Time : 4:43:23 PM
Date : Monday, February 20, 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen

Shortsea trafiek kent sterke groei

Meer dan de helft van alle haventrafiek is shortsea shipping

Afgelopen jaar werd in de vier Vlaamse zeehavens meer dan 113 miljoen ton verhandeld met shortsea shipping. Dat is een toename met 5,3 procent tegenover 2004. Meer dan de helft van alle haventrafiek in Vlaanderen wordt gegenereerd door shortsea shipping. Dat blijkt uit cijfers die zopas werden vrijgegeven door het Vlaams Promotiebureau voor Shortsea Shipping.

Grote verladers zien shortsea shipping steeds vaker als een probaat middel om de verkeersproblemen op de overvolle wegen te vermijden, en om de transportkosten per eenheid product te beperken. Ook de Europese Commissie heeft van het bevorderen van deze transportmodaliteit sinds de jaren '90 een beleidsprioriteit gemaakt.

Alle grote bevolkingscentra en alle grote industriegebieden in Europa kunnen bereikt worden met kustvaarders, al dan niet in combinatie met binnenschepen. In het bijzonder de landen rond de Baltische Zee, de Noordzee en de Middellandse Zee komen hiervoor bij uitstek in aanmerking. Zo bestaan er geregelde shortsea lijndiensten vanuit Antwerpen, Oostende, Gent of Zeebrugge naar een hele reeks havens in Groot-Britannië, Scandinavië, Spanje, Italië, Griekenland, Turkije of een Noordafrikaans land. Door een combinatie van zeevaart en vaart op de grotere rivieren en kanalen, kunnen in bepaalde landen zeerivierschepen ook locaties bereiken tot diep in het binnenland.

Recordcijfers

Het succes van shortsea shipping blijkt uit de cijfers, die zopas zijn bekend gemaakt. De totale behandelde tonnage in de Vlaamse zeehavens bereikte in 2005 het record van 224,6 miljoen ton. Daarvan was niet minder dan 113.124.916 ton afkomstig van shortsea shipping, wat overeenkomt met 50,4 procent. In twaalf maanden tijd werd er 5.709.882 ton meer aan- en afgevoerd per shortsea shipping.

Daarmee bevestigt shortsea shipping de trend van de afgelopen jaren. In vergelijking met 1999 is de shortsea trafiek in Vlaanderen toegenomen met 24.603.240 ton of 27,8 procent. Daarenboven wint shortsea shipping aan belang tegenover de oceaanvaart: vandaag is 50,4 procent van alle maritieme trafiek in onze zeehavens afkomstig van shortsea shipping; zes jaar geleden was dat percentage nog maar 47,8.

De Vlaamse havens

Antwerpen blijft veruit de belangrijkste haven van ons land voor shortsea shipping. In 2005 behandelde de grootste Vlaamse haven 70,2 miljoen ton vracht van shortsea trafieken. Bijna twee derde of 62 procent van alle shortsea trafiek in Vlaanderen komt in Antwerpen tot stand.

Het relatief belang van shortsea shipping verschilt van de ene tot de andere zeehaven. Geen enkele haven is meer gefocust op shortsea shipping dan Oostende, waar 98,8 procent van alle trafiek van deze vervoersmodaliteit afkomstig is. De groei van de Oostendse haven mag nagenoeg volledig aan shortsea trafieken worden toegeschreven. Met 7,7 miljoen ton lag in Oostende de shortsea trafiek in 2005 maar liefst 146 procent hoger dan in 1999.

Zowel in absolute tonnage als in termen van relatief belang, is Zeebrugge de tweede belangrijkste shortsea haven van ons land. Verleden jaar werd er 25.791.918 ton shortsea vracht behandeld, een toename met 1.292.866 ton of 5,3 procent tegenover 2004. In Zeebrugge is shortsea shipping thans goed voor 74,6 procent van alle behandelde tonnage. Gent kende een lichte achteruitgang van het shortsea verkeer, in lijn met de algemene daling van de maritieme trafieken. Shortsea handhaaft zich in Gent op het niveau van 2002.

Fluvio-maritieme trafiek

Op de grote kanalen en rivieren stabilizeerde de shortsea trafiek in 2005. In totaal werd er 1.436.421 ton shortsea vracht vervoerd op het Albertkanaal en op het Zeekanaal naar Brussel. Uitgedrukt in volume shortsea vracht is het Zeekanaal twee keer zo belangrijk als het Albertkanaal. Met 450.445 ton shortsea trafiek vertegenwoordigt het Albertkanaal 31,4 procent van de shortsea shipping op Vlaamse rivieren en kanalen. Zes jaar geleden, in 1999, werden op Albertkanaal en Zeekanaal nog 1.759.255 ton per shortsea vervoerd. Het Albertkanaal was toen nog goed voor 42,4 procent van het shortsea vervoer op rivieren en kanalen.

De totaalcijfers van de fluvio-maritieme trafiek weerspiegelen een tegenstrijdige evolutie. Terwijl het shortsea verkeer op het Albertkanaal in 2005 terugliep met 15,4 procent, kende de shortsea trafiek op het Albertkanaal een toename met 8,7 procent of 78.875 ton. Het verlies van structurele trafieken door de sluiting van hoogovens in Luik verklaart de vermindering van de shortsea trafiek op het Albertkanaal. Er zijn uiteraard ook nog de bekende infrastructurele knelpunten. Het aantrekken van nieuwe trafieken zoals van mineralen en houtspaanders droeg bij tot de stijging op het Zeekanaal. Op het Albertkanaal werden in 2005 314 kustvaarders geteld, op het Zeekanaal waren het 346 geladen schepen.

Bericht voor de redacties:

Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten, met inbegrip van de Noordzee, de Middellandse zee, de Zwarte Zee en de Oostzee.

Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen werkt binnen een netwerk van SSS-promotiediensten in twintig Europese landen (Europees Shortsea Netwerk). Het Promotiebureau beheert ook een frequent geraadpleegde databank van SSS-diensten op www.shortsea.be.

Voor bijkomende inlichtingen :
Willy De Decker
Tel. 03/20 20 520
www.shortsea.be
email : shortsea@shortsea.be