Nederlands Uitgeversverbond

NUV sluit overeenkomsten met Sandd en Selekt Mail Nederland

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 20 februari 2006

Voor uitgevers van periodieken vormt de distributie van uitgaven een aanzienlijke kostenpost. Lage posttarieven zijn dan ook van groot belang. Een laag periodiekentarief draagt bij aan de belangrijke functie die uitgevers hebben bij de informatievoorziening van en opinievorming in de samenleving.
De Nederlandse postmarkt is in de afgelopen jaren volledig veranderd. Nieuwe postbezorgers hebben in korte tijd een vaste marktpositie veroverd. Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) is voorstander van een liberale postmarkt en wil de concurrentie op deze markt stimuleren. Door een breder aanbod van dienstverleners zijn niet alleen de keuzemogelijkheden voor uitgevers vergroot, aanbieders worden gedwongen marktgerichter te denken. Dat leidt tot maatwerk, kwaliteitsverbetering en prijsvoordelen.

Op vrijdag 17 februari 2006 organiseerde het NUV de voorlichtingsbijeenkomst Kansen voor uitgevers op de liberale postmarkt. Tijdens de bijeenkomst gaven de postbezorgers Sandd en Selekt Mail Nederland praktijkgerichte voordrachten, waarin maatwerk, kwaliteit en prijs centrale themas waren. Sandd en Selekt Mail Nederland hebben inmiddels een aanzienlijk deel van de postmarkt veroverd en verwachten na 2007, wanneer een fors deel van de briefpost onderdeel wordt van de vrije markt, een nog groter marktaandeel te bereiken. TPG Post definieerde tijdens de bijeenkomst haar positie op de liberale postmarkt en liet zien hoe het bedrijf met tal van innovatieve diensten inspeelt op de gewijzigde marktsituatie.

Na afloop van de bijeenkomst ondertekenden Sandd en Selekt Mail Nederland een overeenkomst met het NUV. Door de overeenkomst krijgen NUV-leden een extra korting van 5% op de tarieven van Sandd en Selekt Mail Nederland. Hiermee benadrukken de nieuwe aanbieders op de postmarkt hun maatschappelijke verantwoordelijkheid voor een goede informatievoorziening van de samenleving en wil het NUV zijn vertrouwen in de nieuwe partijen tot uiting brengen en daarbij de concurrentie op de markt een impuls geven.

J. Bommer
directeur Nederlands Uitgeversverbond

---