Ingezonden persbericht


Teleurstellende kwalificatie A1 Team Nederland

Sentul, 11 februari 2006

A1 Team Nederland zal morgen vanaf een dertiende startplaats aan de Sprint race van de A1 Grand Prix op Sentul beginnen. Na een derde plaats op vrijdag en een vierde plaats tijdens de laatste vrije training vanochtend, kwam het er tijdens de kwalificatie vanmiddag niet uit. Verstappen reed een gecombineerde tijd van 2'36.000 (1'18.345 & 1.17.655)

In tegenstelling tot gisteren waren de omstandigheden op Sentul vandaag goed te noemen. Tijdens de vrije training konden de coureurs voor het eerst op een droge baan in actie komen. De verschillen waren erg klein. Met een tijd van 1'18.699 zat Jos Verstappen nog geen twee tiende achter Frankrijk en de gehele top zestien zat binnen een seconde.

In de eerste kwalificatierun ging A1 Team Nederland op gebruikte banden naar buiten en lag 12e. Op nieuwe banden was de verbetering er wel in de tweede run, maar niet voldoende om verder naar voren te komen. Na de derde run, waarin het team zakte naar plek zeventien, begon het licht te regenen op Sentul. Even leek het erop alsof er geen snellere tijd mogelijk was op de vochtige baan, maar Verstappen ging op het allerlaatst in de sessie naar buiten en zette zijn snelste ronde van het weekend neer.

Jos Verstappen; "Als je bedenkt dat we vanochtend vierde stonden is dit voor mij teleurstellend. Je begint de kwalificatie op oude banden, daar verwacht je niet zoveel van. De tweede run gooi je nieuwe banden erop en de balans en snelheid waren ineens helemaal weg. Gewoon heel erg moeilijk omdat je niet weet hoe dat komt. Je denkt grip te hebben, maar je hebt alleen maar onderstuur. Hij stuurt niet in en glijdt naar buiten toe. Die banden hebben we erop gelaten voor de derde run en aanpassingen gedaan aan vleugels en de veren om de auto beter te maken. Maar dat maakte niets uit en we gingen de derde run nog langzamer. Dan ga je die vierde run in terwijl het regent en de baan vochtig is. De auto hadden we eigenlijk niet veel veranderd, je zet nieuwe banden erop en je gaat gewoon zeven tiende harder dan op een droge baan. Dan is er absoluut ergens een probleem. Ik denk dat er heel verschil heeft gezeten in de ene of de andere band en dat heeft onze startpositie op z'n kop gezet. Ik denk dat we anders bij de top vijf hadden gezeten".

Jan Lammers; "Het is ongelooflijk competitief hier. Vanochtend stonden de eerste zestien in een seconde. Een tiende verliezen of winnen maakt dan hele grote verschillen. Je kan in de top drie staan, of zomaar 10 plaatsen naar achteren. We staan nu dertiende en dat is slecht. Gelukkig kunnen we goed starten. Het hoeft dus allemaal niet zo dramatisch te zijn en dat weten we. Voorlopig is dit ook een teken van hoe ontzettend competitief het is. We zaten er tot nu toe steeds goed bij, maar in de kwalificatie ging het gewoon niet. Gelukkig is de klasse zo dat je als team en als rijder door bijvoorbeeld de verplichte pitstop invloed kan hebben en zo kan proberen verder naar voren te komen".

Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl

Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar info@A1teamned.com 5a2b18.jpg