Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
20 februari 2006

Marketingrapport Automotive branche 2006

Almelo - Van Es Marketing Services heeft een uitvoerig onderzoek gehouden onder bedrijven in de automotive branche in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Automotive branche 2006 uiteengezet. Voor toeleverende bedrijven in de branche biedt het rapport een actueel en compleet overzicht van marktontwikkelingen, inkoopgedrag, leveranciers, distributiekanalen en mediagebruik.

Leveringsbetrouwbaarheid en prijsstelling belangrijkste criteria bij de selectie van een leverancier

Bij de selectie van een leverancier let men nadrukkelijk op de leveringsbetrouwbaarheid en de prijsstelling. Het in contact komen met nieuwe leveranciers geschiedt veelal middels vertegenwoordigerbezoeken. Ook vakbeurzen en vakbladen spelen een vooraanstaande rol bij de oriëntatie op nieuwe leveranciers en nieuwe producten.

"Kunt u de belangrijkste criteria noemen welke voor u van belang zijn bij de selectie van een leverancier?"

Inkoop en leveranciers

Ruim vier op de vijf ondernemingen kopen geheel zelfstandig in. Binnen de onderneming is het meestal de directeur / eigenaar / bedrijfsleider die zich bezig houdt met inkoopbeslissingen en inkoopcontracten. Bij de grotere ondernemingen bestaat soms ook een gespecialiseerde functie als inkoper. Men heeft gemiddeld 13,7 regelmatige leveranciers ten behoeve van auto-onderdelen en -accessoires. Het afgelopen jaar heeft men bijna 3 % van de regelmatige leveranciers afgestoten. Slechte leveringen en voorraad zijn belangrijke motieven voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Het efficiënt door kunnen werken en het tevreden stellen van klanten staan centraal. Het motief is dan ook tweeledig; naast een tevreden klant is een snelle doorlooptijd van reparaties belangrijk voor een goede kostenstructuur. In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers 4,5 % nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier spelen het assortiment en de prijsstelling een vooraanstaande rol. De meest genoemde leveranciers onder autobedrijven zijn Lasaulec en Brezan. Bij fast fit bedrijven worden Pilkington en AGC het meest genoemd. Onder de schadeherstellers vormen Mega Color, Geevers Auto Parts, Glasurit en Metalak de top vier van meest genoemde leveranciers.

Economisch perspectief

In het jaar 2005 heeft 40 % van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar (verwachtingen van de ondervraagden in de maand november/december 2005). 24 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2006 verwacht 44 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 16 % verwacht een daling en de overige 40 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat zijn behoudender; 50 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 30 % een stijging. Algemene ontwikkelingen die men voor het jaar 2006 verwacht zijn een sterke prijsdaling in de gehele automotive branche als gevolg van toegenomen concurrentie en schaalvergroting. Daarnaast zal automatisering in de branche een grotere rol gaan spelen. Ook verwacht men een toename van milieuvriendelijke auto's en werkprocessen en een toenemende invloed van verzekeraars op schadeherstel, leveranciers- en materiaalkeuze en prijzen. Producttrends die men verwacht zijn een sterke stijging in de verkoop van navigatiesystemen, winterbanden en auto-elektronica.

Het onderzoek
Het Marketingrapport Automotive branche 2006 is het resultaat van een onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd door Van Es Marketing Services. Onderzoeksperiode: van 1 november tot 20 december 2005. Onderzoeksmethode: telefonische enquête. Steekproef: aselect, 1.500 ondernemingen in Nederland met de volgende hoofdactiviteiten:

In totaal zijn er 337 geslaagde interviews afgenomen, welke in het onderzoeksrapport zijn verwerkt. Het Marketingrapport Automotive branche 2006 biedt toeleveranciers volop inzicht en praktisch bruikbare informatie om de markt te bewerken, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het oriëntatiegedrag en het inkoopproces zijn op heldere wijze uiteengezet. Ook wordt er stilgestaan bij verbeteringspunten van het inkoopproces. Kortom, voor marketingdoeleinden een rapport waar alle essentiële aspecten uit de doeken worden gedaan. Een absolute aanrader voor de professionele marketeer, productmanager, salesmanager en het management.

Van Es Marketing Services is een gerenommeerd onderzoeksbureau en is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag. Meer informatie over het onderzoek en bestelmogelijkheden vindt u op www.marktdata.nl.

E I N D E P E R S B E R I C H T

Meer informatie over dit persbericht is te verkrijgen bij Han van Es. www www.marktdata.nl
@ info@marktdata.nl
T 0546 45 66 62
F 0546 45 67 80


---- --