GroenLinks

GroenLinks voert actie tegen regionale vliegvelden Twente & Rotterdam


1 maart 2006

Op donderdag 2 februari voert GroenLinks in het kader van de gemeenteraadscampagne actie tegen de luchthavens in Rotterdam en Twente. Het kabinet heeft twee weken geleden een wetsvoorstel Regionale Vliegvelden ingediend dat veel bevoegdheden van het Rijk overdraagt aan provincies. Provincies mogen beslissen over groei van de luchthavens. GroenLinks vindt dit zeer ongewenst. Provincies worden door maatschappijen tegen elkaar uitgespeeld. De overlast van het vliegverkeer moet zich niet als een inktvlek over Nederland verspreiden.

De opmars van de prijsvechters heeft de rol van regionale vliegvelden veranderd. De lokale vliegvelden zien in de Easy-jets en Ryanairs van deze wereld kans om hun groeiambities te realiseren. De Raad van State waarschuwt in reactie op het nieuwe wetsvoorstel dat de explosieve groei van de budgetvluchten juist noopt tot meer coördinatie van het luchtvaartbeleid. De Raad wijst op recente studies van bijvoorbeeld het Ruimtelijk Planbureau, waarin de nieuwe ontwikkeling in de budgetluchtvaart wordt geschetst, en constateert dat het wetsvoorstel op gebaseerd is op een achterhaald concept. GroenLinks vindt dat het Rijk milieu-eisen aan luchthavens moet opleggen. Het wetsvoorstel van het kabinet moet van tafel. Concentratie van het vliegverkeer levert de minste overlast op. Regionale luchthavens veroorzaken naar verhouding extreem veel milieuhinder. Dat geldt zeker voor de vliegvelden in Twente en Rotterdam.

Actie: Op donderdag 2 maart bezoekt Wijnand Duyvendak om ca. 14.30 het vliegveld Twente, waar op de hoek van de Vliegveldweg en de Oude Deventerweg, op het land van boer Luijerink vijf jonge fruitbomen geplant worden als eerste stap in de aanleg van 'Twenthepark'; het GroenLinks alternatief voor het vliegveld.

GroenLinks vindt het omvormen van het militaire vliegveld Twente tot een burgervliegveld zeer ongewenst. Het kost disproportioneel veel gemeenschapsgeld. De ruimte die vrijkomt kan veel beter worden benut. Het GroenLinks plan 'Twenthepark' biedt een haalbaar alternatief voor het vliegveld Twente. Het plan biedt een combinatie van economische functies (kenniseconomie, etc.) toeristisch recreatieve voorzieningen (vakantiehuisjes, landschapshotel, etc.) en duurdere woningbouw aan de randen van de bestaande steden en ingepast in het natuurlijke landschap van de streek.

Het plan is financieel haalbaar, op basis van de volgende uitgangspunten: (1) aankoop (gesaneerd) terrein, verwijderen infrastructuur, inrichting landschapspark, ca. 70 miljoen Euro; (2) opbrengsten economische functies en woningverkoop (1000 a 1500 woningen) ca. 40 miljoen Euro en ca. 35 miljoen subsidie van EU en Rijk.

Als straks de HSL-zuid gaat rijden ligt Rotterdam op 20 minuten van Schiphol. Op de meeste plekken in de wereld doe je er langer over om bij het nationale vliegveld te komen. Opening van de HSL-zuid moeten leiden tot sluiting van het zeer veel overlast gevende Rotterdam Airport.

Actie: donderdagochtend 2 maart a.s. 9.00 uur bij de ingang van Rotterdam Airport(Voor meer informatie/