Productschap Margarine


10.02.2006

Energielogo FNLI

Op 8 februari is het reeds in september door de FNLI aangekondigde Energielogo officieel geïntroduceerd. De introductie van het energielogo is een van de thema's uit het actieplan overgewicht van de FNLI dat is opgesteld in het kader van het Convenant Overgewicht. De voorzitter van het Convenant, Paul Rosenmöller, was bij deze presentatie aanwezig. Vanaf vandaag kan het logo worden toegepast op portieverpakkingen.

Het energielogo laat de consument in één oogopslag zien welke bijdrage een bepaald product levert aan de dagelijkse energiebehoefte. Het logo is toepasbaar voor alle productcategorieën en zal in eerste instantie worden toegepast op single serve- en stuksverpakkingen, waarbij de hoeveelheid kcal per stuk of per pak (verpakking) zal worden aangegeven. De FNLI werkt momenteel nog aan het vaststellen van portiegroottes, zodat in april de calorische waarde per portie vermeld zal worden. Het logo kan ook op het punt van verkoop (bijvoorbeeld automaten) worden toegepast. De FNLI meent dat de kracht van het energielogo ligt in de eenvoudige boodschap en de aansluiting hiervan bij andere informatie, zoals overgewichtcampagnes, over het herstellen van de energiebalans. Door de eenduidige criteria kan met dit logo bovendien snel worden ingehaakt op het thema overgewicht, en is het een waardevolle aanvulling op de gebruikelijke voedingswaardedeclaratie.

Het logo is als collectief merk in de Benelux geregistreerd. Het daarbij behorende Reglement van Gebruik en Toezicht op het logo staat op de website www.energielogo.nl, die vanaf 8 februari is geopend. Op deze site kunnen gebruikers van het logo zich registreren en alle benodigde gebruikersinformatie en grafische aanwijzingen en beschrijvingen voor gebruik downloaden. Ook consumenten kunnen informatie op de website opvragen. Bovendien is voorlichtingsmateriaal onder het motto "Zet je calorieën in beweging" met bijbehorend campagnelogo ontwikkeld en binnenkort beschikbaar.