Wijziging Speellijst Saint Amour

Ingezonden persbericht

BEHOUD DE BEGEERTE & Van Baasbank & Baggerman

presenteren

Saint Amour 2006

Met gepaste trots presenteren Behoud de Begeerte en Van Baasbank & Baggerman het programma van Saint Amour 2006. U vindt hieronder alle informatie over de schrijvers en muzikanten én over de speeldata en locaties van deze tournee.

SAINT AMOUR - INLEIDING

De Vlaamse organisatie Behoud de Begeerte heeft vanaf 1990 een internationale ervaring en reputatie opgebouwd met de productie van diverse literaire evenementen. In België trekt Saint Amour, dat traditioneel rond Valentijnsdag door het land reist, vele duizenden bezoekers.
In februari 2006 zal Nederland voor het eerst kennismaken met deze literaire avond over liefde en begeerte, verwoord door de crème de la crème van de hedendaagse Nederlandstalige literatuur.

Het Belgische publiek kon al genieten van bijdragen van schrijvers als Harry Mulisch, Cees Nooteboom, Remco Campert, Hugo Claus, Michel Houellebecq, Benoîte Groult, Alan Hollinghurst, Herman Brusselmans, Connie Palmen, Arnon Grunberg, Ronald Giphart, Amanda Filipacchi, Helen Walsh, Arthur Japin en vele, vele anderen. Daarnaast waren er in het verleden optredens van onder andere het Ensor Strijkkwartet, acteur Jan Decleir en dEUS-zanger Tom Barman.

SAINT AMOUR - DE NEDERLANDSE TOURNEE 2006
Een zelden gezien gezelschap van auteurs zal naar de Nederlandse schouwburgen komen; Remco Campert, Gerrit Komrij, Anna Enquist en Frans Thomése, stuk voor stuk topauteurs die elk op hun manier de liefde in al haar facetten bezingen. De Vlaamse delegatie wordt aangevoerd door éminence grise Hugo Claus, de liefdesdichter bij uitstek. Tom Lanoye, sinds zijn geboorte één van de beste podiumperformers van Vlaanderen, wordt vergezeld door de veelgeprezen Erwin Mortier en Bart Moeyaert, de nieuwe stadsdichter van Antwerpen. Muziektheater Transparant en het ondertussen internationaal befaamde folktrio Laïs zorgen voor bijzondere muzikale performances.

SAINT AMOUR - LITERAIRE ODE AAN DE LIEFDE EN BEGEERTE

Liefde, het moet wel het meest hachelijke thema zijn uit de wereldliteratuur. Duizenden schrijvers proberen 'IK HOU VAN JOU' te zeggen op een manier die nog nooit is uitgesproken. Misschien is het juist omdat het zo moeilijk is, dat iedereen het probeert. De literatuur leeft van de uitdaging, net zoals de sport. Een wereldrecord is er om verbeterd te worden. Een liefdesgedicht ook.

Saint Amour is gewijd aan de verschillende disciplines van de liefde: de sprintnummers (verliefdheid, de eerste keer); de hinkstapsprong (overspel); de categorie hartstocht (met dopingcontrole) en de marathon (de onmogelijke liefde).
En in al deze takken zijn er winnaars en verliezers.

Zoals auteurs de liefde beschrijven en atleten topsport bedrijven, zo is Saint Amour de ultieme literaire ode aan liefde en begeerte. Noem Saint Amour een zinnenprikkelende literaire cocktail. Aangelengd met een handvol welgekozen videofragmenten en muziekoptredens worden liefde, passie, verdriet en verlangen gemixt tot een uitgekiende combinatie van drama, humor, poëzie en proza. Saint Amour walst en swingt, ontroert en prikkelt. Het is een literaire hommage van het hoogste niveau aan haar belangrijkste inspiratiebron: de liefde.

SAINT AMOUR - SPEELLIJST 2006

08 / 02 / 06 20.15 uur Theater Het Kruispunt - try out Barendrecht 0180 61 59 58
09 / 02 / 06 20.00 uur Twentse Schouwburg Enschede 053 485 85 00
10 / 02 / 06 20.30 uur Stadsschouwburg Eindhoven Eindhoven 040 211 11 22
11 / 02 / 06 20.30 uur Chassé Theater Breda 076 530 31 32
12 / 02 / 06 17.00 uur Schouwburg De Lawei Drachten 0512 33 50 50
14 / 02 / 06 20.15 uur Theater De Vest Alkmaar 072 548 99 99
17 / 02 / 06 20.15 uur Theaters Tilburg Tilburg 013 543 22 20
18 / 02 / 06 20.00 uur Goudse Schouwburg Gouda 0182 51 37 50
19 / 02 / 06 20.15 uur Schouwburg Arnhem Arnhem 026 443 73 43
20 / 02 / 06 20.15 uur Stadsschouwburg Amsterdam Amsterdam 020 624 23 11
23 / 02 / 06 20.15 uur Stadsschouwburg Groningen Groningen 050 368 03 68
24 / 02 / 06 20.15 uur Theater De Flint Amersfoort 033 422 92 29

SAINT AMOUR - PERSQUOTES

"Saint Amour, de Rolls-Royce van de literaire avonden."
De Morgen, 15/02/00

"Vakwerk. Wie erbij was, zal zich allicht niet beklaagd hebben: Saint Amour streelt, prikkelt en kittelt de zintuigen. Saint Amour is, meer dan ooit, de beste literaire avond van dit land."
De Standaard, 12/02/01

"Je hebt literaire avonden en je hebt Saint Amour. Meer dan de doorsnee poëzieavond heeft deze voorstelling met het theater of de opera te maken. (...) Wederom werden kosten noch moeite gespaard om onze zintuigen te verwennen."
De Morgen, 15/02/02

"Van de dicht geschroefde keel over de niet te bedwingen lachstuip tot de rijzende roede, bijna alles wat de liefde in een mens kan losmaken, wordt ook opgeroepen in deze zonder meer memorabele editie van Saint Amour"
De Morgen, 16/02/04

"De avond is sterk, inhoudelijk en visueel (...) De artistieke kwaliteit van deze Parijse Saint Amour staat buiten kijf."
De Standaard, 09/10/05
SAINT AMOUR - TOELICHTING PROGRAMMA

REMCO CAMPERT (NL)
Remco Campert (Den Haag, 1929), zoon van de dichter Jan Campert, richt in 1950 samen met Rudy Kousbroek het tijdschrift Braak op. Nog in datzelfde jaar treden Lucebert en Bert Schierbeek toe tot de redactie van het tijdschrift, dat een klankbord wordt voor experimentele dichters. Campert zelf is de minst experimentele van deze dichters, zijn werk wijkt minder af van de heersende normen en hij is ook minder uitbundig in zijn experimenten met de taal. Zijn debuut, de bundel Vogels vliegen toch (1951) slaat meteen aan bij een groot publiek en Campert wordt bestempeld als de "meest verstaanbare Vijftiger".
In deze bundel herkennen we het thema dat ook zijn latere werk zou beheersen; de poëzie die het opneemt tegen de werkelijkheid. De nuchtere realiteit blijkt echter steeds de overhand te hebben, zodat het gedicht slechts een tijdelijke ontsnappingsmogelijkheid biedt. Dit gegeven zien we ook in Camperts proza terug, zijn personages verzetten zich aanvankelijk tegen de werkelijkheid, maar verliezen in de loop van het verhaal hun idealisme. In het romandebuut Het leven is vurrukkulluk (1961) wordt in een luchtige toon het uiteindelijke falen van het liefdesideaal verwoord. De weemoed verschuilt zich achter de ironie en de taalspelletjes. In de loop der jaren is zijn taalgebruik steeds soberder geworden. Korte zinnen, eenvoudige woordkeus en een minimum aan beeldspraak leiden ertoe dat zijn werk zowel in stijl als in thematiek dicht bij de werkelijkheid blijft.

Naast zijn grote literaire productie schrijft Campert voor vele tijdschriften en dagbladen. De columns die hij de laatste jaren voor De Volkskrant schrijft, zijn voor het merendeel in boekvorm verschenen. Lange tijd was hij bovendien verbonden aan de organisatie van Poetry International. Daarover schreef hij de novelle Ohi, hoho, bang, bang of het lied van de vrijheid, een persiflage op de belevenissen van de dichters achter de schermen van het dichtersfestival. Samen met Jan Mulder heeft hij een column op de voorpagina van De Volkskrant. In 2004 verscheen de roman Een liefde in Parijs en dit jaar Als in een droom, een kartonboekje met cd.
Remco Campert ontving vele prijzen, waaronder de P.C. Hooftprijs voor zijn gehele oeuvre (1976).

'Gedichten overvallen me. Meestal op straat. Een zin, of een paar regels. En dan moet ik het snel opschrijven of ik ben het kwijt. Als ik eerst iets anders doe, een plas of een nog grotere boodschap, dan is het weg.' (Knack, 1-6-1993)

Bron: www.debezigebij.nl

HUGO CLAUS (B)
Hugo Claus wordt op 5 april 1929 geboren te Brugge. Hij is dichter, schrijver, essayist, vertaler, toneelauteur, schilder en cineast. Claus is in zijn werk continu op zoek naar nieuwe expressievormen. Welk genre hij ook kiest, het centrale thema van zijn werk blijft min of meer een constante: de familiale relaties en seksualiteit die vormgegeven worden door de sociale en politieke ontwikkelingen. Zijn onovertroffen Het verdriet van België (1983) is een magistrale synthese van al deze thema's. In zijn romans De Geruchten (1996) en Onvoltooid verleden (1998) schetst Claus een portret van de Vlaamse samenleving, dat gaandeweg uitgroeit tot een allegorie. Hugo Claus bezit onmiskenbaar een extreme taalvirtuositeit, die hem toelaat om van een traditionele vorm over te gaan naar een experimentele. Achter een pittoreske en bespottelijke satire verbergt hij een visie van de wereld die diepgaand tragisch is. Zijn vroege werk wordt gekenmerkt door een overrompelende krachtige stijl en een bruisend taalgebruik.
Claus, die toch ook een dichter pur sang is, publiceerde de laatste jaren de dichtbundels Wreed geluk (1999), Made in Belgium (2000), De groeten (2002) en In geval van nood (april 2004). Gekroond en beladen met prijzen en met zijn gigantisch en veelvormig oeuvre (meer dan 150 titels) wordt Hugo Claus gezien als één van de grootste schrijvers in het Nederlandse taalgebied. Hugo Claus is reeds verscheidene jaren een kandidaat voor de Nobelprijs literatuur.

Bron: www.debezigebij.nl

ANNA ENQUIST (NL)
Anna Enquist wordt als Christa Broer op 19 juli 1945 te Amsterdam geboren. In de jaren zestig studeert zij klinische psychologie aan de universiteit van Leiden, gevolgd door een opleiding piano aan het Haagse Conservatorium. Eind jaren tachtig, als zij als psychoanalytica verbonden is aan het Nederlands Psychoanalytisch Instituut, breekt ze met haar carrière als pianiste om zich aan de literatuur te wijden. Anna Enquist wordt haar schrijversnaam.
In 1988 debuteert zij in het tijdschrift Maatstaf. Drie jaar later verschijnt haar eerste bundel Soldatenliederen, volgens de pers "het opvallendste debuut van de afgelopen jaren", waarvoor zij in 1992 de C. Buddingh' prijs voor nieuwe Nederlandse poëzie ontvangt. Ook met haar tweede bundel Jachtscènes (1992) valt ze in de prijzen: de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs 1993. Het jaar daarop maakt Enquist met de roman Het Meesterstuk de overstap naar de prozaliteratuur. De roman is de veelbelovende start van een nieuw romanauteur, wordt in verscheidene talen vertaald en is meteen goed voor de Debutantenprijs 1994.
Enquist's romans en dichtbundels zijn sterk doorvlochten van autobiografische invloeden. Haar werk staat bol van de verwijzingen: zowel naar de wereld van de muziek als naar de psychoanalyse en het ouderschap. Wat vooral opvalt, is hoe ze de grote levensvragen en gevoelens aanhaalt: met onbekommerde en herkenbare eenvoud. Door haar achtergrond balanceert haar werk in de ruimte tussen gevoel en verstand, beleving en analyse.
Met haar eigenzinnige aanpak wist Enquist zich snel van een plaats verzekerd in het centrum van de Nederlandstalige literatuur. Haar laatste dichtbundel De Tussentijd (2004) staat in het teken van een alles overweldigend verlies. Het verlies van een kind - haar dochter - en het gemis dat daarmee samenhangt. In het voorjaar van 2005 verscheen bij de Arbeiderspers De Thuiskomst, haar eerste roman in acht jaar. Vertalingen van haar werk verschenen in onder meer Duitsland, Zweden, Frankrijk, Engeland, Italië, Denemarken, Bulgarije, Hongarije en Israël.

Bron: www.arbeiderspers.nl, www.boekboek.nlen Kritisch Literatuur Lexicon

GERRIT KOMRIJ (NL)
Door de aderen van de in Portugal residerende Gerrit Komrij, dichter, romancier, prozaïst, criticus, polemist, essayist, vertaler, toneelschrijver en bloemlezer, lijkt bloed te vloeien dat drukinkt heet. De 'Dichter des Vaderlands' (van 2000 - tot 2004) werd in 1944 geboren te Winterswijk, waar hij al jong een grote liefde opvatte voor jongens en boeken. Vanaf zijn debuut in 1969 met de dichtbundel Maagdenburgse halve bollen en andere gedichten, vestigt Komrij in hoog tempo een rotsvaste reputatie in de literaire wereld en sindsdien publiceerde hij romans (Over de bergen en Dubbelster), een autobiografie (Verwoest Arcadië), bundels, essays, kritieken, columns en beschouwingen (waaronder Daar is het gat van de deur, Papieren tijgers, Lof der simpelheid, Humeuren en temperamenten en Intimiteiten) en nog meer dichtbundels. Komrij ontpopt zich met zijn superieure analyses van de hedendaagse cultuur en letteren tot een alom gevreesde literaire eenmansguerilla, maar laat ook ruimte over voor zendelingenwerk: de bloemlezingen De Nederlandse poëzie in 1000 en enige gedichten, Afrikaanse poëzie in 1000 en enige gedichten en In Liefde Bloeyende zijn daarvan onvolprezen voorbeelden.
Komrij wordt gedurende zijn hele schrijversloopbaan tegelijk verafgood en uitgespuwd, om zijn stilistische verve, zijn eruditie en vooral om het subtiele maskerspel waarmee hij zijn humeuren en temperamenten tentoonspreidt. Voorgoed terugkeren naar Nederland, dat 'reservaat van pekelharingen', heeft Komrij geen moment overwogen. Er is maar één plek waar hij zich thuisvoelt: een land in zijn hoofd, 'een land vertrouwt met leugens en fantomen'. Er zijn weinig dichters die zoveel inspiratie hebben geput uit het spel met de maskerade als Komrij. Met zijn virtuoos taalgebruik en vormbeheersing maakt hij de poëzie tot een vrijhaven voor de geest. Ontboezemingen of duistere zieleroerselen zul je bij Komrij niet aantreffen:
'De poëzie is geen boodschappenjongen. Een gedicht betekent niets. Hoe leger een vers, hoe volmaakter. Poëzie is subliem bedrog, lezer. Nobele zwendel.'
In 1993 werd zijn essayistisch werk bekroond met de P.C. Hooftprijs en recent verscheen de verzamelde poëzie in Alle gedichten tot gisteren (2004), de verhalenbundel Kraaivanger (2004) en in 2005 Gouden woorden en gebundelde dagboeknotities in Eendagsvliegen.

Bron: www.debezigebij.nl
TOM LANOYE (B)
Tom Lanoye wordt in 1958 te Sint-Niklaas geboren. Hij woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad en staat bekend als dichter, romancier, verhalenschrijver, columnist, toneelauteur, scenarist en als performer van eigen en van andermans werk. Lanoye is ook oprichter en gedelegeerd bestuurder van de literaire factorij NV L.A.N.O.Y.E. Zijn bekendste prozaboeken zijn de verhalenbundel Een slagerszoon met een brilletje (1985), het verfilmde Alles moet weg (1988), Kartonnen dozen (1991), de Monstertrilogie: Het goddelijke monster (1997), Zwarte tranen (1999) en Boze tongen (2002).

Met zijn bewerking van acht koningsdrama's van Shakespeare tot het toneelstuk Ten Oorlog maakt hij internationaal furore. Zo ook met Mamma Medea, een bewerking van Euripides, dat in Vlaanderen, Nederland, Duitsland en Zuid-Afrika enthousiast wordt onthaald. Recent schreef Lanoye het toneelstuk Fort Europa, de afscheidsvoorstelling van het ZT Hollandia.

Lanoye valt ook als dichter op door de bundel Niemands Land (2002), een bewerking van de 'War Poets', en met Overkan (2004), het vervolg dat duidelijk maakt dat de 'Literary War' ook grote Franse, Duitse, Russische en Italiaanse poëzie heeft opgeleverd.Vanaf Gedichtendag 2002 tot 27 januari 2004 is Tom Lanoye de eerste Stadsdichter van Antwerpen. Hij doopte de titel onmiddellijk om tot 'Externe Stadsopsteller'. Er is werk van Tom Lanoye vertaald in het Duits, Frans, Fries, Afrikaans, Engels, Zweeds en Spaans.

Bron: www.lanoye.be

BART MOEYAERT (B)
Bart Moeyaert wordt op 9 juni 1964 geboren te Brugge, waar hij opgroeit in een groot gezin als zevende en jongste zoon. Hij maakt de kunstacademie af in Gent en studeert Nederlands, Duits en geschiedenis in Brussel. Op negentienjarige leeftijd debuteert Moeyaert met het autobiografische Duet met valse noten (1983). Het boek wordt in 1984 bekroond als 'Beste boek van het jaar' door de Kinder- en Jeugdjury en is vertaald naar het Duits, Catalaans en het Japans. Het blijkt een bestseller die een longseller wordt en krijgt een tweede leven als toneelstuk en musical.
Andere boeken zoals Kus me (1991), Blote handen (1995), Het is de liefde die we niet begrijpen (1999) en De Schepping (2003) worden door critici poëtisch, sfeervol, intens en filmisch genoemd. Zijn werk is vaak bekroond en tot nu toe in vijftien talen vertaald.
Bart Moeyaert is sinds 1995 schrijver van beroep, maar beperkt zich niet slechts tot het schrijven van romans. Verzamel de liefde (2003) is zijn debuut als dichter, hij heeft een aantal scenario's en toneelstukken op zijn naam staan, hij vertaalt uit het Duits, Engels en Frans en heeft jarenlang stukken over design geschreven voor De Standaard Magazine.

Sinds zijn deelname in 1998 aan Geletterde Mensen met Joke Van Leeuwen is Bart Moeyaert steeds vaker op het podium te zien: soms als auteur / voorlezer (zoals in Broere), soms als verteller (zoals in De Schepping), soms als acteur (zoals in Bremen is niet ver).
In 2004 verscheen in opdracht van het gezelschap Zeven / Inne Goris het toneelstuk Drie Zusters en bij de Geus de roman Danni Bennoni (lang zal hij leven).
Bart Moeyaert is op vrijdag 9 december verkozen om Ramsey Nasr op te volgen als stadsdichter van Antwerpen.

Bron: www.bartmoeyaert.com

ERWIN MORTIER (B)
Erwin Mortier wordt geboren op 28 november 1965 in Nevele. Hij studeert kunstgeschiedenis aan de Rijksuniversiteit van Gent en is gediplomeerd psychiatrisch verpleger. Tussen 1991 en 1999 is hij verbonden aan het Gentse Museum voor de geschiedenis van de psychiatrie, Dr. Guislain. Tijdens deze jaren levert hij regelmatig bijdragen aan De Morgen, De Gids, De Revisor, het NWT en Optima. In 1999 debuteert Mortier met de korte roman Marcel, die meteen een grote publieke en kritische belangstelling krijgt. Hij wordt genomineerd voor tal van literaire prijzen en ontvangt de Literatuurprijs Gerard Walschap, Het Gouden Ezelsoor voor het beste debuut en de Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs. In navolging van Marcel krijgen ook zijn volgende romans Mijn tweede huid (2000) en Sluitertijd (2002) een ruime publieke aandacht, enerzijds omwille van de hooggespannen verwachtingen die Mortier met zijn debuut heeft gecreëerd, anderzijds om zijn stilistische verfijning en de originele manier waarop hij de afgekloven onderwerpen weet te brengen. Erwin Mortier debuteerde in 2001 met de dichtbundel Vergeten licht. Zijn laatste roman Alle dagen samen verscheen in 2004 en werd lovend onthaald.

Samen met fotografe Lieve Blancqaert maakte Mortier dit jaar Uit één vinger valt men niet, een dichtbundel en tegelijkertijd fotoboek over het Minderbroedersklooster in Gent, dat recent werd gesloten. Erwin Mortier schrijft ook regelmatig columns voor de krant De Morgen en de radiozender Klara.

Bron: Kritisch Lexicon van de Moderne Nederlandstalige Literatuur en www.debezigebij.nl

P. F. THOMÉSE (NL)
Pieter Frans Thomése (1958) groeit op in het landelijk gelegen Zaltbommel. Na het seminarie gaat hij geschiedenis studeren, maar hij kiest al snel voor de journalistiek. Hij schrijft een aantal jaren voor het Eindhovens Dagblad en later ook voor NRC-Handelsblad en De Tijd.
In literair opzicht debuteert Thomèse in 1984 als hij in 'De Revisor' een aantal verhalen publiceert die deel gaan uitmaken van zijn met de AKO-Literatuurprijs (1991) bekroonde novelle 'Zuidland'.

Thomése heeft inmiddels een zestal boeken op zijn naam staan waarbij de 'montere melancholie' overheerste. Zijn boek Schaduwkind (2003) is het aangrijpend en virtuoos verwoorde relaas dat hij schreef na het overlijden van zijn dochtertje Isa. Duitse, Franse, Italiaans, Engels, Scandinavische en Koreaanse uitgeverijen vochten eerder om de vertaalrechten ervan. Met deze bestseller staat Thomése aan het begin van een internationale carrière.

Bron: Uitgeverij Contact en www.tomese.nl

TRANSPARANT (B)
Muziektheater Transparant is een productiehuis dat de artistieke grenzen van opera- en muziektheater verkent. Steeds weer staat muzikaliteit voorop bij de uitwerking van de projecten. Oud en nieuw worden gelijktijdig geprogrammeerd en geconfronteerd. Mozart zowel als Peter Maxwell Davies, Monteverdi naast Zimmermann. Ook hedendaagse makers van eigen bodem worden binnen Transparant gekoesterd en groeikansen geboden. Transparant creëert de opera's van Wim Henderickx en werkt samen met componisten en muzikanten als Stef Kamil Carlens (Zita Swoon) en Jan Van Outryve.

Transparant kadert zijn werk in een internationaal perspectief. Het productiehuis maakt reisvoorstellingen, die tot ver buiten de eigen landsgrenzen te zien zijn en werkt samen met veel internationale structuren en festivals zoals de Salzburger Festspiele, het Kunstenfestival des Arts, diverse Cultuursteden van Europa (Brugge, Salamanca, Lille), het Festival d'Avignon en het Holland Festival. Transparant heeft belangrijke Belgische partners zoals de Singel, De Munt, de Vlaamse Opera, Kunstencentrum Vooruit, Concertgebouw Brugge en Het Paleis in Antwerpen.

Transparant wil ook een laboratoriumfunctie behouden; jonge artiesten worden uitgenodigd het genre te verkennen of nieuwe impulsen te bieden. Uniek is het project Institute for Living Voice: een reizend instituut waar zangers en vocalisten van overal ter wereld en uit verschillende stijlen en tradities worden samengebracht om workshops en concerten te geven. In een jaarlijks georganiseerde zomerstage krijgen jonge zangers de kans in professionele omstandigheden een operaproductie te maken.

Bron: www.transparant.be

LAÏS (B)
Wereldmuziek uit Vlaanderen. Wie ooit zijn/haar oren heeft gelaafd aan de betoverende stemmen van Jorunn Bauweraerts, Annelies Brosens en Nathalie Delcroix, weet al langer dat dit geen holle slogan is. Laïs heeft in het voorbije decennium voldoende bewezen dat folk ook actueel en sexy kan zijn. Met zijn gloedvolle, meerstemmige samenzang wist het drietal zelfs muzikale zwaargewichten als Emmylou Harris, Sting, Daniel Lanois, I Muvrini en David Eugene Edwards (Sixteen Horsepower) tot complimenten te verleiden. De groep werd geboren in de zomer van 1994, toen Jorunn en Annelies op de laatste ochtend van de folkstage van Gooik het liedje "Barbagal" zongen. De festivalweide werd muisstil.

Het trio uit Kalmthout werpt zich op als een verrassende schakel tussen de middeleeuwen en de eenentwintigste eeuw. Laïs haalt zijn teksten nog steeds uit oude liedboeken. Door de jaren heen heeft het trio er een immense verzameling van aangelegd. De keuze valt doorgaans op verhalen met een tragische afloop, type 'De drie maagdekens' of, iets implicieter, 'Wanhoop van een wees'.

De muziek van Laïs is grensoverschrijdend. De groep stond op festivals van Zuid-Europa tot Zuid-Afrika en wist toeschouwers te raken van Toronto tot Shangai. De debuut-cd Laïs werd voorgesteld aan pers en publiek op 19 november 1998. Meer dan 50.000 exemplaren gingen over de toonbank, uniek in dit genre. De tweede cd Dorothea die in november 2000 uitkwam, kende eveneens een groot succes. Goed voor 55.000 verkochte exemplaren.
Begin 2004 verscheen de cd Douce Victime, deze cd is warmer en organischer dan de vorige platen van Laïs. Dat heeft deels te maken met de beeldende strijkersarrangementen van Andrew Powell, de á capella-partijen en de bijdragen van het London Chamber Orchestra.
Laïs trad in 2004 op tijdens de Saint Amour tournee in Vlaanderen en meer recent in de Opéra Bastille te Parijs, tijdens de warm onthaalde eenmalige Saint Amour voorstelling op 6 oktober 2005.
Bron: www.lais.be

SAINT AMOUR - PRAKTISCH

De bovenstaande informatie over Saint Amour kunt u eveneens terugvinden op het webadres: www.begeerte.be.

U kunt passend beeldmateriaal van de deelnemende artiesten, het campagnebeeld en meer informatie omtrent voorgaande Vlaamse edities van Saint Amour downloaden via: www.begeerte.be/sanederland. Gelieve de fotograaf ( © ) te vermelden.

Voor meer informatie, ander beeldmateriaal, interviews óf persplaatsen kunt u contact opnemen met Kim Middelbosch bij Van Baasbank & Baggerman, telefoon: 020 624 26 31 of via e-mail: kim@baasbank-baggerman.nl.

 

Via deze weg wil ik u er op wijzen dat het persbericht dat ik u eerder deze week heb gestuurd, helaas niet correct is. De aanvangsuren van de voorstellingen van de eerste Nederlandse tournee van Saint Amour zijn namelijk veranderd.

 

Bijgesloten vind u de juiste speellijst van deze tournee, met excuses.

 

Als u geïnteresseerd om redactionele aandacht te schenken aan deze tournee, bijvoorbeeld door middel van een interview met één van de auteurs, dan verneem ik graag van u.

 

Mijn telefoonnummer is 020-6242631 en per e-mail ben ik bereikbaar op kim@baasbank-baggerman.nl.

 

Rest mij niets dan u een goed weekend te wensen,

 

Vriendelijke groeten van Kim Middelbosch

VanBAASBANK BAGGERMAN
Keizersgracht 258, NL-1016 EV Amsterdam, The Netherlands
T +31-20-624 26 31 * F +31-20-622 78 50
www.baasbank-baggerman.nl

Speellijst Saint Amour 2006

08 / 02 / 06 20.15 uur Theater Het Kruispunt - try out Barendrecht

09 / 02 / 06 20.00 uur Twentse Schouwburg Enschede

10 / 02 / 06 20.30 uur Stadsschouwburg Eindhoven Eindhoven

11 / 02 / 06 20.30 uur Chassé Theater Breda

12 / 02 / 06 17.00 uur Schouwburg De Lawei Drachten

14 / 02 / 06 20.15 uur Theater De Vest Alkmaar

17 / 02 / 06 20.15 uur Theaters Tilburg Tilburg

18 / 02 / 06 20.00 uur Goudse Schouwburg Gouda

19 / 02 / 06 20.15 uur Schouwburg Arnhem Arnhem

20 / 02 / 06 20.15 uur Stadsschouwburg Amsterdam Amsterdam

23 / 02 / 06 20.15 uur Stadsschouwburg Groningen Groningen

24 / 02 / 06 20.15 uur Theater De Flint Amersfoort

Saint Amour is een literaire avond over liefde en begeerte, verwoord door de top van de hedendaagse Nederlandstalige literatuur, geïllustreerd door videofragmenten en afgewisseld met bijzondere muziekoptredens.

Een kleurrijk gezelschap van auteurs zal naar de Nederlandse schouwburgen komen; Remco Campert, Gerrit Komrij, Anna Enquist en Frans Thomése, Nederlandse auteurs die elk op hun manier de liefde in al haar facetten zullen bezingen. De Vlaamse delegatie wordt aangevoerd door Hugo Claus, de liefdesdichter bij uitstek. Tom Lanoye wordt vergezeld door de veelgeprezen Erwin Mortier en Bart Moeyaert, de nieuwe stadsdichter van Antwerpen. Muziektheater Transparant en het ondertussen internationaal befaamde folktrio Laïs zorgen voor bijzondere muzikale performances.