Fontys


Fontys DOBA Onderwijsadviseurs ontwikkelt educatieve agenda voor gemeente Eindhoven

Eindhoven heeft als eerste gemeente in Nederland de educatieve agenda 2006-2007 klaar. Die agenda is opgesteld door Fontys DOBA Onderwijsadviseurs in opdracht van de gemeente Eindhoven. In goed overleg met de lokale onderwijsinstellingen en de gemeente is een document tot stand gekomen waarin de gezamenlijke doelen en ambities van alle partijen zijn beschreven.
donderdag 2 maart 2006 door
Op 4 november 2004 nam de Eindhovense gemeenteraad een motie aan waarin wordt geregeld dat de gemeentelijke middelen die voor schoolbegeleiding beschikbaar worden gesteld ook door schoolbesturen voor dat doel moeten worden ingezet. Bovendien dient dit Eindhovens geld ook in Eindhoven te worden besteed. Aanleiding is een stelselwijziging die in augustus 2006 wordt ingevoerd. Nu gaan rijkssubsidies nog naar onderwijsbegeleidingsdiensten in de vorm van een bedrag per leerling uit de eigen regio, dat door de gemeenten vervolgens wordt verdubbeld. Straks gaan deze rijksbijdragen rechtstreeks naar de gebruikers, de schoolbesturen, die diensten vrij kunnen inkopen. Gemeenten zijn vervolgens vrij om al dan niet zelf te blijven investeren in schoolbegeleiding.

De Eindhovense educatieve agenda kent een overzichtelijke structuur. Binnen een zestal aandachtsgebieden - kwaliteit van het onderwijs, school en omgeving, zorg voor de leerling, onderwijsachterstanden, educaties en onderwijsvernieuwing - worden doelen geformuleerd op de korte en middellange termijn. Er wordt sterk ingezet op het SPIL-concept, dat staat voor Spelen, Integreren en Leren. SPIL is feitelijk de Eindhovense variant op de bekende Brede School waarin basisonderwijs, peuterwerk en kinderopvang het middelpunt vormen van een netwerk waarin relevante dienstverlenende instanties samenwerken. In de nabije toekomst zal elke Eindhovense basisschool een SPIL-centrum zijn.

DOBA-directeur Hans Fuchs prijst het belang dat de gemeente Eindhoven hecht aan de educatieve agenda. `Eindhoven geeft hiermee aan een echte onderwijsstad te zijn. En natuurlijk vind ik het prachtig dat wij binnen die ambitie een centrale rol mogen vervullen.' En met enige trots: `Toen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) haar leden onlangs voorzag van een handleiding voor het opstellen van een educatieve agenda, was die van Eindhoven al klaar!'