Universiteit van Tilburg

Medisch specialist zou eigen website moeten hebben

Onderzoek naar internetgebruik kankerpatiënten

Kankerpatiënten willen het liefst informatie over hun ziekte van de website van hun eigen specialist of ziekenhuis afhalen. Maar zij zoeken daar meestal tevergeefs. Dit blijkt uit afstudeeronderzoek van Mies van Eenbergen van de Universiteit van Tilburg.

In opdracht van het Integraal Kankercentrum Zuid (IKZ) te Eindhoven onderzocht communicatiestudente Mies van Eenbergen het internetgedrag van kankerpatiënten. Het gaat om onderzoek onder ruim 250 patiënten die tussen 2002 en 2004 de diagnose kanker gesteld kregen in een van de Brabantse ziekenhuizen. 59 procent van hen gebruikt zelf internet; 9 procent krijgt informatie via een ander.

3.000.000 hits
Specialisten zijn voor patiënten de belangrijkste (91%) en een betrouwbare informatiebron. Bij het rustig (na)lezen of zoeken van informatie over de ziekte via internet zouden patiënten daarom het liefst de website van de eigen specialist (88%) en/of die van het ziekenhuis (70%) raadplegen. Patiënten zoeken informatie over hun eigen ziekte (96%), de behandeling daarvan (93%) en de gevolgen van de behandeling (90%). Relatief weinig patiënten zoeken naar de beste artsen en ziekenhuizen (12%) of ziektekostenverzekering (21%). Patiënten vinden websites van artsen, ziekenhuizen, KWF Kankerbestrijding en IKZ betrouwbaar, maar de meeste sites van artsen en ziekenhuizen bevatten geen informatie over de ziekte, dus wijken respondenten uit naar zoekmachines. Dat is lastig want googlen op 'kanker' levert bijna 3 miljoen hits op.
Bijna driekwart van de patiënten voelt zich beter geïnformeerd over de ziekte na het raadplegen van internet. Twintig procent heeft de indruk dat de gevonden informatie van invloed is geweest op de keuze van de therapie door de arts. Naast een eigen website van specialist en/of ziekenhuis, zouden de kankerpatiënten graag elektronisch toegang hebben tot het eigen medisch dossier, onderzoeksuitslagen kunnen opvragen, per e-mail een afspraak maken of een vraag stellen aan de specialist.

'Echte' patiënt
De informatiebehoefte van de kankerpatiënt wijkt af van die van de 'doorsnee' Nederlander (onderzoek van de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg). Zo vinden patiënten hun eigen sociale netwerk (familie, vrienden en andere hulpverleners) een belangrijkere informatiebron dan internet, terwijl gezonde Nederlanders internet op de tweede plaats plaatsen na de eigen specialist. Ook hechten patiënten veel minder belang aan informatie over de kwaliteit van arts en ziekenhuis. Mogelijke verklaringen voor de gevonden verschillen zijn volgens Van Eenbergen de relatief hoge leeftijd van de patiënten of hun relatief hoge tevredenheid over de geboden zorg (rapportcijfer: 7,8). Een andere mogelijke verklaring is dat mensen niet goed inschatten hoe ze reageren wanneer ze (ernstig) ziek zouden zijn.

Van Eenbergen beveelt alle zorgverleners aan meer aandacht aan de digitale dienstverlening te schenken. Om te beginnen aan het toegankelijk maken van informatie over kanker en de behandeling daarvan via de website van het ziekenhuis. Belangrijk is daarbij zich te richten op de vragen van 'echte' patiënten.

Noot voor de pers
Mies van Eenbergen studeert op 14 februari om 16.00 uur af aan de Faculteit Communicatie en Cultuur van de Universiteit van Tilburg in zaal A187. Haar afstudeeronderzoek is begeleid door universitair docent dr. Hans van Driel (tel: 013 466 2931, e-mail: hvdriel@uvt.nl) en door dr. Lonneke van de Poll van het Integraal Kankercentrum Zuid. Mies van Eenbergen is bereikbaar via tel: 040 297 1616 / 073 613 8186 en e-mail: bami@wxs.nl.

UvT Persbericht