevoel dat de harmonisatie voor het
kantoorpersoneel onevenredig negatieve gevolgen zou hebben. Terwijl de
accountmanagers en chauffeurs nog een aantal nieuwe/vervangende
bonussen en regelingen krijgen als compensatie, is dat nog onvoldoende
het geval bij het kantoorpersoneel.
Overleg met werkgever
CNV Dienstenbond heeft de zorgen aan de directie kenbaar gemaakt. Met
de benen op tafel is vergaderd over de verdere procedure en welke
gegevens verder noodzakelijk zijn. Ook is er gesproken over de wijze
van communicatie en de einddoelstellingen. Tot nu toe zijn de
verschillende regelingen (reiskosten, overuren, telefoon, etc.) los
van elkaar bekeken. Wij hebben zonder totaaloverzichten nu te weinig
inzicht in de precieze gevolgen per groep/werknemer. Alleen met die
informatie kan CNV Dienstenbond een goede afweging maken voordat we
het eindvoorstel positief of negatief aan u zullen voorleggen ter
stemming.
De verdere planning
Hoewel bovenstaande negatief klinkt, is het tegenovergestelde eerder
het geval. De afgelopen maanden zijn zeer vele nog onbekende
regelingen tevoorschijn gekomen. Hierdoor duren de onderhandelingen
steeds langer en wordt het steeds complexer. Als een jaar geleden was
geharmoniseerd was een chaos niet te vermijden. Door de intensieve
onderhandelingen met de werkgever lijkt dit nu te worden voorkomen.
Hoewel er nog principiële onderhandelingspunten openstaan is de
verhouding met de werkgever goed en verwachten wij er uit te kunnen
komen zolang OCN de oorspronkelijke uitgangspunten voor de
harmonisatie respecteert. De komende weken zal de werkgever een
overzicht maken van de gevolgen per groep/werknemer. Met deze gegevens
in de hand zal verder onderhandeld worden. De belangrijkste punten
zijn de duur van de persoonlijke toeslagen (3 of 5 jaar), de
reiskosten en bonusregelingen. Daarnaast worden de door de
klankbordgroep ingebrachte punten meegenomen en lopen een aantal
individuele zaken.
Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben, dan kunt u contact opnemen
met uw bestuurder Harrie de Vaan. U kunt hem bereiken op
telefoonnummer 010-2651111 of per email op het adres
h.devaan@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV