Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Den Haag, 02-03-2006

T-Mobile boekt solide resultaat in 2005.

Stijging in datagebruik en belverkeer compenseert lagere MTA-tarieven.

T-Mobile Netherlands presenteert vandaag de jaarcijfers over 2005. T-Mobile is zowel in klantenaantallen als in resultaat gegroeid. Het klantenbestand groeide in het vierde kwartaal met 23.000 naar een totaal van 2,317 miljoen. Ondanks de daling van inkomsten voor de afhandeling van binnenkomende gesprekken, steeg de totale omzet in 2005 met 1,7% ten opzichte van 2004. T-Mobile hield de gemiddelde omzet per gebruiker (ARPU) stabiel op 37 Euro. Dit komt vooral doordat onze klanten meer zijn gaan bellen en het datagebruik, bijvoorbeeld mobiel internet, een sterke groei kende. De EBITDA voor het gehele jaar is gestegen van 144 miljoen Euro in 2004 naar 176 miljoen Euro in 2005.

Hans van Leeuwen, Financieel Directeur van T-Mobile Netherlands: 'T-Mobile blijft groeien, zowel in klantenaantallen als in resultaat. De totale omzet over 2005 bedroeg 1,064 miljard Euro. De stijgende trend in EBITDA zet zich voort. De EBITDA is gestegen van 52 miljoen Euro in het derde kwartaal, naar 62 miljoen Euro in het vierde kwartaal. Bedroeg de EBITDA marge in het derde kwartaal nog 19.6%, in het vierde kwartaal is dit opgelopen naar 22.4%. De EBITDA voor het hele jaar bedroeg 176 miljoen Euro. We zijn er in geslaagd om de ARPU stabiel te houden, ondanks de aanzienlijke verlaging van de zogenaamde MTA-tarieven door OPTA. Onze focus op waardevolle klanten vertaalt zich in een hoger gemiddeld gebruik. Onze klanten bellen meer en maken aanzienlijk meer gebruik van datadiensten, zoals mobiel internet. Over het gehele jaar 2005 hebben onze klanten meer dan 3 miljard minuten gebeld, een stijging van ruim 10% ten opzichte van 2004. '

Mobiel internet
Het jaar 2005 stond in het teken van de introductie van echt mobiel internet tegen een vaste prijs. T-Mobile lanceerde een landelijk netwerk van Wi-Fi HotSpots dat zij nog steeds uitbreidt en introduceerde Web 'n' Walk, eindelijk echt internet op je mobiel. Als gevolg van het succes van Web 'n' Walk is het GPRS-verkeer in het vierde kwartaal met factor tien toegenomen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2005. Het aandeel non-voice als onderdeel van de ARPU steeg mede hierdoor van 13% in 2004 naar 14% in 2005.

Service en innovatie
T-Mobile is voortdurend bezig met verbetering van het bestaande netwerk en de ontwikkeling van nieuwe technologie, zoals HSDPA voor mobiel breedband internet met een snelheid die vergelijkbaar is met de ADSL-verbinding thuis of op kantoor. T-Mobile streeft ook continue naar een verbetering van haar dienstverlening. Investeringen in de verbetering van haar dienstverlening leverde T-Mobile in 2005 als eerste telecomoperator het ITO kwaliteitskeurmerk op. De certificering toont aan dat T-Mobile's klantenservice goed bereikbaar is en goede service levert. In het vierde kwartaal investeerde T-Mobile 78 miljoen Euro, onder meer aan de verdere uitbouw van het 2G- en 3G/HSDPA- netwerk, de uitbreiding van het aantal Wi-Fi HotSpots, het call center systeem en het openen van nieuwe winkels. Eind 2005 bedroeg het aantal eigen T-Mobile winkels 19.

Over T-Mobile
T-Mobile, het wereldwijde mobiele netwerk, heeft in Nederland 2,3 miljoen actieve klanten en is met een omzet van 1,064 miljard Euro in 2005 de nummer 3 op de Nederlandse markt. T-Mobile biedt producten en diensten voor zowel consumenten als zakelijke gebruikers. T-Mobile beschikt in Nederland over een zeer modern mobiel netwerk voor spraak- en datadiensten en een snel groeiend aantal HotSpots, waar gebruikers de beschikking hebben over een zeer snelle mobiele internetverbinding.

T-Mobile Netherlands is onderdeel van T-Mobile International, een van de leidende mobiele communicatie ondernemingen in de wereld. Als een van Deutsche Telekom's drie strategische bedrijfsonderdelen, concentreert T-Mobile zich op de meest dynamische markten in Europa en de Verenigde Staten. De dochterondernemingen van Deutsche Telekom leveren aan het eind van 2005 mobiele diensten aan bijna 87 miljoen klanten. T-Mobile is de enige mobiele communicatie aanbieder ter wereld met naadloze transatlantische dienstverlening.

Meer informatie:

T-Mobile Netherlands BV
Priscilla Tomasoa
Telefoon: 06 1409 6666
E-mail: pers@t-mobile.nl
Persberichten op de site: www.t-mobile.nl