Gemeente Ede

nummer 041 / Ede, 27 februari 2006

Ede stelt vraag van burger centraal

Ede bracht recent de nieuwe service Vraag & Antwoord online. De service is ontwikkeld vanuit de informatie-vraag van de burger. Op basis van woordherkenning levert de service ook toepasselijke informatie op open vragen. Vraag & Antwoord is een samenwerking van de diverse gemeentelijke balies. Daarmee is Ede de eerste gemeente die een dergelijke dienstverlening heeft ontwikkeld en aanbiedt vanuit een concernbrede aanpak.

Vraag & Antwoord is ontwikkeld op basis van vragen zoals de burger die via de gebruikelijke media stelt aan de gemeente. De vragen zijn verzameld door de samenwerkende gemeentelijke balies. De balies zijn eveneens verantwoordelijk voor de koppeling naar een adequaat informatie-aanbod.

Vraag & Antwoord biedt bezoekers meerdere opties, waaronder het stellen van een open vraag. Een populaire entree is de top 10 van meest gestelde vragen. Daarnaast is het mogelijk om thematisch of alfabetisch te zoeken. Vanuit de keuze die wordt gemaakt wordt gekoppeld naar op de praktijk gebaseerde lijsten van vragen.

Vragen worden voorzien van een relevant informatie-aanbod, waarbij niet alleen de vraag wordt beantwoord maar ook aanvullende, aan de oorspronkelijke vraag verwante vragen in beeld worden gebracht. Op die manier wordt de informatie-vrager bediend met een zo adequaat en compleet mogelijk aanbod.

In principe is de service continu in ontwikkeling. Nieuwe vragen dienen als input voor verbetering en uitbreiding. De software voor vraagherkenning en informatiekoppeling werd ontwikkeld door Kahuna. De implementatie, in samenwerking met de balies, werd uitgevoerd door Stroomt.

De ontwikkeling van de service maakt deel uit van het meerjarige Innovatieprogramma ww.ede.nl. Ede communiceert het programma via de website onder de button De Toekomst en middels de digitale nieuwsbrief EDE 24x7 Netnieuws.