Gemeente Hilversum

Verkeer in Hilversum steeds veiliger

20 februari 2006
Het verkeer in Hilversum wordt ieder jaar veiliger! Dat blijkt overduidelijk uit een vergelijking van de verkeersongevallencijfers van de politie Gooi en Vechtstreek over 2005 met die uit eerdere jaren. Ten opzichte van 2004 was er in 2005 sprake van een daling met 18 procent van 838 geregistreerde ongevallen naar 684. Het aantal letselongevallen daaronder daalde van 126 naar 89, een daling met 29 procent.
Over de afgelopen tien jaar blijkt er sprake van een duidelijk dalende trend. Tussen 1995 en 2005 daalde het aantal verkeersongevallen met 71 procent en de letselongevallen met 69 procent. En dat terwijl het autoverkeer alleen maar toenam. Zo is het autobezit in Hilversum in die tien jaar met 25 tot 30 procent toegenomen. En was er op de buitenring van Hilversum sprake van een verkeerstoename met 20 tot 25 procent.

Herinrichting wegen
Gemeente en politie wijzen voor een verklaring van de scherpe daling van het aantal
verkeersongevallen op de effecten van de uitvoering sinds 1996 van Plan Wegen: de herinrichting van het hoofdwegennet en de inrichting van een groot aantal wijken als
30-kilometerzone.

Zwakke verkeersdeelnemers
Ook in het aantal ongevallen waar zwakke verkeersdeelnemers bij betrokken waren, is een duidelijke daling waarneembaar: met ruim 16 procent van 261 in 2004 naar 218 in 2005 en met ruim 26 procent als het daarbij ging om letselongevallen (van 105 naar 77). Een vergelijking over de afgelopen tien jaar is hier niet mogelijk, omdat er in de statistieken pas sinds kort een uitsplitsing wordt gemaakt naar soorten verkeersdeelnemers.

Dodelijke ongevallen
In 2005 vonden in Hilversum twee letselongevallen met dodelijke afloop plaats. Daarbij vielen twee doden, beide op de Gijsbrecht van Amstelstraat. In beide gevallen was er sprake van een eenzijdig ongeval, waarbij de rijsnelheid een belangrijke rol speelde. In haar rapportage geeft de politie aan dat er in Hilversum bij ongevallen met dodelijke afloop meestal sprake is van onvoorspelbare en niet te beïnvloeden factoren.

Gevaarlijke kruisingen
In het overzicht van kruisingen met een meer dan gemiddeld aantal ongevallen springen de kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat met de Neuweg en de Bosdrift in het oog. Op de kruising met de Bosdrift werden in 2005 tien ongevallen geregistreerd, twee meer dan in 2004. Op de kruising met de Neuweg lijkt enige gewenning aan de gewijzigde voorrangssituatie de verklaring te zijn voor de daling van 18 naar 6 ongevallen. Op beide kruisingen was het niet verlenen van voorrang in alle gevallen de oorzaak. Dat gold ook voor de kruising Jan van der Heijdenstraat-Lorentzweg, waar overigens wel een daling plaatsvond van 13 naar 6 ongevallen.
Verder meldt de politie nog ongevallenconcentraties rond de kleine spoorbomen, de kruising Lage Naarderweg-Witte Kruislaan en de kruising Insulindelaan-Sumatralaan.

Rotondes
De politie Gooi en Vechtstreek signaleert op twee van negen rotondes een meer dan gemiddeld aantal ongevallen: de rotonde Diependaalselaan-Utrechtseweg en de rotonde Gooilandplein. Op de in augustus 2004 opgeleverde rotonde Diependaalselaan-Utrechtseweg gebeurden in de laatste vijf maanden van 2004 acht ongevallen, zonder letsel. Het betrof voorrangsfouten en aanrijdingen bij het wisselen van rijstrook. In 2005 werden opnieuw acht letselvrije ongevallen geregistreerd, nu over een heel jaar.
Of de recente verandering op de rotonde Gooilandplein - fietsers uit de voorrang - invloed zal hebben op de ongevallencijfers, moet nog worden afgewacht. In 2004 vonden er tien en in 2005 negen aanrijdingen plaats, drie met letsel in 2004, één met letsel in 2005.

Wegvakken
Ten slotte vraagt de politie nog aandacht voor een paar gevaarlijke wegvakken: de Noodweg en de Weg over Anna's Hoeve. Op de Noodweg werden in zowel 2004 als 2005 zeven ongevallen genoteerd. Volgens de politie gaat het om ongevallen bij hoge snelheden en inhaalmanoeuvres, veelal in de late uurtjes. Op de Weg over Anna's Hoeve en het verlengde ervan, de Zandheuvelweg naar Baarn, spelen de problemen al veel langer. Ook hier vormen het rijgedrag en de snelheid
het probleem. Het aantal ongevallen is er afgenomen van 12 in 2004 naar 5 in 2005, maar de politie heeft de indruk dat er meer ongevallen gebeuren dan er worden aangemeld.

Samenwerking gemeente en politie
De gemeente Hilversum en het district Hilversum van de politie Gooi en Vechtstreek voeren al enige jaren intensief overleg over het ongevallenbeeld. In dat overleg worden ongewenste ontwikkelingen besproken en geanalyseerd, en worden afspraken gemaakt over de aanpak van probleemsituaties.
Op basis van de ongevallencijfers over 2005 hebben de gemeente en de politie bijvoorbeeld een top-5 samengesteld van plekken met een te hoge ongevallenconcentratie:


1. Rond de kleine spoorbomen;

2. Kruisingen Gijsbrecht van Amstelstraat;
3. Rotonde Utrechtseweg-Diependaalselaan;

4. Noodweg;

5. Weg over Anna's Hoeve

De politie gaat deze locaties in het komend jaar scherper in de gaten houden en de
gemeente bekijkt ze op infrastructurele verbeteringen. De gemeente tekent daarbij aan dat voor een aantal locaties al verbeteringen zijn voorzien. Zo worden dit voorjaar de kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat met de Neuweg en de Bosdrift voorzien van knipperlichten. En in het kader van het Integraal Bereikbaarheidsplan Hilversum e.o. worden in 2007 de kruispunten Lage Naarderweg-Witte Kruislaan en Koninginneweg-Schoolstraat bij de kleine spoorbomen heringericht en in 2008 de kruising
Insulindelaan-Sumatralaan. Verder worden maatregelen voorbereid voor de Noodweg.