Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

WOB-verzoeken

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : DL. 2006/297
datum : 24-02-2006
onderwerp : Visie deregulering en transport van varkens naar Italië bijlagen :

Geachte Voorzitter,

In deze brief stuur ik u - mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat - mijn reactie op de visie van Transport Logistiek Nederland/Saveetra over deregulering. Voorts informeer ik u over het internationaal transport van dieren, mede naar aanleiding van een incident bij het transport van varkens naar Italië. Uw Kamer heeft respectievelijk op 15 september jl. (kenmerk 05-LNV-B-94) en 12 oktober jl. (kenmerk 05-LNV-B-105) om deze informatie gevraagd.

Visie Saveetra inzake deregulering
Op 22 augustus jl. heeft Saveetra haar visie inzake deregulering dierenvervoer verstuurd naar de minister van Verkeer en Waterstaat, naar de Tweede Kamer en naar mij.
Op hoofdlijnen omvat deze visie de volgende punten.
* Sector: Naar de mening van Saveetra heeft een aantal partijen in de keten waar dierenvervoer een rol speelt, een beperkt verantwoordelijkheidsgevoel. Hier zou een negatieve werking van uitgaan op anderen in de keten. Vanwege de zwakke economische ontwikkeling van de sector zouden veel dierenvervoerders zich welhaast gedwongen voelen om het economisch belang te laten prevaleren boven regelgeving.

* Verantwoordelijkheden: Er is volgens Saveetra sprake van overlappende verantwoordelijkheden van vervoerders en andere schakels in de keten. Dierenvervoerders worden vaak aangesproken op verantwoordelijkheden waar zij onvoldoende invloed op hebben.
* Ontwikkeling van wet- en regelgeving: Een gebrek aan onderlinge afstemming tussen departementen zou volgens Saveetra leiden tot strijdige regelgeving, mede door soms strijdige beleidsvisies. Hiervan geeft zij voorbeelden in de bijlage bij de visie.
* Handhaving: Saveetra heeft de wens geuit om op korte termijn het toezicht op het vervoer van dieren anders in te vullen. Daarmee zou het aantal controles kunnen worden beperkt waarmee dierenvervoerders worden geconfronteerd. Saveetra is van mening dat controles efficiënter kunnen worden ingericht.

In het onderstaande ga ik puntsgewijs in op de visie van Saveetra:
* Visie op de sector en verantwoordelijkheden De dierenvervoersector staat al langere tijd onder druk. Het teruglopende aantal te vervoeren dieren doet de onderlinge concurrentiedruk toenemen. Dat zet de verhoudingen in de keten soms onder spanning. In zo'n situatie is het juist zaak om de kwaliteit van de keten als geheel niet uit het oog te verliezen; ook de opdrachtgevers zijn immers verantwoordelijk voor de kwaliteit van het transport.
De sector als geheel is erbij gebaat om ondernemers zo nodig in het openbaar aan te spreken op hun gedrag ('name en shame'). Een jaar geleden is naar aanleiding van het debat over de intensieve veehouderij in de 'slotverklaring van Baarn' opgenomen, dat de sector op private basis zelf het initiatief zal nemen voor een harde aanpak van de kleine groep 'verziekers'. Ik vertrouw erop dat de sector binnenkort het eerste initiatief in die richting zal nemen.

* Ontwikkeling wet- en regelgeving
Saveetra doet de suggestie om bepaalde elementen in de wetgeving op kortere termijn over te hevelen naar het bedrijfsleven en noemt daarbij als voorbeelden de erkenning van voertuigen en bedrijven en de verplichte opleiding van chauffeurs. De situatie ten aanzien van deze onderwerpen is als volgt.
In januari 2007 wordt EU-verordening 1/2005 inzake de bescherming van dieren tijdens vervoer van toepassing. Deze verordening heeft rechtstreekse werking met als gevolg dat met ingang van 2007 een aantal huidige regels moet vervallen, waaronder het Besluit dierenvervoer 1994, de Regeling dierenvervoer en de Regeling vaststelling bescheiden dierenvervoer. Tegelijkertijd wordt de erkenning van vervoersondernemingen vervangen door een vergunning voor vervoerders. Op grond van verordening 1/2005 kan die vergunning alleen door of namens een overheidsinstantie worden verleend.
De opleiding die in EU-verordening 1/2005 wordt voorgeschreven ten behoeve van de bovengenoemde vergunning zal worden verzorgd door het Examenhuis Transport en Logistiek, dat momenteel ook de opleiding chauffeur veetransport van 'Veewaardig Vervoer' verzorgt. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de bovengenoemde suggestie van Saveetra.
Wat de gegevens betreft die op grond van welzijnsregelgeving moeten worden verstrekt, wijs ik nogmaals op EU-verordening 1/2005 die rechtstreeks werkt. Ik ben niet voornemens om boven op de EU-normen nog nationale normen te stapelen. De administratieve lasten als gevolg van regelgeving inzake dierenwelzijn tijdens het vervoer vloeien derhalve rechtstreeks voort uit de Europese verordening. Er zijn geen alternatieven mogelijk met lagere administratieve lasten. Over een aantal mogelijk strijdige, aanvullende of onwerkbare regels wordt momenteel op ambtelijk niveau overleg gevoerd tussen mijn departement en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Hierbij is voortgang geboekt bij het zoeken naar oplossingen voor soms complexe zaken met tegengestelde belangen. Zo zal het bedrijfsleven binnenkort worden geïnformeerd over de mogelijkheid om zonder probleem runderen in transportmiddelen met twee lagen te vervoeren.
Hoewel de overheid streeft naar een geharmoniseerd pakket van maatregelen, is er bij Europese regelgeving soms toch nog sprake van onderlinge strijdigheid tussen verschillende regels. Een voorbeeld daarvan is de recent vastgestelde EU-verordening betreffende de rij- en rusttijdenregelingen voor chauffeurs ten opzichte van de voeder- en drinktijden van dieren op grond van de EU-transportverordening. Deze laatstgenoemde strijdigheid zal ik aan de orde stellen zodra in Brussel over transporttijden van dieren gesproken wordt.

* Handhaving
Bij de handhaving van wetgeving, die het dierenvervoer raakt, zijn verschillende inspectiediensten betrokken. Deze diensten controleren verschillende wetten en regels, die steeds verschillende doeleinden nastreven, op verschillende plaatsen en tijden.
Het kabinetsbeleid is erop gericht de lasten voor de burger en het bedrijfsleven en administratieve lasten te verminderen. In dit kader zal er op ambtelijk niveau op worden toegezien dat controles efficiënter gaan verlopen.
Behoudens de ministeriële verantwoordelijkheid, die te allen tijde aanwezig is voor een goede uitvoering van de controle op de naleving van Europese regelgeving, zie ik voor de toekomst mogelijkheden voor private kwaliteitssystemen die verder gaan dan de wettelijke eisen. In mijn brief van 22 maart 2005 (Kamerstukken II 2004/05, 29 515, nr. 63) heb ik aangegeven de ontwikkeling van zelfcontrolesystemen door het bedrijfsleven te willen faciliteren. Het bij die brief gevoegde beleidskader 'Toezicht op controle' bevat een afweging voor alternatieve toezichtsarrangementen, dat wordt gehanteerd bij de besluitvorming over toezicht op controle. Het bedrijfsleven kan een kwaliteitszorgsysteem aanmelden, waarna zal worden getoetst of dit aan het beleidskader voldoet. Saveetra wordt op korte termijn uitgenodigd om over een aantal in haar Visie Deregulering genoemde zaken - waaronder de als knellend en niet werkbaar ervaren wetgeving - op ambtelijk niveau nader van gedachten te wisselen. Dit overleg zal plaatsvinden tezamen met het departement van Verkeer en Waterstaat.

Aanscherping toezicht in controle
Uw Kamer wenst in zijn algemeenheid geïnformeerd te worden over de controle op het internationale vervoer van dieren mede naar aanleiding van een rapportage van de Stichting Compassion in World Farming Nederland over een incident bij een varkenstransport naar Italië. Dit incident, dat ook de Europese Commissie onder mijn aandacht heeft gebracht, staat helaas niet op zichzelf. Ik ontving afgelopen jaar meerdere klachten uit Italië over een gebrekkige naleving van de regels voor het vervoer van dieren door Nederlandse vervoerders. Dit heeft geleid tot nader overleg met de Italiaanse autoriteiten. Als gevolg hiervan zijn afspraken gemaakt over wederzijdse samenwerking en assistentie bij het opsporen van overtredingen. Het identificeren van risicogroepen en gerichte controles zijn van wezenlijk belang, mede om tegemoet te komen aan de wens van Saveetra om een halt toe te roepen aan ondernemers die 'het niet zo nauw nemen'.
Ook is afgesproken dat het voor verdere verwerking van buitenlandse klachten in Nederland noodzakelijk is dat de inhoudelijke informatie voldoet aan minimale eisen teneinde een eventuele gerechtelijke toets met succes te kunnen doorstaan.
Overigens kunnen ook andere lidstaten, zoals Italië, sancties aan Nederlandse vervoerders opleggen.

Ik ga bij het nemen van maatregelen uit van de goede wil van het overgrote deel van de vervoerders en exporteurs en de eigen verantwoordelijkheid die individuele ondernemers hebben voor de naleving van regels. In aansluiting op die individuele verantwoordelijkheid, zal ik het toezicht op de export en de controle op internationaal vervoer van dieren waar nodig - verscherpen. De afhandeling van klachten zal eveneens worden geoptimaliseerd. Hiermee wil ik het volgende bereiken:

* De goeden zullen van de kwaden worden gescheiden. Dit zal onder meer worden bereikt door het toezicht bij de exportcertificering te verscherpen op transporteurs en exporteurs die de regels overtreden. De extra werkzaamheden in dit kader zullen worden verricht op rekening van de betreffende vervoerder/exporteur.
* De controle op de naleving zal worden verscherpt. Dit betreft met name stringente controles op het geven van voldoende ruimte aan dieren, overeenkomstig de daartoe in de Europese richtlijn en toekomstige nieuwe transportverordening gestelde eisen per diersoort. Voorts zijn vervoerders zelf verantwoordelijk voor naleving van het maximaal toelaatbaar treingewicht van vervoermiddelen, dat per EU-lidstaat aanzienlijk kan verschillen. Vervoerders waarvan bekend wordt dat zij de wettelijke bepalingen in andere lidstaten hebben overtreden, zullen onder de hiervoor genoemde verscherpte exportcontrole vallen.
* Een goede, gecentraliseerde klachtenafhandeling bij de VWA en een nauwgezette registratie van overtredingen zullen overeenkomstig de beleidsregels dierenvervoer gaan leiden tot schorsing en intrekking van vergunningen van vervoerders die herhaaldelijk of in ernstige mate de regels overtreden. Deze mogelijkheden zijn ook reeds uitdrukkelijk meegenomen in de nieuwe EU-transportverordening 1/2005.

* Verbeterde samenwerking met een aantal lidstaten van doorvoer en bestemming. Gerichte controle op een kleine groep overtreders die verantwoordelijk moet worden gehouden voor het merendeel van de gesignaleerde overtredingen is ook hier uitgangspunt van beleid. Aan een verbetering van de samenwerking in de vorm van het uitwisselen van relevante informatie met het oog op het toepassen van bestuurlijke maatregelen wordt reeds gewerkt. Met de Italiaanse autoriteiten is reeds een protocol van wederzijdse samenwerking getekend door de hoofden veterinaire diensten (CVO's). Ik ben voornemens een dergelijke samenwerking eveneens af te spreken met een aantal andere belangrijke lidstaten van doorvoer en bestemming, zoals Duitsland, België, Frankrijk en Spanje.

Ik heb extra middelen voor de VWA uitgetrokken om de beoogde doelstellingen te realiseren. Ik zal op zo kort mogelijke termijn de Europese Commissie informeren over het bovenstaande pakket van maatregelen. Mijn ambtenaren zullen de nadere uitwerking van mijn plannen binnen enkele weken bespreken met het betreffende bedrijfsleven. Uiteraard wordt hierin ook SAVEETRA betrokken.

Klacht over vervoer varkens naar Italië
De VWA heeft inmiddels haar onderzoek afgesloten naar het incident waarvan in het schrijven van Compassion in World Farming melding wordt gemaakt. Er is een vijftal overtredingen gesignaleerd. De VWA is inmiddels gestart met een procedure, die zal moeten leiden tot schorsing van de erkenning van de betrokken ondernemer. Deze maatregelen staan los van de strafrechtelijke maatregelen die door de Italiaanse overheid tegen de vervoerder zijn genomen. De Europese Commissie zal nog deze maand worden geïnformeerd over de procedure die tegen deze vervoerder in gang is gezet.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman