Ingezonden persbericht


Persbericht

Nieuwegein, 27 februari 2006

Bol.com groeit met 40 procent in 2005

Populairste internetwinkel van Nederland verdubbelt omzet in twee jaar

Bol.com behaalde in 2005 een omzet van EUR 71,3 miljoen. Ten opzichte van 2004, toen bol.com het jaar met een omzet van EUR 51 miljoen afsloot, is een groei van 40 procent gerealiseerd. Ook de winstgevendheid verbeterde substantieel.

Eind 2003, dat eindigde met een omzet van EUR 35 miljoen, voorspelde bol.com de omzet in drie jaar te zullen verdubbelen. De populairste* internetwinkel van Nederland speelde het in twee jaar klaar. Mede op basis van de resultaten van januari verwacht bol.com voor 2006 wederom een sterke groei.

"Wij zijn enorm te spreken over deze omzetcijfers, ook omdat de winstontwikkeling in 2005 boven verwachting is", zegt Daniel Ropers, directeur bol.com. "De groei is er zeker nog niet uit en wederom een omzetverdubbeling in drie tot vijf jaar sluit ik niet uit. Onze groei was het afgelopen jaar het best zichtbaar rond de feestdagen, toen de verkooppiek zelfs 60 procent hoger lag dan tijdens de feestdagendrukte van 2004."

In onderzoek van Blauw Research* zijn onder meer de betrouwbaarheid, het prijsniveau, betalingsgemak en de breedte van het assortiment door consumenten beoordeeld. Bol.com kwam met een gemiddelde van 7,8 als beste internetwinkel van Nederland uit de bus. Uit onderzoek blijkt verder hogere loyaliteit van klanten aan bol.com dan aan andere online winkels. "Wat ons succesvol maakt, is tevreden klanten die vertrouwen in ons hebben. Daarom komen ze terug en besluiten ook andersoortige artikelen te kopen als we ze aanbieden. Daardoor heeft onze uitbreiding met kleine elektronica ook zo goed uitgepakt. In 2006 en daarna blijven wij innoveren en investeren in de klantbeleving," zegt Ropers.

Bol.com is volgens hetzelfde onderzoek - met 40 procent - de internetwinkel met de grootste spontane naamsbekendheid. Het klantenbestand telt nu bijna twee miljoen mensen en is groeiende. Gekeken naar omzet is de productintroductie van camera's, MP3-spelers, PDA's en mobiele telefoons de meest succesvolle geweest in het bestaan van bol.com. De online boekwinkel van bol.com, de winkel waar het in 1999 allemaal mee begon, is nog steeds het meest populair en is goed voor de helft van de omzet.


* Uit de Online Shopping Monitor van Blauw Research, december 2005, komt bol.com als meest bekende en best gewaardeerde internetwinkel uit de bus. De onderzochte internetwinkels zijn gewaardeerd op de acht criteria die klanten het belangrijkst vinden: breedte assortiment, betrouwbaarheid, prijsniveau, productinformatie, de mate waarin producten en diensten te vinden en bestellen zijn, levertijd, betalingsgemak en de mate waarin de internetwinkel klantvriendelijk en succesvol is.

Over bol.com

Sinds de start in maart 1999 van bol.com in Nederland zijn meer dan acht miljoen bestellingen afgeleverd. Van de ruim vier miljoen online kopers in Nederland zijn er bijna twee miljoen klant bij bol.com. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van mediaproducten en de grootste internetwinkel van Nederland. Bol.com is door Stichting Thuiswinkelawards genomineerd voor de Publieksprijs 2006 in de categorie Multimedia en voor de Vakprijs 'Beste Thuiswinkel', welke eind maart zullen worden uitgereikt.

# # #

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

bol.com

Daniel Ropers

030-600 8888

mailto:dropers@bol.com

http://www.nl.bol.com

Edelman

Diana Budding of Leoni Janssen

023-554 2030

mailto:nl@edelman.com

http://www.edelman.com/nl