Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
5 Vragen van mevrouw A. van Rooij
(vragen binnengekomen op 19 januari 2006
en antwoorden van het college verzonden op 7 februari 2006)


Naar D66 fractie onlangs uit de media vernam is het college van B & W voornemens om binnenkort de functie van Regionaal Geneeskundig Functionaris met de functie van directeur van de veiligheidsregio, commandant regionale brandweer en commandant gemeentelijk brandweerkorps, te combineren.
Uit de beschikbare informatie blijkt dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken een anders luidend advies heeft gegeven.
D66 zet vraagtekens bij deze cumulatie van functies. Naar de mening van D66 is voor Regionaal Geneeskundig Functionaris een andere deskundigheid vereist, dan voor de andere drie functies wordt gevraagd.
D66 baseert dit onder meer op een uiterst nuttige presentatie die de huidige Regionaal Geneeskundig Functionaris vorig jaar voor de raadscommissie Maatschappelijke Ontwikkeling heeft gehouden.
De laatste drie functies zouden heel goed door iemand afkomstig uit de brandweer vervuld kunnen worden; voor de functie van Regionaal Geneeskundig Functionaris lijkt D66 het meer voor de hand te liggen om iemand uit de volksgezondheidssector te benoemen.

Dit alles brengt D66 fractie tot de volgende vragen:


1. Is het juist dat het college voornemens heeft de functie van Regionaal Geneeskundig Functionaris in één persoon samen te brengen met die van directeur veiligheidsregio, commandant regionale brandweer en commandant gemeentelijke brandweer?
2. Indien dit juist is, welke gedachtegang heeft het college tot dit besluit gebracht?

Dit is niet juist. Het gaat hier om regionale functies. De benoeming is wettelijk opgedragen aan het bestuur van de Veiligheidsregio en niet aan het college van burgemeester en wethouders.
Het bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), bestaande uit 29 gemeenten heeft in grote meerderheid besloten tot de aanstelling van een directeur Veiligheidsregio, die tevens de functies van regionaal commandant brandweer en regionaal geneeskundig functionaris (RGF) vervult.Het besluit van het bestuur van de VRU is ingegeven door de wens om in de Veiligheidsregio,naast één bestuur ook de ambtelijke leiding en de regionale organisatie voor de voorbereiding op rampen en crises eenduidig te regelen.Tevens is besloten om de functies van regionaal commandant en RGF los te koppelen van respectievelijk de functies commandant brandweer gemeente Utrecht en directeur GG&GD Utrecht.

3. Is het juist dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken een anders luidende aanbeveling over de invulling van de functie heeft gedaan? Zo ja, hoe luidt dit advies?

Dit is niet juist. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) streeft naar een stevige positionering van de functies regionaal commandant en RGF. Over de wenselijkheid of onwenselijkheid van een combinatie van beide functies spreekt BZK zich niet uit.


4. Aangezien bij rampen met grote aantallen slachtoffers de Regionaal Geneeskundig Functionaris leiding geeft aan de geneeskundige sector van de rampenbestrijding, en de regionaal commandant brandweer de operationele leiding heeft over de totale inzet, rijst de vraag of, indien de beide functies in één persoon zijn verenigd, de werkdruk voor deze functionaris niet te groot wordt. Is hier onderzoek naar verricht of is er elders ervaring mee opgedaan?

De taak van de directeur VRU is vooral de (beleids)voorbereiding. Hij is niet belast met de operationele leiding. De bestaande operationele functies van brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en de daarbij behorende specifieke kennis en expertise blijven ongewijzigd. In een toenemend aantal regio's is sprake van combinaties van functies. De Veiligheidsregio's bestaan te kort om iets te zeggen over opgedane ervaringen.

5. Indien dit zo is, hoe zijn die ervaringen?

Zie het antwoord op vraag 4.

6. Er zijn ook rampen denkbaar die een volledig medisch karakter dragen, denk aan de uitbraak van een epidemie, bijvoorbeeld. Bij dit soort rampen is medisch inzicht en goede kennis van de volksgezondheidssector benodigd om leiding te kunnen geven op operationeel niveau en het beleidsniveau optimaal te adviseren. Hoe is deze gewaarborgd indien de door het college beoogde constructie wordt gerealiseerd?

De operationele functies van de GHOR blijven gewaarborgd.

7. Is het een en ander besproken in het bestuur van de veiligheidsregio en hoe was de reactie van de andere deelnemende gemeenten?

Zie het antwoord op vraag 1.

De fractie van D66 hecht er waarde aan hierbij nadrukkelijk te stellen dat het haar bij deze vragen uitsluitend gaat om de beoogde combinatie van functies en dat de fractie geen enkele twijfel heeft over de integriteit en zijn inzet voor de rampenbestrijding van de in de media genoemde beoogd functionaris.


---- --