Ingezonden persbericht

Marktaandeel Google stijgt sterk

NIJMEGEN, 20060131 -- Search Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die afgelopen december werd uitgevoerd onder 1.297 Nederlandse internetgebruikers.


Hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de vijf bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die in januari 2005 werd uitgevoerd (zie: www.checkit.nl/press-report_Google_leider_zoekmachineland.html).

Geholpen bekendheid

*Google                   98%        (-1)
*Ilse                     89%        (-3)
*MSN Search               71%        (+6)
*Yahoo                    72%         (0)
*Lycos                    67%        (-3)   

Wel eens gebruikt

*Google                   95%        (+4)
*Ilse                     22%       (-10)
*MSN Search               13%         (0)
*Yahoo                     5%        (-6)
*Lycos                     4%         (0)

Meest gebruikt

*Google                   91%        (+7)
*Ilse                      5%        (-4)
*MSN Search                2%         (0) 
*Yahoo                     0%        (-1)
*Lycos                     0%         (0)

Uit het onderzoek blijkt dat Google nog steeds de onbetwiste leider is in zoekmachineland. Nagenoeg alle Nederlandse internetgebruikers kennen Google, 95% gebruikt deze zoekmachine wel eens en maar liefst 91% geeft aan Google het meest te gebruiken. De marktaandelen van de overige zoekmachines zijn haast verwaarloosbaar in vergelijking met marktleider Google. 

Zowel de bekendheid als de populariteit van ilse daalden het afgelopen jaar naar een dieptepunt. Met name het aantal mensen dat ilse wel eens gebruikt daalde met 10 procentpunt aanzienlijk. Daarnaast namen ook de geholpen bekendheid (-3) en het aantal mensen dat ilse het meest gebruikt (-4) af.

De geholpen bekendheid van MSN Search stijgt aanzienlijk met 7 procentpunten, terwijl de bekendheid van de overige vier zoekmachines gelijk blijft of zelfs daalt. De toegenomen bekendheid van MSN Search resulteert vooralsnog niet in een toename van het aantal mensen dat MSN Search als favoriete zoekmachine bestempelt. 

Dit is de negende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.



Over Checkit

Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt de top 500-organisaties van Nederland een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op www.checkit.nl en kijk voor meer persberichten over de Nationale Search Engine Monitor op www.checkit.nl/persberichten.html



Over RM Interactive

RM Interactive is een onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RM Interactive op www.rminteractive.nl



Checkit