KPMG


Directieverslag dwingt bedrijven kleur te bekennen

7 februari 2006

Nederlandse bedrijven moet dit jaar maatschappelijk kleur gaan bekennen. De wet verplicht ondernemingen om in het directieverslag over 2005 een belangrijke plaats in te ruimen voor niet-financiële informatie.

Belangrijke gegevens over maatschappelijk verantwoord ondernemen gaan daarmee een vast onderdeel vormen van de informatie aan beleggers. Het niet geven van deze informatie kan voor de bedrijven ingrijpende, juridische gevolgen hebben. Het bestuur zal dan ook extra aandacht moeten besteden aan de niet-financiële onderwerpen die in het directieverslag aan de orde moeten komen. Volgens Wim Bartels, partner bij KPMG Sustainability, vergt dit een gedegen en betrouwbaar systeem dat leidt tot zowel relevante als betrouwbare informatie. Bartels: Voor het bestuur betekent dit niet alleen een nieuwe dimensie in de jaarlijkse verslaggeving, maar ook een extra uitdaging. Bij controles van niet-financiële verslagen die wij periodiek uitvoeren, blijkt namelijk dat de werkelijke feiten vaak anders zijn dan ondernemingen zich voorstellen. En ook verschillen tussen de gerapporteerde niet-financiële data in het jaarverslag en de feitelijke cijfers komen regelmatig voor. Het bestuur zal de komende jaren dan ook een flinke stap vooruit moeten doen om extra betekenis te kunnen geven aan het jaarverslag. Waardecreatie voor aandeelhouders komt immers niet alleen tot uitdrukking in de financiële informatie, maar vooral in niet-financiële informatie die iets zegt over de verantwoordelijkheden van de onderneming voor mens, milieu en omgeving.

De voorwaarden waaraan het directieverslag moet voldoen, zijn al een tijd verankerd in richtlijnen. Bartels: In de richtlijnen staat al enkele jaren waarover het bestuur wordt aanbevolen te rapporteren, zoals relevante aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het wachten was alleen nog op de wettelijke verplichting. Nu is wettelijk vastgelegd dat zowel financiële als niet-financiële prestatie-indicatoren moeten worden opgenomen wanneer dit noodzakelijk is voor een goed begrip van de ontwikkeling, de resultaten of de positie van de onderneming. En daarbij moet de onderneming ook de voornaamste risicos beschrijven die juist ook op niet-financieel gebied kunnen liggen. Dit beperkt zich zeker niet tot milieu en personeelsaangelegenheden. Onze ervaring is dat vooral themas als veiligheid, mensenrechten, integriteitmanagement en kinderarbeid relevant zijn voor beleggers vanwege de financiële risicos die bijvoorbeeld een reputatieschade met zich meebrengt.

Met de wetswijziging doet zich volgens Bartels ook voor beleggers een belangrijke verandering voor. Bartels: Beleggers beseffen steeds meer dat ook niet-financiële informatie een belangrijke basis kan vormen voor financiële risicos en daarmee voor beleggingsbeslissingen. De Vereniging Beleggers Duurzame Ontwikkeling roert zich als pleitbezorger van duurzaam ondernemen de laatste jaren al nadrukkelijk op aandeelhoudersvergaderingen en ook institutionele beleggers zijn in tempo bezig om maatschappelijke criteria op te nemen in hun beleggingsbeleid. En onlangs pleitte ook de VEB voor meer aandacht voor het sociale jaarverslag in de beoordeling van ondernemingen. De aandacht van de beleggers versterkt daarmee in toenemende mate de noodzaak voor bestuurders om de juiste, relevante informatie over dit soort themas te beschrijven.

Einde bericht

© 2006 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.