AutoRai

De nieuwe Ford S-Max: sportief, stijlvol en ruim

(2/20/2006)
De gloednieuwe S-MAX is een spectaculaire aanwinst in het assortiment van Ford Europa en maakt dit jaar zijn debuut op de Autosalon van Genève. De S-MAX deelt weliswaar veel van de voorzieningen op gebied van comfort, dynamiek en veiligheid met de Galaxy, maar is toch een duidelijk andere auto.
De nieuwe Ford S-MAX biedt 5+2 stoelen en opvallende styling. De keuzemogelijkheid van de 220 pk/ 162 kW Duratec 5-cilinder turbomotor uit de Focus ST wijst op zijn sportieve karakter. Een aantal op de bestuurder afgestemde technologieën en de innovatieve benadering van stoelen, opbergruimte en flexibiliteit, maken de S-MAX tot een van de spectaculairste Ford modellen ooit.

De S-MAX biedt:

Exterieurdesign: De nieuwe Ford S-Max is het eerste productiemodel van Ford dat elementen bevat van de 'kinetische designtaal' die door Ford Europa is ontwikkeld. Tijdens de Autosalon 2005 in Genève waren de opvallende lijnen van deze ontwerprichting voor het eerst te zien, en wel in de Ford SAV Concept.

De voorkant van de nieuwe Ford S-MAX wordt gekenmerkt door de opvallende hoek van de neus en de dynamische koplampen die de auto een zelfbewuste uitstraling geven. Het sportieve karakter wordt versterkt door de naar achteren en hoog op de voorbumper geplaatste mistlampen. De smalle bovengrille wordt gecomplementeerd door een grote, omgekeerd trapezoïdale ondergrille die zich onder de ruimte voor de nummerplaat bevindt. Dit gezicht is typerend voor Ford en geeft de voorkant een enigszins uitdagende uitstraling.

Aan de zijkanten van de ondergrille zijn kieuwen geplaatst die op luchtinlaten lijken en waaraan de auto zijn unieke uiterlijk ontleent.

Het sportieve zijaanzicht van de nieuwe Ford S-MAX maakt snel duidelijk wat Ford bedoelt met kinetisch design: de sportieve daklijn die afbuigt en in de motorkap verdwijnt, de geprononceerde wielkasten met de aflopende randen en het 'kick-up'-design bij de ramen achter dragen alle bij tot het beeld van een dynamische auto. Een optioneel panoramadak geeft de inzittenden goed zicht op de hemel en laat extra daglicht toe tot het interieur.

Interieurdesign: Zoals de individuele styling van het exterieur, ondanks dezelfde architectuur, de verschillende karakters van de S-MAX en de nieuwe Galaxy weergeeft, zo verschilt ook het interieur van beide auto's ook aanzienlijk. Een nieuw flexibel stoelsysteem en een groot aantal andere innovaties geven het interieur van de S-MAX een eigen persoonlijkheid.

Flexibiliteit met alle stoelen aan boord: Ford FoldFlatSystem (FFS): Een primeur in het segment is het Ford FoldFlatSystem. De stoelen van de tweede rij en van de optionele derde rij hoeven niet te worden verwijderd om meer bagageruimte te creëren. De stoelen waarmee eenvoudig 32 verschillende stoelindelingen kunnen worden gemaakt, kunnen ook worden opgeborgen zodat er een vlakke vloer ontstaat. In de S-MAX kan optioneel nog een derde rij stoelen worden geplaatst, waardoor er een 5+2-zitter ontstaat. Passagiers met een lengte tot
1,80 meter kunnen comfortabel plaatsnemen op de derde rij.

Cockpitgevoel: De bestuurderpositie in de S-MAX heeft meer een 'cockpitachtige' uitstraling dan die in een traditionele MPV. Dit geeft de bestuurder een natuurlijker gevoel dat hij/zij deel uitmaakt van de auto, iets dat nog wordt versterkt met een brede, naar achter doorlopende console en sportstoelen.

De interieurontwerpers van de S-MAX hadden 127 mm meer lengte tot hun beschikking dan in de oorspronkelijke Ford Galaxy (4768 mm tegenover 4641 mm). Een toename van in totaal 60 mm (1854 mm tegenover 1794 mm) in de breedte speelt ook een rol bij het ontwikkelen van een auto die passagiers- en bagagevriendelijker is dan zijn voorganger. De ontwerpers hebben ook voor voldoende hoofdruimte gezorgd terwijl in totaal de hoogte van de auto met 83 mm is teruggebracht (1607 mm tegenover 1692 mm) om het sportieve silhouet van de nieuwe S-MAX te creëren.

Comfortabele stoelen die steun bieden: Ter versterking van het cockpitgevoel, beschikt de Ford S-MAX over een sportstoel voor de bestuurder die (optioneel) elektrisch op 8 manieren verstelbaar is. Voor/achter, zithoogte, kussenhoek en rugleuning kunnen afzonderlijk worden ingesteld. Er is een grote hoeveelheid (319 mm) verstelbaarheidsafstand zodat vrijwel iedereen de stoel naar eigen wens kan instellen

Ruimte en comfort voor passagiers op de tweede rij: Vergeleken met de vorige Galaxy, biedt de S-MAX passagiers op de tweede rij 64 mm meer zithoogte, 60 mm meer beenruimte (1062 mm) en meer schouderruimte (1535 mm tegenover 1523 mm in de vorige Galaxy). De drie stoelen zijn onafhankelijk van elkaar verstelbaar. Om tijdens lange ritten nog meer te kunnen ontspannen, zijn de stoelen op de tweede rij uitgerust met een verfijnd ligstoelsysteem met een lager draaipunt. Wanneer de rugleuning van de stoel in de ligstand wordt gezet, wordt het kussen automatisch in een aflopende stand gezet.

Geavanceerde ventilatie en klimaatbeheersing: Alle uitvoeringen van de nieuwe S-MAX zijn standaard uitgerust met DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control). Het DEATC-systeem biedt aparte klimaatsbeheersingsopties voor de bestuurder en de bijrijder.

HMI (Human Machine Interface): De basis van de nieuwste generatie HMI van Ford bestaat uit een duidelijk afleesbaar instrumentencluster en uit twee sets geavanceerde tuimelschakelaars op het stuurwiel. Alle Ford S-MAX-modellen zijn standaard uitgerust met HMI. Een speciaal ontwikkeld geluidssyteem maakt HMI eenvoudig en intuïtief bedienbaar. In dit systeem zijn de auditieve waarschuwingssignalen naar bedoeling geordend zodat de bestuurder sneller kan reageren op de signalen die hij/zij hoort.

Uitmuntende veelzijdigheid: Naast het Ford FoldFlatSystem zijn er op de vloer en aan de zijkanten van de auto verschillende bevestigingspunten aangebracht waarmee voorwerpen achterin kunnen worden vastgezet. Als alle zeven stoelen in positie zijn gezet, biedt de S-MAX maar liefst 18 procent meer bagageruimte dan de oorspronkelijke Galaxy (285 liter tegenover 235 liter). Zelfs wanneer alle stoelen bezet zijn, is er dus sprake van meer bagageruimte. De maximumbagagecapaciteit bedraagt niet minder dan 2000 liter (hierbij zijn alle stoelen opgeborgen en is de auto tot aan het dak geladen). Als alle achterstoelen zijn opgeborgen, heeft de laadvloer een oppervlak van 2 bij 1,5 meter.

Uitschuifbare laadvloer voor gemakkelijk laden: Klanten kunnen desgewenst in plaats van de derde rij ook kiezen voor een optioneel laadplatform. Deze voorziening met de naam 'easy load system' vergemakkelijkt het laden van zware boodschappen en koffers aanzienlijk. Als de achterklep is geopend, kan het laadplatform 48 cm worden uitgetrokken. Nadat de lading op het platform is geplaatst, wordt het platform weer naar binnen geschoven.

Noodzakelijke spullen opbergen: De nieuwe S-MAX telt 26 opbergvakken die voldoende opbergruimte bieden. Op het terrein van bergruimte wilde Ford meer dan alleen aan de basisverwachtingen voldoen. De ontwerpers stelden zich tot doel het bieden van extra functionaliteit en hoogwaardige uitvoering. De opbergcapaciteit van de S-MAX bedraagt in totaal ongeveer 90 liter.

Audio en communicatie: Voor de Ford S-MAX is een groot aantal kwalitatief hoogwaardige audio- en communicatiesystemen leverbaar, die vanaf het stuurwiel kunnen worden bediend met de tuimelschakelaars van het HMI-systeem. De S-MAX beschikt op de Nederlandse markt standaard over een radio/ cd-speler. Optioneel is er keuze uit een 6 cd-wisselaar, een DVD navigatiesysteem met 7" touch screen en cd-wisselaar, een 4" navigatiesysteem met cd-wisselaar en een Family Entertainment System, dat bestaat uit twee LCD-schermen die in de achterkant van de hoofdsteunen op de voorstoelen zijn geïntegreerd.

Uitmuntende veiligheid: De Ford S-MAX is uitgerust met een indrukwekkende hoeveelheid actieve en passieve
veiligheidsvoorzieningen â een groot aantal hiervan is nog niet eerder toegepast in een Ford.

De S-MAX is uitgerust met een uitgebreide versie van het IPS (Intelligent Protection System), met onder andere een nieuwe airbag op kniehoogte voor de bestuurder. Tot de nieuwe veiligheidssystemen die voor het eerst in de S-MAX zijn toegepast, behoren ESP (Electronic Stability Program) met CCD (Continuously Controlled Damping). Dit wordt ook wel Interactive Vehicle Dynamics Control genoemd, een gloednieuw actief ophangingssysteem waarin het volgende is geïntegreerd:

* CCD (Continuously Controlled Damping) dat zorgt voor een betere wielophanging en een comfortabele rij-ervaring onder alle omstandigheden en in samenwerking met het ESP-systeem zorgt CCD voor een betere rijdynamiek

* HLA (Hill-Launch-Assist) waardoor de bestuurder het rempedaal kan loslaten en het gaspedaal kan indrukken zonder dat de auto naar achteren rolt

* Nieuw TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) dat de bandenspanning continue meet en een visueel en auditief signaal geeft bij te lage bandenspanning.

Krachtige en zuinige motoren: De S-MAX is leverbaar met twee Duratec-benzinemotoren en een ultramoderne Duratorq TDCi-diesel. Het neusje van de zalm is de 220 pk (162 kW), Duratec 2.5 liter 5-cilinder turbomotor die ook wordt gebruikt in de Focus ST. Deze motor past perfect bij het sportieve karakter van de Ford S-MAX.

De populaire 2.0 liter Duratec 145 pk (107 kW) benzinemotor en de schone, zuinige 2.0 liter Duratorq TDCi 140 pk (103 kW) dieselmotor met standaard DPF maken het aanbod compleet.

Ford PrecisionDrive: De nieuwe S-MAX benadrukt meer de sportieve kant van de rijeigenschappen van een Ford, terwijl de ophanging van de Galaxy is afgesteld op het bieden van een comfortabele rij-ervaring. Met het begrip Ford PrecisionDrive worden de uitstekende rijeigenschappen nu nog nadrukkelijker onder de aandacht van de klant gebracht.

In vergelijking met de Galaxy, bieden het iets lagere zwaartepunt van de S-MAX, de unieke demperafstelling en de veerweg van net geen 200 mm, rij-eigenschappen en een handelbaarheid die de echte autoliefhebber aan zullen spreken. Het nieuwe actieve ophangingssysteem van Ford met CCD (Continuously Controlled Damping) biedt niet alleen nog betere handelbaarheid, meer comfort en betere stabiliteit, maar ook een kortere remweg.

Prijzen bekend

In Nederland zal de S-MAX naar verwachting eind mei in de showroom van de Ford-dealers staan. Klanten kunnen echter al eerder de auto bestellen, de pre-sell is vanaf heden begonnen. De S-MAX wordt in Nederland leverbaar vanaf ⬠33.050. Deze prijs geldt voor de 5-zits variant met 2.0 liter benzinemotor. Standaard is onder andere: DEATC, knie-airbag, cd-speler, 17" lichtmetalen wielen, elektrische ramen rondom en het FoldFlatSystem.

BedrijfsautoRAI.nl