AutoRai

Ruimtereizen in een nieuw jasje: de nieuwe Ford Galaxy

(2/20/2006)
Met de nieuwe, elegante Ford Galaxy, die wordt geïntroduceerd tijdens de Autosalon 2006 in Genève, versterkt Ford met het gevestigde en zeer succesvolle Galaxy-concept zijn positie in de wereld van "Travel First Class". De nieuwe Galaxy is een waardig nieuw vlaggenschip in het productassortiment van Ford Europa.

De elementen van de nieuwe 'kinetische' designtaal van Ford geven de nieuwe Galaxy een aantrekkelijke, dynamische en zelfbewuste uitstraling.

Nieuw aan de Galaxy:

Een groter formaat: De nieuwe Galaxy is iets groter dan het model dat hij vervangt en heeft een breder spoor (vergeleken met het vorige model +59 mm voor, +81 mm achter). De totale lengte van de auto is toegenomen met 179 mm (4820 mm tegenover 4641 mm) en de breedte met 60 mm (1854 mm tegenover 1794 mm). De totale hoogte is met 14 mm iets teruggebracht (1676 mm tegenover 1690 mm).

Het interieur: In de nieuwe Ford Galaxy is handig gebruikgemaakt van het ruimere interieur om plaats te bieden aan zeven volwassenen en hun bagage. De grote ramen en de hogere zitpositie geven de inzittenden van de Galaxy een uitstekend zicht op de weg. De standaard stoelconfiguratie van drie rijen, gecombineerd met het nieuwe FoldFlatSystem (FFS), biedt nog meer flexibiliteit en de bagageruimte is met ongeveer eenderde aanzienlijk toegenomen (435 liter tegenover 335 liter) â zelfs wanneer alle zeven plaatsen bezet zijn. Als de tweede en derde rijen volledig zijn opgeborgen, neemt de bagageruimte toe tot maar liefst 2325 liter.

Ford FoldFlatSystem (FFS) is modulair en flexibel: De nieuwe Ford Galaxy biedt ruimte aan zeven inzittenden en is uitgerust met het innovatieve Ford FoldFlatSystem (FFS) voor de vijf achterstoelen. Met FFS kunnen de tweede en derde zitrij eenvoudig worden opgeborgen zodat er een volledig vlakke laadruimte ontstaat zonder dat er stoelen hoeven te worden verwijderd en opgeslagen. De ruime stoelen op de tweede en derde rij bieden eersteklas comfort. Vergeleken met het model van de eerste generatie, kunnen stoelen op de tweede rij met 50 mm meer en op de derde rij met 60 mm meer worden versteld.

Panoramadak en bovenconsole: Aan de buitenkant bestaat het optionele panoramadak uit één stuk glas, maar binnen bestaat het uit vier delen â twee boven de voorstoelen, en twee boven de achterstoelen. De middenconsole loopt in de lengterichting boven langs de middellijn van het dakpaneel. De nieuwe bovenconsole bevat een observatiespiegel waarmee de kinderen achterin de auto in het oog gehouden kunnen worden en maar liefst vijf opbergvakken.

Ruimte voor bagage en 31 opbergvakken: Als alle achterstoelen zijn opgeborgen, neemt de bagageruimte van de Galaxy toe van 308 naar 2325 liter. Zelfs als alle achterstoelen in gebruik zijn, biedt de Galaxy nog steeds 435 liter bagageruimte. De vlakke laadvloer is 2 meter lang en 1,15 meter breed. De Galaxy beschikt over 31 verschillende opbergvakken die in totaal 110 liter ruimte bieden. Bovenconsoles zijn, afhankelijk van de uitvoering, leverbaar in een korte, een middellange en een lange versie. De grootste console loopt langs het midden van het dakpaneel van de voorruit naar de tweede zitrij.

HMI (Human Machine Interface): De ergonomische vormgeving van de Galaxy wordt naar een hoger plan getild met een nieuw instrumentencluster en een leren stuurwiel met tuimelschakelaars. De basis van de nieuwste generatie HMI van Ford bestaat uit een duidelijk afleesbaar instrumentencluster en uit twee sets geavanceerde tuimelschakelaars op het stuurwiel. De HMI â standaard op alle modellen van de Ford Galaxy en de S-MAX â maakt gebruik van een gloednieuw waarschuwingssysteem en is opmerkelijk makkelijk en intuïtief in het gebruik. In dit systeem zijn de waarschuwingssignalen naar functie geordend zodat de bestuurder sneller kan reageren op de signalen die hij hoort.

Klimaatbeheersing: Alle modellen van de Galaxy zijn standaard uitgerust met DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control). Het DEATC-systeem biedt aparte klimaatsbeheersingsopties voor de bestuurder en de bijrijder.

Audio en communicatie: Voor de nieuwe Galaxy is een groot aantal kwalitatief hoogwaardige audio- en communicatiesystemen leverbaar, die vanaf het stuurwiel kunnen worden bediend met de tuimelschakelaars van het HMI-systeem. De Galaxy beschikt op de Nederlandse markt standaard over een radio/ cd-speler. Optioneel is er keuze uit een 6 cd-wisselaar, een DVD navigatiesysteem met 7" touch screen en cd-wisselaar, een 4" navigatiesysteem met cd-wisselaar en een Family Entertainment System, dat bestaat uit twee LCD-schermen die in de achterkant van de hoofdsteunen op de voorstoelen zijn geïntegreerd.

Geen compromis voor veiligheid: In de nieuwe Galaxy spelen de actieve en de passieve veiligheidssystemen een belangrijke rol. Ford heeft het IPS (Intelligent Protection System) voor de Galaxy uitgebreid. Naast de gebruikelijke airbags voor en opzij, is er nu ook een knie-airbag voor de bestuurder aangebracht.

Eveneens leverbaar is een nieuw ESP met CCD systeem, ook wel IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control) genoemd. Deze actieve ophanging speelt een belangrijke rol in het veiligheidspakket van de Galaxy en in het verbeteren van de rijdynamiek. Het systeem omvat CCD (Continuously Controlled Damping) dat zorgt voor een betere wielophanging en een comfortabele rij-ervaring onder alle omstandigheden. In samenwerking met het ESP-systeem zorgt CCD voor een betere rijdynamiek. Verdere veiligheids- en comfortvoorzieningen op de nieuwe Ford Galaxy zijn

* HLA (Hill-Launch-Assist) waardoor de bestuurder het rempedaal kan loslaten en het gaspedaal kan indrukken zonder dat de auto naar achteren rolt

* Nieuw TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) dat de bandenspanning continue meet en een visueel en auditief signaal geeft bij te lage bandenspanning.

* ACC (Adaptive Cruise Control) met FA (Forward Alert) en 'Collision Mitigation by Braking' â hulpmiddelen voor de bestuurder, gebaseerd op 'radar distance control'

Motoren: De nieuwe Galaxy is leverbaar met twee motoren. In de eerste plaats de 2.0 liter 145 pk (107 kW) Duratec benzinemotor en in de tweede plaats de Duratorq TDCi 140 pk (103 kW) met standaard DPF.

Ford PrecisionDrive: De nieuwe Galaxy neemt een opvallende plek in in het MPV-segment doordat hij standaard de veelgeprezen rijeigenschappen van Ford biedt. Deze eigenschappen worden voortaan aangeduid als Ford PrecisionDrive. Ondanks zijn afmetingen, beschikt de nieuwe Galaxy over de rijdynamiek van een personenauto, iets dat de ware autoliefhebber aan zal trekken. Dankzij de beroemde Ford ophangingsystemen die garant staan veel rijcomfort, stabiliteit en uitmuntende handelbaarheid, beschikt de nieuwe Galaxy over de rij-eigenschappen van een kleinere auto.

Prijzen bekend

De Galaxy zal in Nederland leverbaar zijn vanaf juni. De voorverkoop is echter nu al gestart. De vanaf prijs bedraagt ⬠34.300 voor de 2.0 liter benzinemotor. Standaard is onder andere: DEATC, knie-airbag bestuurder, cd-speler, elektrische ramen voor en achter en 7 stoelen met het FoldFlatSystem.

BedrijfsautoRAI.nl