Verbeterd bericht onderzoek APK-keuringen geeft vertekend beeld

Bovag

Verbeterd bericht. Wijzigingen in de laatste alinea.

Onderzoek 'mystery cars' APK-keuringen geeft vertekend beeld

De BOVAG reageert, bij monde van algemeen directeur Koos Burgman, verbaasd op de voorlopige uitkomsten van het mysterycar-onderzoek van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De dienst biedt anoniem auto's aan voor een APK- keuring om te testen of de keuring correct verloopt.
Hieruit blijkt dat autobedrijven niet altijd aan de RDW melden dat een auto is afgekeurd. De BOVAG vindt ook dat dit, als de klant om uitsluitend een keuring heeft gevraagd, wel moet. Maar de organisatie vindt het begrijpelijk dat dit nog lang niet altijd gebeurt. Deze verplichting is nog maar enkele jaren geleden ingevoerd. Daarvoor kon het afmelden bij afkeur zelfs helemaal niet. Aan zo'n nieuwe regel moeten de keurmeesters natuurlijk wennen. Vorig jaar is het aantal afmeldingen bij afkeur zelfs nog met ruim 30 procent gestegen. De keurmeesters zijn dus op de goede weg. Bovendien besluiten heel veel automobilisten na een afkeur de auto alsnog te laten repareren, waarna de auto later op de dag wel als goedgekeurd kan worden afgemeld. Een eerste afkeurmelding kost het bedrijf en de automobilist dan niet noodzakelijk geld. BOVAG, ANWB en RDW zijn overigens al druk doende om branche en automobilisten beter te informeren over verplichtingen en mogelijkheden bij APK, reparatie en onderhoud van auto's, o.a. tegelijk met de APK-oproepbrief. Overigens laat zo'n driekwart van alle automobilisten de APK-keuring tegelijk met een grote onderhoudsbeurt, waarmee heel veel geld wordt bespaard, omdat de keuring dan vrijwel altijd gratis wordt aangeboden.
Dat de APK ook technisch niet goed zou worden uitgevoerd weerspreekt de BOVAG met klem. Uit de honderdduizenden reguliere steekproeven van de RDW vorig jaar blijkt dat meer dan 93 procent van de APK-keuringen wel volledig volgens de eisen wordt uitgevoerd. Daarmee zitten we op het streefcijfer. Dat gaat dus goed, zegt Burgman.