FNV

Transportbedrijven ontduiken op grote schaal CAO om Oost-Europese chauffeurs te gebruiken

Zeker 80 verschillende vervoersbedrijven, waaronder ook de grote transporteurs, maken gebruik van ontduikingsconstructies om Oost-Europese chauffeurs te laten rijden. Dat blijkt uit de ruim 300 meldingen die FNV Bondgenoten kreeg gedurende de meldmaand Gelijk werk, gelijk loon, die de bond in december 2005 organiseerde.

In het rapport Te koop aangeboden: Poolse vrachtwagenchauffeur onderscheidt FNV Bondgenoten zes verschillende ontduikingsconstructies. Bij die constructies worden voorbeelden gegeven van de bedrijven die ze toepassen. Over de grote transportbedrijven kwamen meerdere meldingen binnen. Veel meldingen waren goed gedocumenteerd. Daarom kan de bond ook nu ontduikers met naam en rugnummer noemen.

FNV Bondgenoten wil met het rapport in de hand de politiek benaderen om gaten in wet en regelgeving te dichten. Daarnaast gaat de bond met de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Arbeidsinspectie om de tafel zitten over scherpere controle naar illegale constructies. Een aantal dossiers gaat de bond zelf juridisch aanpakken.

Bestuurder Jan Heilig van FNV Bondgenoten: Vaak zie je dat bedrijven een aantal constructies door elkaar gebruiken. Dan weer zit een Pool als collegiale inhuur op een Nederlandse auto en dan weer op een Poolse auto, ingezet als charter. In heel veel gevallen blijken de transportbedrijven die in Oost-Europa worden opgericht niet meer dan postbusadressen te zijn. Er is dus helemaal geen sprake van reële vestiging en eigen bedrijfsactiviteiten en het verkrijgen van eigen werk. Alles verloopt via de Nederlandse vestigingen.

Heilig is geschokt door de beloning van de Oost-Europese chauffeurs: Als je ziet wat die mensen voor hun werk krijgen, dat is schandalig laag. Er wordt vaak betaald per gereden kilometer. Tussen de 12 en 15 Eurocent per kilometer. Vaak is er een laag vast loon, zonder dat er extra vergoedingen zijn voor gemaakte overuren. Als je omrekent wat de Oost-Europese chauffeurs krijgen, dan is de diesel duurder.

Als bijlage treft u het rapport "te koop aangeboden: Poolse vrachtwagenchauffeur" aan

Bijlagen :

FNV Bondgenoten Rapport Meldmaand.pdf
---