P E R S B E R I C H T
's-Hertogenbosch, 31 januari 2006
Laurus concentreert zich op Super de Boer
Edah en Konmar Superstores worden verkocht
Laurus N.V. is voornemens te besluiten tot de verkoop van de winkelformules Edah
en Konmar Superstores. De vernieuwing van Edah en Konmar zorgt weliswaar voor
forse omzetstijgingen, maar levert door de onverminderde margedruk op
afzienbare termijn onvoldoende rendement op. Laurus gaat zijn activiteiten daarom
op de winkelformule Super de Boer concentreren. Hiermee krijgt Laurus de
mogelijkheid de organisatie geheel te richten op het krachtig en slagvaardig
optreden in de markt van deze formule.
Toelichting op het besluit
Kernprobleem van de Laurus-formules is, zoals in een eerder persbericht reeds
werd aangegeven, de relatief lage omzet per vierkante meter. De vernieuwing van
de winkelformules zoals die tot nu toe gestalte heeft gekregen is dan ook primair
gericht geweest op verhoging van de omzet per vierkante meter.
Voor Edah betekende dit vanaf 2004 een gefaseerde ombouw naar Edah Lekker &
Laag. Ultimo 2005 waren er in totaal 77 van de 276 Edah-winkels omgebouwd.
In 2005 werd onder de naam Lekker & Laag Superstores een nieuw concept voor
de Konmar Superstores getest.
Inmiddels heeft een evaluatie plaatsgevonden van de test met Lekker & Laag
Superstores, die in de afgelopen periode uitvoerig is doorgesproken met de Raad
van Commissarissen. Ook de resultaten van de uitrol van Edah Lekker & Laag zijn
geëvalueerd. In beide gevallen moet worden vastgesteld dat de vernieuwde
winkels een forse stijging van de omzet laten zien. De eerste drie Lekker & Laag
Superstores wisten in de afgelopen periode een omzetplus van circa 45% te
realiseren. De winkels trokken 33% meer klanten en de gemiddelde besteding per
klant ging met circa 10% omhoog. Een zelfde beeld, zij het op een lager niveau,
laten de Edah Lekker & Laag-winkels zien. Toch zijn deze positieve resultaten niet
voldoende om de onverminderde margedruk als gevolg van de economische
omstandigheden en de prijzenoorlog te compenseren.
De aanhoudende druk op omzet en resultaten heeft de financiële armslag verder
beperkt. Dit maakt het onmogelijk de investeringen in de vernieuwing van de
Edah- en Konmar-formules voort te zetten.
Gelet op het voorgaande, en in aanmerking genomen dat ook de activiteiten van
de reguliere Edah-winkels en Konmar Superstores nog altijd onvoldoende
renderen, is Laurus voornemens te besluiten de Edah/Edah Lekker & Laagactiviteiten
en Konmar/Lekker & Laag Superstores-activiteiten te verkopen.
Het aantal supermarktmedewerkers bij Edah bedroeg eind 2005 2.756 FTE's
(7.740 medewerkers). De directe overhead van de formule bedraagt 95 FTE's.
2
Het aantal supermarktmedewerkers bij Konmar/Lekker & Laag Superstores
bedroeg eind 2005 1.651 FTE's (4.237 medewerkers). De directe overhead van de
formule bedraagt 50 FTE's.
De verkoop brengt met zich mee dat in de ondersteunende 'shared services' en op
de kantoren naar verwachting circa 290 FTE's aan arbeidsplaatsen zullen vervallen.
Met de vakorganisaties zal overleg plaatsvinden over de toepassing van het Sociaal
Plan Laurus Totaal. Voor de bij de verkoop betrokken supermarktmedewerkers
geldt dat zij overeenkomstig de wettelijke regels mee overgaan naar de
toekomstige nieuwe eigenaar. Het is de bedoeling dat de medewerkers die in de
directe overhead van de formule werkzaam zijn eveneens mee overgaan bij de
verkoop. Aan de ondernemingsraad van Laurus is om advies gevraagd omtrent de
voorgenomen besluiten. Zodra de voorgenomen besluiten voldoende concreet zijn,
zullen zij tevens ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering
van aandeelhouders. De gevolgen voor de logistieke medewerkers zijn afhankelijk
van de vraag in hoeverre bij de voorgenomen verkoop tevens de logistieke
operatie kan worden betrokken. Zodra hierover meer duidelijkheid bestaat, zal aan
de ondernemingsraad een separaat plan ter advisering worden voorgelegd.
Super de Boer
Super de Boer is de meest kansrijke formule van Laurus. Met de concentratie van
de activiteiten op de winkelformule Super de Boer krijgt Laurus de mogelijkheid de
organisatie geheel te richten op het krachtig en slagvaardig optreden in de markt
van deze formule. In 2006 wordt voor ¤ 36 miljoen geïnvesteerd in Super de Boer.
De operatie 'Refresh', die onder meer is gericht op een ingrijpende verfrissing van
het winkelbeeld, zal in 2006 worden voltooid. Sinds enige maanden wordt gewerkt
aan de volgende generatie van Refresh. Het omzetaandeel in de versgroepen van
Super de Boer is stijgende en het huismerk maakt zowel kwalitatief als kwantitatief
een sterke expansie door. Variatie en verrassing zijn hier de sleutelwoorden. Met
het veranderingstraject Superfit wordt goede voortgang geboekt in de verbetering
van de efficiëntie van de bedrijfsprocessen, niet alleen in de winkels maar in de
totale keten. Daarnaast werkt Super de Boer aan de invoering van een nieuw,
computerondersteund bestelproces. Op 13 januari jl. werd bekend dat vier Super
de Boer-winkels in hun provincie tot 'Beste Supermarkt' zijn verkozen.
Kredietfaciliteiten
In de tweede helft van 2005 en in de eerste weken van 2006 heeft Laurus met de
banken gesproken over de financieringsratio's voor de resterende looptijd van de
faciliteiten, die op 9 januari 2008 aflopen. Deze besprekingen hebben ertoe geleid
dat de banken bereid zijn om tot 30 januari 2007 af te zien van de toepasselijkheid
van de in 2002 overeengekomen financieringsratio's. Voorwaarde hiervoor is, dat
Laurus per 30 januari 2007 zijn nettoschuld heeft teruggebracht tot ¤ 200 miljoen
(nettoschuld ultimo 2005: circa ¤ 370 miljoen). De reductie van de nettoschuld zal
moeten worden gerealiseerd door herstructurering/verkoop van activiteiten
volgens een nog nader overeen te komen plan.
In plaats van de oorspronkelijk overeengekomen financieringsratio's zal gelden dat
de EBITDA van de Super de Boer-formule gedurende 2006 positief moet zijn. Tot
30 januari 2007 heeft Laurus voor de Nederlandse activiteiten de beschikking over
een kredietfaciliteit van ¤ 300 miljoen. Daarenboven heeft Laurus tot 9 januari
2008 voor de Nederlandse activiteiten nog de beschikking over een rekeningcourantfaciliteit
van ¤ 80 miljoen. De back-up faciliteit Spanje ad ¤ 230 miljoen
blijft eveneens beschikbaar tot 9 januari 2008. De faciliteiten worden verlaagd met
de netto-opbrengsten uit de te verkopen activiteiten. Mede afhankelijk van de
3
voortgang van de herstructurering/verkoop van activiteiten is het de bedoeling om
dan
vigerende organisatie.
Laurus is ervan overtuigd dat met het voorgenomen besluit de belangen van alle
stakeholders zijn gediend, waarin inbegrepen het voorkomen van een verdere
verwatering van aandeelhoudersbelangen.
Aantal vestigingspunten
01-01-2006 19-06-2005 02-01-2005
Edah 276 281 286
waarvan samenwerkende ondernemers 51 54 58
Konmar
(inclusief Lekker & Laag Superstores 44
43
43
waarvan samenwerkende ondernemers 4 4 4
Super de Boer 380 388 392
waarvan samenwerkende ondernemers 191 201 206
Totaal 700 712 721
waarvan samenwerkende ondernemers 246 259 268
---
Perscontacten:
Frits Kremer, telefoonnummer (+31) (0)73 622 37 14 / (+31) (0)6 22 45 88 57
Laurus NV