Campina

Campina verstevigt positie als grootste merk in de Nederlandse supermarkt

Voor vierde jaar achtereen meeste consumentenomzet

Het merk Campina , herkenbaar aan het groene ovale logo, is voor het vierde achtereenvolgende jaar het grootste merk in de Nederlandse supermarkt. Ten opzichte van 2004 zijn de verkopen onder het Campina merk in 2005 licht gegroeid. Dat blijkt uit de top 100 van A-merken in Nederland van het vakblad Foodmagazine, samengesteld door marktonderzoekbureau IRI.

De eerste plaats betreft alle producten die de onderneming Campina voert onder het merk Campina. Het betreft Campina melk, yoghurt, vla, slagroom, koffiemelk en kaas, Campina Optimel (drinkyoghurts, yoghurts, kwark en vla met nul procent vet, geen suiker toegevoegd), Campina Vifit (voor een evenwichtige darmflora), Campina Milner (kaas met minder vet), Campina Valess (vleesvariatie, bereid uit zuivel) en Campina Botergoud (boter).

Groei van 1,1 procent
De consumentenomzet van de producten die herkenbaar zijn aan het Campina merk, bedraagt volgens IRI in 2005 zon EUR 394 miljoen, wat 1,1 procent meer is dan in 2004.
Mona, het merk dat de onderneming Campina in Nederland voert voor verwenzuivel , boekte in 2005 een consumentenomzet van 100 miljoen euro. Deze omzet is lager dan in 2004, maar Mona behoort nog steeds tot de 15 grootste merken in de Nederlandse supermarkt. Met Boordevol heeft Mona net na de zomer van 2005 een nieuw succesvol concept gelanceerd.

Omzetgroei van concepten met toegevoegde waarde Waar de omzet in basiszuivelproducten onder het Campina-merk onder druk staat, noteert IRI een stijging van de omzet voor producten met meer toegevoegde waarde. Die groei wordt niet alleen geboekt door de introductie van volledig nieuwe concepten, zoals Campina VlaFlip/YoghurtFlip en de vleesvariatie Campina Valess, maar zeker ook door al langer bestaande concepten, die voor de consument onveranderd aantrekkelijk blijken. Als voorbeelden daarvan noemt IRI Campina Slag-roomvla, Campina Yoghurt en Vla, Campina Goedemorgen (drinkontbijt) en Campina Milner.

Deze resultaten liggen in lijn met de strategie van Campina, om door innovatie en consequent bouwen aan merken een meer onderscheidende positie in het winkelschap op te bouwen. Innovatieve, herkenbare producten zijn aantrekkelijk voor consumenten, voor retailers en voor Campina zelf. Campina heeft de internationale ontwikkeling van melk, zuiveldranken, yoghurts en desserts gebundeld in Campina Innovation in Wageningen. Voor kaas, boter en Valess is het ontwikkelingscentrum gevestigd in Tilburg.

Consequente merkenstrategie
De onderneming Campina hanteert al jaren een consequente merkenstrategie waarbij Campina er is als zelfstandig merk en als afzendermerk voor submerken voor speciale producten of doelgroepen. Maar of het nu gaat om Campina halfvolle melk, Campina vla, Optimel yoghurtdrink, Botergoud Elke Dag laagvetboter of Milner kaas, het groene ovale Campina logo garandeert consumenten dat het product dat ze kopen, gemaakt is van de beste verse melk, vol natuurlijke bouwstoffen.